Tässä Volkkarissa on tarpeeksi tehoa ja moottoreita – jenkkien rakentamassa kolmoskoppaisessa Golfissa on kaksi turbo-VR6:ta ja 1600 hepan yhteisteho

Olemme kertoneet aiemminkin tuunatuista VW Golfeista, joiden teholukemat ovat parhaimmillaan nousseet tuhannen hevosvoiman paremmalle puolelle. Niistä nopeimmissa on ollut neliveto avittamassa ripeitä poistumisia viivalta, mutta voima on saatu sentään vain yhdestä moottorista. Nyt nettiin putkahti kuitenkin vieläkin erikoisempi kolmoskorinen Golf, jossa käytetään peräti kahta moottoria.

Jenkkien rakentamassa luomuksessa hyödynnetään kolmoskoppaisen Golfin alkuperäisen huippuversion tavoin kuusipyttyistä VR6-konetta, mutta tässä autossa niitä on yksi molemmilla akseleilla. Lisäksi myllyt on turboahdettu, ja niiden yhteisteho on parhaimmillaan 1600 hevosvoiman luokkaa. Potkua on siis enemmän kuin esimerkiksi maailman nopeimpiin hyperautoihin kuuluvassa Bugatti Chrironissa, ja kaiken järjen mukaan Golf myös painaa huomattavasti Bugattia vähemmän.

Kahden moottorin mukanaan tuoma neliveto ei ole ainoa vaihtoehto, vaan moottoreita voi käyttää myös erikseen. Niinpä kunnon burnoutit onnistuvat sekä etu- että takarenkaiden voimin. Ulkoapäin Volkkari näyttää vielä suhteellisen vakiolta, mutta levitetyt lokasuojat ja perässä komeileva jarruvarjo juoruavat menohaluista. Pyöränkaaret täyttyvät tehokkaasti leveistä kiihdytysslickseistä, ja sisustaakin on muokattu kiihdytyskäytön ehdoilla.

Näillä voimavaroilla kunnon turvakaaret ovat jo pakollinen varuste, ja kuski pysyy tukevasti paikoillaan kuppipenkin ansiosta. Auton teholukema on kahden vakiokuntoisen Lamborghini Aventadorin luokkaa, joten kyyti kiihdytyssuoralla on melkoista. Varttimaili on parhaimmillaan sujunut noin yhdeksässä sekunnissa, ja puolen mailin kiihdytyksen loppunopeudeksi on mitattu muikeat 295 km/h.

Katso oheiselta videolta, kuinka hieman tavallista ripeämpi kansanauto irtoaa viivalta kahden turbo-VR6:n voimin:

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...