Tästä latolöydöstä pyydetään yli 600 000 euroa – 30 vuotta seisseellä Aston Martin DB4:llä on ainutlaatuinen historia

James Bondin autona maailmanmaineeseen noussut DB5 lienee tunnetuin klassinen Aston Martin, mutta sama peruskori tuli käyttöön jo sitä ennen tarjolla olleessa DB4:ssä. Hienokuntoisten DB4:sten hinnat liikkuvat tätä nykyä puolen miljoonan euron paremmalla puolella, mutta nyt saman verran pyydetään myös australialaisesta latolöydöstä.

Miljoonan Australian dollarin, eli noin 605 000 euron hintainen DB4 kuuluu paikalliselle Octane-museoautolehdelle, jonka omistuksessa brittiauto on viipynyt jo pitkään. Kunnianhimoinen hintapyyntö selittyy vuoden 1960 Astonin erikoisella historialla. Milanolaisen Touring-koripajan kynästä alkunsa saanut DB4 oli tuotannossa vuosina 1958-1963, ja tämä yksilö päätyi uutena itse David Brownille.

-- MAINOS --

Aston Martinin historiaa paremmin tuntevat tietävät, että traktoritehtailija Brown omisti tuolloin koko merkin. Firman ylin pomo halusi omaan autoonsa muutamia spesiaaliherkkuja, ja niinpä tähän DB4:een asennettiin suoraan tehtaalla takalasinlämmitys, sähkölasit, Motorolan stereot sekä lukkoperä. Auto sai väistyä todennäköisesti uuden Aston Martinin tieltä jo noin vuoden päästä, ja vuonna 1962 Brownin entinen DB4 laivattiin Australiaan.

Siellä Astonilla ehti olla kaksi omistajaa, kunnes auto päätyi Octane-lehdelle vuonna 1979. 11 vuotta myöhemmin tarkalleen 146 020 kilometriä ajettu brittisportti jätettiin talliin seisomaan seuraaviksi 30 vuodeksi. Tämän syitä lehti ei kerro, eli siitä ei ole tietoa, unohtuiko DB4:n olemassaolo tänä aikana kokonaan. Kuvien perusteella auto vaikuttaisi kaipaavan perusteellista entisöintiä, mutta kori saattaa olla peruskunnoltaan jopa yllättävän hyvä.

-- MAINOS --




Tästä huolimatta 240-heppaisen kolmilitraisen suoran kuutosen ja sisustan parissa riittää varmasti haasteita. Tämän suuruusluokan projekti tuo haasteita myös budjetin kannalta, mutta ehkäpä David Brownin entinen auto päätyy joka tapauksessa jollekin tarpeeksi varakkaalle keräilijälle. Astonin mukana tulee muuten alkuperäinen korjaamokäsikirja, josta voi olla vielä iloa entisöintiprosessin aikana.

-- MAINOS --

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Entistäkin superimpi SUV – Mansory tuo Audi RS Q8:aan lisää tehoa ja yksilöllisyyttä

Saksassa päämajaansa pitävän Mansory-virityspajan luomukset kolkuttelevat välillä hyvän maun rajoja. Tällä kertaa firman käsittelyyn on päässyt Audi RS Q8,...

Volkswagen näytti vihreää valoa – sporttinen sähköfarkku otetaan tuotantoon

Volkswagenin ID.3-sähköauto on jo Suomessakin myynnissä, ja ensi vuoden alussa perässä seuraa pykälää isompi ja linjakkaampi ID.4. Niiden lisäksi...

Ässien kuningas esiteltiin – Mercedes-Maybachin uusin malli on täynnä luksusta

Perinteikkään Maybach-luksusmerkin uusi tuleminen ei ottanut vielä tuulta alleen 2000-luvun alussa, mutta astetta pienemmäksi skaalattuna konsepti alkoi toimia S-luokan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.