Tästä ei enää auto kaunistu – Singer tuo 1980-luvun Porsche 911 Turbon upeasti nykypäivään

Kaliforniassa toimiva Singer Vehicle Design on noussut Porsche-harrastajien keskuudessa kulttimaineeseen upeilla restomod-luomuksillaan. Nyt tähän joukkoon liittyy ensimmäisen sukupolven 911 Turbosta inspiraationsa saanut auto, josta ei Porsche enää kaunistu.

930-koodilla tunnettu 911 Turbo kuului saksalaismerkin valikoimaan lähes 15 vuoden ajan 1970-luvun puolestavälistä lähtien. Matkan varrella kolmilitrainen bokserikuutonen vaihtui 3,3-litraiseen myllyyn ja takaspoilerin ulkonäköäkin hienosäädettiin muiden teknisten muutosten ohella, mutta muuten ikoninen urheiluauto pysyi helposti tunnistettavana koko pitkän elinkaarensa ajan.

Myös Singer on pitänyt kiinni Turbon ikonisesta ulkoasusta, mutta tarkemmin katsottuna designista löytyy monia muutoksia. Esimerkiksi puskurien kokoonpainuvat kumiset vyöhykkeet istuvat paljon sulavammin korin linjoihin, ja etuvalot sekä puskurin vilkut ovat saaneet väistyä modernimpien ratkaisujen tieltä. Lisäksi etupuskurin alta löytyy alkuperäistä isompi spoilerilippa, joka saa jatkoa sivuhelmojen sekä perän mustista elementeistä.

Suosittelemme


Takaspoilerikin on kasari-Turboa sirompi, ja se on muodoiltaan lähempänä 930:n 1970-luvun alkuperäispainoksen siipeä. Päistään viistotut tuplaputket on sovitettu hienosti takapään linjoihin, ja auton alla pyörivät modernia tuumakokoa edustavat tulkinnat klassisista Fuchsin vanteista. Singer on myös sijoittanut kekseliäästi takalokasuojien ilmanottoaukot alkuperäisauton mustien kiveniskuteippien paikalle, kun taas peilit ovat hyvin samankaltaiset kuin upouudessa 911:ssä.

Vaaleanvihreää ulkoasua täydentää sisustan kermanvärinen nahka, joka tuo autoon luksushenkistä GT-fiilistä puun, graniitin ja korkin höystämänä. Tätä puolta korostaa myös varustelu, johon kuuluvat esimerkiksi lämmitetyt sähkösäätöiset penkit, vakionopeudensäädin, ABS-jarrut, ohjaustehostin sekä luistonesto. Vaikka moni erehtyy pitämään Singeriä pelkkänä rakenneltuna Porschena, lähes kaikki korinosat ovia lukuun ottamatta on vaihdettu. Auto on tehty Singerin muiden luomusten tavoin 964-sukupolven 911:n pohjalta, vaikka ulkoasu kertookin pykälää vanhemmasta Turbosta.

Singer Turbo Studyksi ristitty namupala on valmistajansa ensimmäinen ahdettu malli. Legendaarisen Mezger-bokserikuutosen 3,8-litrainen versio saa lisäpuhtia peräti kahdesta turbosta, jotka on lainattu uusimmasta 992-sukupolven 911:stä. Alkuperäisessä kasari-Turbossa oli parhaimmillaan 330 hevosvoimaa, kun taas Singerissä on yli 450 heppaa asiakkaan toiveista riippuen.

Vetotavaksikin saa joko perinteisen taka- tai nelivedon, ja voimansiirrosta vastaa kuusilovinen manuaali. Hiilikuituisten koripaneelien myötä teho-painosuhteen pitäisi olla mainiolla tolalla, mutta auto ei ole silti mikään ratalelu. Esimerkiksi jousitus on säädetty gran turismo -hengessä, joten Singerillä voisi todennäköisesti pyyhkäistä melko mukavasti vaikkapa Pariisista Monacoon yhdellä istumalla.

Hinta lienee tämän auton ostajille pelkkä muodollisuus, ja sitä ei edes kerrota julkisesti. Singerin muiden luomusten perusteella se on lähellä miljoonaa euroa, mikä ei tunnu olevan mikään este Turbo Studyn ostajille. 70 autoa on nimittäin jo myyty tätä kirjoitettaessa, vaikka valmistus on vasta alkamassa.

LähdeCarscoops

Lue lisää