Tästä Renault Cliosta maksettiin yli 86 000 euroa – hintaa selittää keskimoottori-V6 ja alle 1600 kilometrin ajomäärä

Renault Clio tunnetaan järkevänä perusautona, mutta ranskalaisen pikkuauton kuoriin on sovitettu vuosien varrella eksoottisempaakin tekniikkaa. Erikoisin tehdas-Clio on varmasti 2000-luvun alkupuolen V6, jossa oli keskimoottori ja takaveto.

Renault ei ollut aivan ensimmäistä kertaa asialla, koska jo 1980-luvun 5:stä nähtiin vastaavalla reseptillä toteutettu mörköversio. Keskimoottoriksi sijoitetulla ahdetulla neloskoneella varustettu 5 Turbo syntyi rallin luokittelumalliksi, kun taas Clio V6 luotiin lähinnä imagon kiillottamista varten. Toki auton pohjalta tehtiin myös omassa merkkiluokassaan kilpaillut rata-auto, mutta se syntyi lähinnä projektin sivutuotteena.

V6:n ensimmäinen versio esiteltiin vuonna 2001 kolmisen vuotta aiemmin lanseeratun toisen sukupolven Clion pohjalta. Peruskoriltaan steroidi-Clion tunnisti edelleen mallisarjansa edustajaksi, mutta keskimoottoriksi survottu V6 vaati luonnollisesti melkoisia muutostöitä tavanomaiseen etuvetotekniikkaan nähden. Niinpä autot koottiin Renaultin omien tehtaiden sijasta Tom Walkinshaw Racingin pajalla Ruotsin Uddevallassa.

Myös V6 sai muutama vuosi myöhemmin faceliftin perus-Cliojen tavoin. Phase 2:na tunnetut yksilöt tehtiin Renaultin omalla tehtaalla Ranskan Dieppessä, jossa oli aiemmin valmistettu Alpinen urheiluautoja. Kakkossarjan Clio V6:ia naputeltiin kasaan yhteensä 1309 yksilöä. Niistä osa varustettiin oikeanpuoleisella ohjauksella Ison-Britannian markkinoita varten, ja näistä autoista 18 sai ylleen Renault Sportin tunnusväriksi nousseen Liquid Yellow -keltaisen.

Suosittelemme


Nyt yksi niistä myytiin ennätyshintaan Collecting Cars -nimisen sivuston kautta. Vuoden 2005 autosta maksettiin yli 86 000 euroa, mikä selittyy ennen kaikkea minimaalisella ajomäärällä. Clion mittarissa oli ainoastaan 1577 kilometriä, eli keskimoottorisportti oli lähes uudenveroisessa kunnossa niin sisältä kuin päältä. Mustalla nahalla ja alcantaralla verhoiltujen etuistuinten takana murisee kolmilitrainen vapari-V6, jonka tuottamat reilut 250 heppaa ja 300 newtonin maksimivääntö tekivät Cliosta oman aikansa tehokkaimman hot hatchin.

Cliosta maksetulla summalla olisi saanut myös upouuden urheiluauton, mutta ainakin sijoituskohteena ranskalainen keskimoottorierikoisuus lienee parempi valinta. Vastaavia autoja ei tehdä enää koskaan, joten hintojen suunta on todennäköisesti jatkossakin ylöspäin.

LähdeCarscoops

Lue lisää