MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Merkin päämuotoilija Domagoj Dukec on julkaissut aiemminkin sosiaalisessa mediassa kuvia BMW:n toteutumattomista projekteista, joista ei ole juuri hiiskuttu julkisuuteen. Nyt Dukec ”vuosi” nettiin kuvia BMW i16 -nimisestä luomuksesta, josta olisi toteutuessaan tullut i8-hybridisportin seuraaja. Auto pääsi kuulemma hyvin lähelle tuotantoa, kunnes projekti laitettiin jäihin todennäköisesti koronapandemian seurauksena.

Kuva: BMW

I16:n kehitystyö hoidettiin kuulemma alle vuodessa ulkokuori ja sisusta mukaan lukien. Näin nopeasta aikataulusta saadaan kiittää auton perusrakennetta, joka napattiin suoraan i8:sta. Tämän voi todeta myös kuvista, koska prototyypin ”greenhouse” on identtinen i8:n kanssa. Muuhun muotoiluun saatiin vahvoja vaikutteita vuoden 2019 radikaalista BMW Vision M Next -konseptista räikeää moniväriteemaa myöten, mutta auto olisi silti ollut melko sovinnainen paljon särmikkäämmin muotoiltuun tutkielmaan verrattuna.

I16 olisi myös toiminut M:n ensimmäisen ja ainoan superauton, eli legendaarisen M1:n modernina uudelleentulkintana. Tämän huomaa esimerkiksi perän kulman tuplista propellilogoista, jotka päätyivät muuten koristamaan myös XM:n tuhtia takalistoa. Dukec ei kertonut mitään autoon kaavaillusta tekniikasta, mutta vuoden 2020 tietojen mukaan myös i16:sta olisi tehty i8:n kaltainen hybridi.

Kuva: BMW

Teho ja sähköinen toimintamatka olisivat kuitenkin kasvaneet merkittävästi. I16 olisi saanut kolmipytyn sijasta turbonelosen, joka olisi tuottanut yhdessä sähkömoottorien kanssa yli 600 kilometrin kokonaistehon. Pelkällä sähköllä olisi puolestaan päässyt parhaimmillaan vajaat 100 kilometriä yhdellä latauksella. Maailma kuitenkin muuttui vuonna 2020, ja i8 poistui vähin äänin tuotannosta ilman seuraajaa. M-divisioonan lippulaivaksi lanseerattiin hieman myöhemmin hirviömäinen XM, joka on onnistunut ainakin herättämään rutkasti huomiota. Se olisi ollut myös ”halo cariksi” kaavaillun i16:n tehtävä, joka jäi nyt pelkäksi haaveeksi.

Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää