Tästä autosta maksettiin lähes 230 000 dollaria ilman moottoria – ainutlaatuisen De Tomason taustalla piilee hyvin erikoinen tarina

Argentiinalaissyntyinen Alejandro De Tomaso halusi 1960-luvulla haastaa Ferrarin ja Lamborghinin niiden omalla pelikentällä. De Tomaso kehitti keskimoottorisen Mangustan, joka valmistettiin käsityönä Italiassa. Pellin alla ei kuitenkaan piillyt eksoottista ylänokkaihmettä, vaan moottoriksi hankittiin Amerikan Fordilta lainattu 4,7-litrainen kasi. Mangusta ei noussut kovin suureen suosioon, mutta De Tomason seuraava luomus nosti merkin lopullisesti maailmankartalle.

Tämä auto oli myöskin keskimoottorinen Pantera, jossa turvauduttiin Mangustan tavoin ovaalimerkin voimanlähteeseen. Vuonna 1971 lanseerattu superauto pysyi pienin muutoksin tuotannossa peräti vuoteen 1993 asti, ja kuskin takana möyrysi kaikki nämä vuodet Fordin veekasi. Ruiskukoneeksi muuttuneen myllyn iskutilavuutta tosin pienennettiin Panteran elinkaaren loppumetreillä, ja sen jälkeen auton korvaajaksi esiteltiin hiilikuiturakenteinen Guarà. Se jäi De Tomason viimeiseksi malliksi, ja lopulta merkki teki konkurssin vuonna 2004.

De Tomason ikonisimpana mallina tunnettu Pantera on kasvattanut viime aikoina kovasti arvoaan, vaikka auto ei ole vieläkään samalla hintatasolla Ferrarin ja Lamborghinin halutuimpien mallien kanssa. Eräs yksilö huutokaupattiin äskettäin reiluun 180 000 dollarin hintaan, mutta se ei ole vielä mitään Bonhamsin nyt myymään Panteraan verrattuna. Huutokauppakamari onnistui nimittäin välittämään De Tomason uudelle omistajalle noin 229 000 taalalla, vaikka autossa ei ollut edes moottoria.

Vuoden 1987 Pantera GT5-S:n taustalla on kuitenkin erikoinen tarina, joka selittää auton arvon. Kyseinen yksilö kuului nimittäin aikoinaan itse Carroll Shelbylle, joka poisti Fordin veekasin toisen voimanlähteen tieltä. Autoa käytettiin nimittäin ensimmäisen Dodge Viperin testimuulina, jonka pellin alle Viperin kehitystyöhön osallistunut Shelby olisi halunnut tuplaturbo-V8:n. Dodgen emokonserni Chrysler vaati kuitenkin eksoottisemmalta kuulostavaa tekniikkaa, ja niinpä Viperiin asennettiin pick-upin lohkoon perustunut V10.

Tässä Panterassa testattiin myöhemmin muitakin moottorivaihtoehtoja, mutta niistä viimeinenkin poistettiin jossakin vaiheessa autosta. Kyseisen yksilön myynyt Bonhams mainostikin, että Panteran uudella omistajalla on täysi valinnanvapaus tekniikan suhteen. Ihan mitä tahansa myllyä entiseen testiprototyyppiin tuskin kannattaa survoa auton arvon säilymisen kannalta. Sitä kasvattaa myös De Tomason mukana tullut sertifikaatti, joka todistaa Panteran kuuluneen aiemmin Carroll Shelbylle.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...