Tästä autosta maksettiin lähes 230 000 dollaria ilman moottoria – ainutlaatuisen De Tomason taustalla piilee hyvin erikoinen tarina

Argentiinalaissyntyinen Alejandro De Tomaso halusi 1960-luvulla haastaa Ferrarin ja Lamborghinin niiden omalla pelikentällä. De Tomaso kehitti keskimoottorisen Mangustan, joka valmistettiin käsityönä Italiassa. Pellin alla ei kuitenkaan piillyt eksoottista ylänokkaihmettä, vaan moottoriksi hankittiin Amerikan Fordilta lainattu 4,7-litrainen kasi. Mangusta ei noussut kovin suureen suosioon, mutta De Tomason seuraava luomus nosti merkin lopullisesti maailmankartalle.

Tämä auto oli myöskin keskimoottorinen Pantera, jossa turvauduttiin Mangustan tavoin ovaalimerkin voimanlähteeseen. Vuonna 1971 lanseerattu superauto pysyi pienin muutoksin tuotannossa peräti vuoteen 1993 asti, ja kuskin takana möyrysi kaikki nämä vuodet Fordin veekasi. Ruiskukoneeksi muuttuneen myllyn iskutilavuutta tosin pienennettiin Panteran elinkaaren loppumetreillä, ja sen jälkeen auton korvaajaksi esiteltiin hiilikuiturakenteinen Guarà. Se jäi De Tomason viimeiseksi malliksi, ja lopulta merkki teki konkurssin vuonna 2004.


De Tomason ikonisimpana mallina tunnettu Pantera on kasvattanut viime aikoina kovasti arvoaan, vaikka auto ei ole vieläkään samalla hintatasolla Ferrarin ja Lamborghinin halutuimpien mallien kanssa. Eräs yksilö huutokaupattiin äskettäin reiluun 180 000 dollarin hintaan, mutta se ei ole vielä mitään Bonhamsin nyt myymään Panteraan verrattuna. Huutokauppakamari onnistui nimittäin välittämään De Tomason uudelle omistajalle noin 229 000 taalalla, vaikka autossa ei ollut edes moottoria.

Vuoden 1987 Pantera GT5-S:n taustalla on kuitenkin erikoinen tarina, joka selittää auton arvon. Kyseinen yksilö kuului nimittäin aikoinaan itse Carroll Shelbylle, joka poisti Fordin veekasin toisen voimanlähteen tieltä. Autoa käytettiin nimittäin ensimmäisen Dodge Viperin testimuulina, jonka pellin alle Viperin kehitystyöhön osallistunut Shelby olisi halunnut tuplaturbo-V8:n. Dodgen emokonserni Chrysler vaati kuitenkin eksoottisemmalta kuulostavaa tekniikkaa, ja niinpä Viperiin asennettiin pick-upin lohkoon perustunut V10.





Tässä Panterassa testattiin myöhemmin muitakin moottorivaihtoehtoja, mutta niistä viimeinenkin poistettiin jossakin vaiheessa autosta. Kyseisen yksilön myynyt Bonhams mainostikin, että Panteran uudella omistajalla on täysi valinnanvapaus tekniikan suhteen. Ihan mitä tahansa myllyä entiseen testiprototyyppiin tuskin kannattaa survoa auton arvon säilymisen kannalta. Sitä kasvattaa myös De Tomason mukana tullut sertifikaatti, joka todistaa Panteran kuuluneen aiemmin Carroll Shelbylle.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...