Tästä katumaasturista ei puutu mitään – tuunatussa Bentley Bentaygassa on 710 heppaa ja 23-tuumaiset pyörät

Nykyään jokaisella itseään kunnioittavalla autonvalmistajalla täytyy olla vähintään yksi katumaasturi mallistossaan. Tämä trendi on mennyt jo niin pitkälle, että jopa Bentley lähti pari vuotta sitten leikkiin mukaan, ja arkkivihollinen Rolls-Royce seuraa pian perässä. Syksyllä 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä lanseerattu Bentayga on kuitenkin tuonut Bentleylle mukavan etumatkan, koska Rollsin SUV:ta ei ole vielä edes esitelty.

Bentayga muodostaa nykyään merkittävän osan merkkinsä myynnistä. Aluksi autosta esiteltiin vain tupla-ahdetulla W12:lla varustettu huippuversio, mutta valikoima on myöhemmin laajentunut hieman edullisemmalla V8-mallilla ja jopa dieselillä. Lisäksi maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä esitellään huhujen mukaan pistokehybridi, jolla reagoidaan dieseleiden laskusuunnassa olevaan kysyntään.





Monille Bentley-asiakkaille kulutuksella ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, jolloin looginen valinta on kaksitoistamukisella tuplaturbokoneella vauhditettu huippumalli. Sen kuusilitraisesta myllystä irtoaa jo vakiona 608 hevosvoiman teho ja 900 newtonin huippuvääntö, joiden voimin yli 2300 kilon painoinen kolossi singahtaa nollasta sataan vain 4,1 sekunnissa. Huippunopeuskin ylittää 300 km/h:n maagisen rajapyykin, joten lisäteholle ei ole varsinaisesti tarvetta.

Potkua ei ole toisaalta koskaan liikaa, ja niinpä Wheelsandmore-virityspaja on nyt ottanut Bentleyn katumaasturin käsittelyynsä. Ahdetuista koneista on helppo taikoa lisätehoa uuden softan avulla, mitä on hyödynnetty tässäkin tapauksessa. Lisäksi Bentaygaan on asennettu räätälintyönä tehty pakoputkisto. Teholukema on noussut näillä keinoilla hulppeaan 710 heppaan, ja vääntöä on nyt peräti 1060 newtonmetriä.

Tarkoista suoritusarvoista ei ole tietoa, mutta nollasta sataan -kiihtyvyyslukema alkaa todennäköisesti kolmosella. Vakiovarusteista ilmajousitustakin on madallettu, ja Bentayga on saanut alleen alkuperäistä kookkaammat tassut. LeMans-nimisillä vanteilla on mittaa peräti 23 tuumaa, ja kiekkojen leveys on kymmenen tuumaa. 295/35-kokoisille Continentaleille kietaistut vanteet ovat kaikkea muuta kuin halvat, koska koko sarja kustantaa renkaineen yli 5400 euroa. Toisaalta se ei ole juuri mitään koko auton hintaan verrattuna.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Cristiano Ronaldo sai uuden lelun 35-vuotislahjaksi – tyttöystävä osti tähtifutarille 900-heppaisella V12:lla varustetun Brabuksen G-luokan

Maailman parhaimmilla jalkapalloilijoilla on useimmiten sen verran paksu lompakko, että huippukalliiden autojen keräileminenkään ei ole mikään ongelma. Tällä saralla...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...