Tästä ei auto enää kulmikkaammaksi muutu – Partisan One tarjoaa nykyaikaisten mukavuuksien sijasta 100 vuoden takuun

Land Rover Defenderin ja Mersun G-luokan kaltaiset kulmikkaat maasturit ovat kohonneet melkoisiksi kulttiautoiksi viime vuosina. Ne molemmat aloittivat uransa ammatti- tai sotilaskäyttöön tehtyinä karuina laitteina, mutta varsinkin Mersu on etääntynyt melkoisesti alkuperäisestä ideasta. Nykyiseen G-luokkaan saa nimittäin lähes kaikki mahdolliset herkut AMG:n yli 600-heppaista tuplaturbo-V12:ta myöten. Defender pysyi uskollisempana juurilleen, mutta valitettavasti legendan tuotanto lopetettiin pari vuotta sitten peräti 67 vuoden valmistuksen jälkeen.

Uusi Defender on tulossa muutaman vuoden päästä, mutta siitä tulee väistämättä vähemmän karu kuin alkuperäisestä mallista. Mahdollisimman yksinkertaista maasturia etsivien rukouksiin on kuitenkin vastattu aivan toiselta suunnalta. Uusi saksalaisbrändi Partisan Motors esitteli nimittäin One-nimisen luomuksen, joka saa Defenderinkin näyttämään suorastaan luksusautolta. Saksalaistulokkaan linjat ovat niin kaukana kaikenlaisesta eleganssista, että auton kohdalla on hankala puhua varsinaisesta muotoilusta.

Tätä selittää se, että Partisan on peräisin venäläisen insinöörin kynästä. Tohtorismies Juri Postnikov on koostanut luomuksensa lähinnä suorakulmaisesta raudasta ja tasaisista levypinnoista. Autossa ei vaikuta olevan minkäänlaisia lasejakaan tuulilasina toimivaa suoraa levyä lukuun ottamatta. Kyydin ilmavuuden takaa puuttuva katto, mutta kylkien tukirakenteet ulottuvat kuitenkin katonrajaan asti. Maskiin on kaiverrettu komeasti firman nimi, ja naamailme on muutenkin kauniisti sanottuna persoonallinen. Ilmastoinnin kaltaisista mukavuusvarusteista ei kannata edes haaveilla, mutta toisaalta Partisan pystyy vetämään hihastaan ainutlaatuisen kilpailuvaltin.

Autolle luvataan nimittäin uskomaton 100 vuoden takuu, ja laitteen pitäisi kestää sotilaskäytössäkin vähintään puolen vuosisadan ajan. Kohderyhmästä kertoo myös lisävarusteena tarjottava suojaus miinojen varalta. Lisäksi Partisanin koko runkorakenne on galvanisoitu, joten ruosteen ei pitäisi purra autoon kovin helposti. Ensimmäisessä valmistuneessa yksilössä käytetään Fiatin 2,8-litraista dieseliä, josta irtoaa vajaat 150 heppaa. Auton perusrakenne on kuitenkin suunniteltu niin, että myös hybridi- tai täyssähköversion kehittämisen pitäisi onnistua helposti.

Suosittelemme

Korimallejakin on tarjolla useita. Valikoimaan kuuluu kuvissa näkyvän version lisäksi kolmi- ja viisioviset pick-upit, ja jopa 6×6- sekä kahdeksanpyörävetoisista malleista on ollut puhetta. Ne lienevät varsin massiivisia ilmestyksiä, koska perusversiokin on kaikkea muuta kuin pieni. Sen pituus on nimittäin 4,72 metriä, leveys 2,30 metriä ja korkeus 2,23 metriä. Partisanin verottomaksi lähtöhinnaksi kerrotaan vajaat 50 000 euroa. Se on melkoinen summa näin karusta autosta, mutta ainakin korjausten pitäisi olla edullisia yksinkertaisen rakenteen ansiosta. Laite saattaa kuitenkin vaatia vielä pientä viimeistelyä ennen myynnin aloitusta, koska pressikuvien auton ovi  näyttää olevan narulla kiinni, ja maahan asetettu kivi toimittaa käsijarrun virkaa.

Lue lisää