Tästä BMW 850i:stä tarjottiin yli 212 000 euroa – auto jäi silti myymättä

E31-korisen BMW 8-sarjan hinnat ovat nousseet viime vuosina mukavasti, kun tämäkin automalli on tullut alkupään yksilöiden osalta jo museoikään. Amerikkalaisessa huutokaupassa varsin rankasti muokatusta Kasista tarjotut yli 200 000 euroa eivät kuitenkaan johtaneet auton myyntiin.

Kyseistä luomusta myi Renner Projekts -niminen paja, joka oli myös rakentanut auton. Renner on erikoistunut restomod-tyyliin muokattuihin klassikkoikäisiin saksalaisautoihin, joten myös tämä 850i edustaa kyseistä tyylisuuntaa. BMW:ssä alun perin ollut viisilitrainen V12 on korvattu E39-korisesta M5:stä lainatulla 4,9-litraisella veekasilla, jonka tehot on saatu Rennerin mukaan nostettua 485 jenkkihevosvoimaan ilman ahtamista.

Kuva: Bring a Trailer

Moottori on käyty virityksen lisäksi muutenkin täysin läpi, ja ilmavirtauksiakin on optimoitu niin imu- kuin pakopuolella. Vaihteistona palvelee kuusipykäläinen manuaali, ja auton etujarrut ovat peräisin E60-sukupolven M5:stä. Takajarrujen osat on puolestaan lainattu sitä edeltäneestä E39 M5:stä. Sisusta on saanut uuden verhoilun, ZHP-tyylisen vaihdekepin, kaksialueilmastoinnin ja alcantarasta tehdyn kattoverhoilun. Lisäksi etupenkkien väliin on sovitettu ”Projekt 8” -tekstinen laatta kertomaan auton yksilöllisyydestä.

Kuva: Bring a Trailer

Kaikki tähän asti kerrottu vaikuttaa hyvältä, mutta Bemariin liittyi myös epäselvyyksiä. Auton mittarissa näkyi nimittäin vain 38 000 mailin ajomäärä, vaikka jenkkien hyödyntämän CarFax-raportin mukaan 850i:llä oli ajettu yli 80 000 mailia jo 2000-luvun puolivälissä. Tähänkin löytyy kuitenkin selityksensä. Renner osti auton kuulemma 95 000 mailia mittarissa, ja BMW:hen vaihdettiin 840:stä lainattu mittaristo vain 34 000 mailin lukemalla. Todellinen ajomäärä on kuitenkin varmistamatta.

Kuva: Bring a Trailer

Myös huutokaupan kulussa oli epäilyttäviä piirteitä, koska kaksi varsin tuntematonta huutajaa alkoi esittää huutokaupan lopun lähestyessä kilpailevia tarjouksia. Niiden myötä BMW:n hinta pompsahti 100 000 dollarin tasolta peräti 227 000 taalaan, eli tämän hetken kurssin mukaan yli 212 000 euroon. Renner ei kuitenkaan hyväksynyt tätä tarjousta, vaikka summa oli vähintäänkin kohdallaan. Ehkäpä myyjäkin tajusi, että hinta kuulosti jo liian hyvältä ollakseen totta.

Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volvo esitteli ensimmäisen sähkötoimisen Cross Country -mallinsa – EX30:n korotettuun versioon saa jopa maastorenkaat

Volvo toi jo yli neljännesvuosisata sitten markkinoille ensimmäisen Cross Country -mallinsa silloisen V70:n pohjalta. Auto sijoittui tuolloin maastureiden sekä perinteisten farmarien väliin, ja nyt on ensimmäisen katumaasturikorisen Cross Countryn vuoro.

Citroënin mopoautosta syntyy vanhan aaltopeltipakun klooni 5000 eurolla – asialla on italialainen koripaja

Citroënin Ami-mopoauto on viime aikoina yrittänyt ratsastaa retroilun aallonharjalla, kun Ami sai legendaarisen 2CV:n mieleen tuovat etuvalot ja etulokasuojien koristeet. Italialaisen Caselanin luomus Amin pohjalta menee kuitenkin tässä suhteessa vielä paljon pidemmälle.

Autokilpailutus.fi mullistaa vaihtoautokaupan

Vaihtoautokauppa on perinteisesti vaatinut kuluttajalta aikaa ja vaivaa, mutta uusi suomalainen startup aikoo muuttaa tilanteen.

Keksitkö mikä sähköauto piilee näiden kuorien alla – uutuusmerkin nimi on lainattu historialliselta F1-kilpatallilta

Nimi Vanwall ei hyvin todennäköisesti sano suurimalle osalle ihmisistä yhtään mitään, mutta pitkän autohistorian lukeneet tietävät että brittiläinen Vanwall-talli voitti Formula 1:n valmistajien mestaruuden vuonna 1958. Nyt markkinoille tulee uusi Vanwall, jolla ei ole kuitenkaan nimeä lukuun ottamatta mitään tekemistä historiallisen kilpatallin kanssa.

Tyyliniekan uusimmat