Mallivuosien 1967-1968 Ford Mustang on hyvin suosittu restomod-kohde, mutta suurin osa tähän tyyliin rakennetuista autoista on fastback-korisia Eleanor-klooneja. Vaihtelua peruskaavaan tarjoaa floridalaislähtöisen Velocityn modernisoitu avo-Mustang.
Firma on tarjonnut jo aiemmin vuosien 1967-1968 fastback-Mustangeja, joita on päivitetty modernilla voimanlähteellä, muulla tekniikalla ja luksusvarusteilla. Nyt samat höysteet saa myös avomalliin. Velocityn muutostöiden kohokohtana toimii tässäkin tapauksessa Fordin moderni viisilitrainen Coyote-veekasi, joka löytyy myös uuden Mustangin pellin alta. Velocityn klassikkoavossa pannusta irtoaa 466 hevosvoiman huipputeho ja 569 newtonmetrin maksimivääntö.

Peränä palvelee hyväksi havaittu ysituumainen, ja välityssuhde on 3.73:1. Viisilitraisen vaparikasin tuottama voima välitetään takapyörille joko kuusipykäläisen T56-manuaalin tai kymmenvaihteisen automaatin kautta. Moottori hengittää räätälintyönä tehtyjen pakosarjojen ja Borlan käsialaa olevien äänenvaimentimien kautta. Alustassa luotetaan puolestaan Roadster Shopin upouusiin Mustang SPEC -palikoihin, joiden pitäisi nostaa klassikon ajettavuus lähes modernin auton tasolle.
Velocityn restomodissa on myös hammastanko-ohjaus ja nelipistetuettu taka-akseli, jonka jousituksesta vastaavat Foxin coiloverit. Hidastuvuudesta huolehtivat puolestaan Baerin nelimäntäiset jarrusatulat 11-tuumaisilla levyillä. Lisäksi Mustangin jarrujärjestelmään on sovitettu Boschin sähköinen iBooster, jonka pitäisi tehdä jarruttamisesta yhtä vaivatonta kuin nykyautoissa.

Pidonkin pitäisi olla modernilla tasolla 17-tuumaisten renkaiden ansiosta, jotka ovat 255/45-profiiliset Continental Extreme Contact Sport 02:t. Ne on kietaistu retrotyylisille vanteille, jotka ovat saaneet inspiraationsa klassisista Magnum 500 -kiekoista. Kuvien autossa näkyvät Shelby-tyyliset raidat saa lisävarusteena, mutta ilma-aukoilla varustettu konepelti, ledivalot ja ”vaeltavat” leditakavalot kuuluvat vakiovarusteiden joukkoon. Sama koskee myös Vintage Airin ilmastointia, Dakota Digitalin mittaristoa ja Procarin penkkejä, joihin saa jopa lämmityksen ja tuuletuksen.
Suosittelemme
Edes rättikattoa ei jätetä alkuperäisen tekniikan varaan, vaan sekin saa uudet sähkömoottorit ja hydrauliikan. Katon väriksi voi valita ruskean, beigen, mustan tai kermansävyisen sointumaan yhteen asiakkaan valitseman nahkasisustuksen värin kanssa. Velocity tuntuu siis ottaneen ihan kaiken huomioon, mitä voi toisaalta odottaakin tämän hintaluokan auton kohdalla. Modernisoidusta avosta pitää pulittaa yli 300 000 euroa, eli auto on vielä vajaat 30 000 euroa kalliimpi kuin saman firman fastback-korinen restomod.

