Tästä autosta maksettiin lähes 230 000 dollaria ilman moottoria – ainutlaatuisen De Tomason taustalla piilee hyvin erikoinen tarina

Argentiinalaissyntyinen Alejandro De Tomaso halusi 1960-luvulla haastaa Ferrarin ja Lamborghinin niiden omalla pelikentällä. De Tomaso kehitti keskimoottorisen Mangustan, joka valmistettiin käsityönä Italiassa. Pellin alla ei kuitenkaan piillyt eksoottista ylänokkaihmettä, vaan moottoriksi hankittiin Amerikan Fordilta lainattu 4,7-litrainen kasi. Mangusta ei noussut kovin suureen suosioon, mutta De Tomason seuraava luomus nosti merkin lopullisesti maailmankartalle.

Tämä auto oli myöskin keskimoottorinen Pantera, jossa turvauduttiin Mangustan tavoin ovaalimerkin voimanlähteeseen. Vuonna 1971 lanseerattu superauto pysyi pienin muutoksin tuotannossa peräti vuoteen 1993 asti, ja kuskin takana möyrysi kaikki nämä vuodet Fordin veekasi. Ruiskukoneeksi muuttuneen myllyn iskutilavuutta tosin pienennettiin Panteran elinkaaren loppumetreillä, ja sen jälkeen auton korvaajaksi esiteltiin hiilikuiturakenteinen Guarà. Se jäi De Tomason viimeiseksi malliksi, ja lopulta merkki teki konkurssin vuonna 2004.

De Tomason ikonisimpana mallina tunnettu Pantera on kasvattanut viime aikoina kovasti arvoaan, vaikka auto ei ole vieläkään samalla hintatasolla Ferrarin ja Lamborghinin halutuimpien mallien kanssa. Eräs yksilö huutokaupattiin äskettäin reiluun 180 000 dollarin hintaan, mutta se ei ole vielä mitään Bonhamsin nyt myymään Panteraan verrattuna. Huutokauppakamari onnistui nimittäin välittämään De Tomason uudelle omistajalle noin 229 000 taalalla, vaikka autossa ei ollut edes moottoria.

Vuoden 1987 Pantera GT5-S:n taustalla on kuitenkin erikoinen tarina, joka selittää auton arvon. Kyseinen yksilö kuului nimittäin aikoinaan itse Carroll Shelbylle, joka poisti Fordin veekasin toisen voimanlähteen tieltä. Autoa käytettiin nimittäin ensimmäisen Dodge Viperin testimuulina, jonka pellin alle Viperin kehitystyöhön osallistunut Shelby olisi halunnut tuplaturbo-V8:n. Dodgen emokonserni Chrysler vaati kuitenkin eksoottisemmalta kuulostavaa tekniikkaa, ja niinpä Viperiin asennettiin pick-upin lohkoon perustunut V10.

Suosittelemme

Tässä Panterassa testattiin myöhemmin muitakin moottorivaihtoehtoja, mutta niistä viimeinenkin poistettiin jossakin vaiheessa autosta. Kyseisen yksilön myynyt Bonhams mainostikin, että Panteran uudella omistajalla on täysi valinnanvapaus tekniikan suhteen. Ihan mitä tahansa myllyä entiseen testiprototyyppiin tuskin kannattaa survoa auton arvon säilymisen kannalta. Sitä kasvattaa myös De Tomason mukana tullut sertifikaatti, joka todistaa Panteran kuuluneen aiemmin Carroll Shelbylle.

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat