Nykyään jokaisella itseään kunnioittavalla autonvalmistajalla täytyy olla vähintään yksi katumaasturi mallistossaan. Tämä trendi on mennyt jo niin pitkälle, että jopa Bentley lähti pari vuotta sitten leikkiin mukaan, ja arkkivihollinen Rolls-Royce seuraa pian perässä. Syksyllä 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä lanseerattu Bentayga on kuitenkin tuonut Bentleylle mukavan etumatkan, koska Rollsin SUV:ta ei ole vielä edes esitelty.
Bentayga muodostaa nykyään merkittävän osan merkkinsä myynnistä. Aluksi autosta esiteltiin vain tupla-ahdetulla W12:lla varustettu huippuversio, mutta valikoima on myöhemmin laajentunut hieman edullisemmalla V8-mallilla ja jopa dieselillä. Lisäksi maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä esitellään huhujen mukaan pistokehybridi, jolla reagoidaan dieseleiden laskusuunnassa olevaan kysyntään.
Monille Bentley-asiakkaille kulutuksella ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, jolloin looginen valinta on kaksitoistamukisella tuplaturbokoneella vauhditettu huippumalli. Sen kuusilitraisesta myllystä irtoaa jo vakiona 608 hevosvoiman teho ja 900 newtonin huippuvääntö, joiden voimin yli 2300 kilon painoinen kolossi singahtaa nollasta sataan vain 4,1 sekunnissa. Huippunopeuskin ylittää 300 km/h:n maagisen rajapyykin, joten lisäteholle ei ole varsinaisesti tarvetta.
Suosittelemme
Potkua ei ole toisaalta koskaan liikaa, ja niinpä Wheelsandmore-virityspaja on nyt ottanut Bentleyn katumaasturin käsittelyynsä. Ahdetuista koneista on helppo taikoa lisätehoa uuden softan avulla, mitä on hyödynnetty tässäkin tapauksessa. Lisäksi Bentaygaan on asennettu räätälintyönä tehty pakoputkisto. Teholukema on noussut näillä keinoilla hulppeaan 710 heppaan, ja vääntöä on nyt peräti 1060 newtonmetriä.
Tarkoista suoritusarvoista ei ole tietoa, mutta nollasta sataan -kiihtyvyyslukema alkaa todennäköisesti kolmosella. Vakiovarusteista ilmajousitustakin on madallettu, ja Bentayga on saanut alleen alkuperäistä kookkaammat tassut. LeMans-nimisillä vanteilla on mittaa peräti 23 tuumaa, ja kiekkojen leveys on kymmenen tuumaa. 295/35-kokoisille Continentaleille kietaistut vanteet ovat kaikkea muuta kuin halvat, koska koko sarja kustantaa renkaineen yli 5400 euroa. Toisaalta se ei ole juuri mitään koko auton hintaan verrattuna.