Tästä ei sähköauto enää söpömmäksi muutu – uusi Fiat Topolino tuo klassisen 500 Jollyn perinteet nykyaikaan

Automaailmassa liikkui jo viime vuonna huhuja, että Fiat on kehittämässä omaa versiotaan mopoautojen luokkaan kuuluvasta täyssähköisestä Citroen Amista. Perinteikkään Topolino-nimen saaneesta uutuudesta julkaistiin nyt ensimmäinen kuva, ja lopullinen lanseerauskin lienee vuorossa jo pikapuoliin.

Pientä hiirtä tarkoittava Topolino on autohistoriaa tunteville tuttu vuosina 1936-1955 valmistetun ensimmäisen 500:n lempinimenä. Uuden Topolinon muodot ovat sen sijaan saaneet vahvoja vaikutteita alkuperäisen Topolinon seuraajasta, eli vuonna 1957 lanseeratusta ”Nuova” 500:sta. Pikkuruinen sähkökulkine on ainakin keulailmeeltään retrompi kuin 500:n modernit tulkinnat, mutta peräpään design jää vielä nähtäväksi.

Kuva: Citroen

Citroen Amissa ja sen badge engineering -versio Opel Rocks-e:ssä käytetään kustannussyistä samoja koripaneeleita sekä edessä että takana, mutta Fiatiin on raaskittu tehdä ainakin täysin oma keulapalansa. Toivoa siis sopii, että myös peräpään design saisi edustaa täysillä italialaista retrotyyliä. Topolinon erona sisarmalleihin on lisäksi klassisia esikuvia kunnioittava avattava kangaskatto, ja kuvan autosta puuttuvat myös ovet klassisen 500:n Jolly-rantaversion tyyliin.

Retrotyyliin vaikuttavat vahvasti myös alkupään ”Nuova” 500:t mieleen tuova vihreä pastelliväri, kromiosien modernina tulkintana toimivat hopeanväriset koristeet, klassisia peltivanteita imitoivat koristekapselit sekä iloisen raidallinen sisustus. Tekniikka on peräpään designin tavoin vielä hämärän peitossa, mutta suuria yllätyksiä ei liene odotettavissa.

Kuva: Fiat

Topolinokin kuuluu täyssähköisten mopoautojen kategoriaan, ja voimanlähteenä toimii hyvin todennäköisesti kahdeksan hevosvoimaa tuottava sähkömoottori yhdistettynä 5,5 kWh:n akkuun. Näillä eväillä ylletään 45 km/h:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen ja parhaimmillaan noin 70 kilometrin toimintasäteeseen.

Fiatin mukaan Topolinon tavoitteena on saada etenkin nuoret rakastamaan jälleen autoja, joten mopoautojen käyttäjäkunta on selvästi kulkineen ykköskohderyhmä. Näin tyylikäs laite löytäisi varmasti monia muitakin ostajia, ja Topolino onkin helppo kuvitella vaikkapa Italian Amalfin rannikon näyttäytymisvälineeksi tai Loma Roomassa -leffan uudelleentulkintaan. Suomen ilmastoon oveton versio ei olisi aivan ykkösvaihtoehto, mutta todennäköisesti Topolinoa saa myös katetumpana mallina.

Kuva: Fiat
Kuva: Fiat
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Toyota esitteli kaksilitraisella turbonelosella varustetun keskimoottorisen GR Yariksen – onko tämä uuden MR2:n testiproto

Toyota on jo vahvistanut tuovansa Celican takaisin mallistoonsa, ja myös keskimoottorisen MR2:n paluusta on liikkunut vahvoja huhuja. Niitä ei ainakaan vaimenna Tokion Auto Salon -näyttelyssä esitelty prototyyppi GR Yariksen pohjalta.

Polttomoottorilla varustettu Porsche Macan saattaa tehdä vielä paluun – taustalla sähköautojen epävarma kysyntä

Porsche Macan siirtyi Euroopassa sähkövoimaan viime syksynä lanseeratun uuden sukupolven myötä. Suositun SUV:n tulevaisuus ei ole kuitenkaan välttämättä pelkästään sähköinen.

Viimeistä viedään – 634-heppainen B8 GT jää vanhan kaartin Alpinan joutsenlauluksi

Alpina siirtyy BMW:n hallintaan ensi vuodesta lähtien, joten nyt tarjolla ovat viimeiset ”aidot” Alpinat.

Yli 940 kilometriä yhdellä latauksella – VW ID.7:llä yllettiin dieseleiden lukemiin

Sähköautojen toimintamatkat voivat olla käytännön ajossa karvas pettymys virallisiin WLTP-lukemiin verrattuna, ja Suomen kaltaisissa kylmän ilmaston maissa ongelma vielä pahenee talvikuukausina. Monien nykysähköautojen kohdalla ”toimintamatka-ahdistusta” ei tarvitse kuitenkaan enää potea, ja optimiolosuhteissa toimintasäde voi olla jopa virallista lukemaa isompi.

Tyyliniekan uusimmat