Toyota Land Cruiser kuuluu varmasti maailman kestävimpiin autoihin. Erityinen paikka fanien sydämissä on FJ40-sarjalla, joka oli tuotannossa yli 20 vuotta 1960-luvun alusta vuoteen 1983 asti.
Tätä korimallia myytiin aikoinaan Suomessakin varsin maltillisen suorituskyvyn tarjonneilla diesel- ja bensakoneilla. Klassisen japsimaasturin kuoriin voi kuitenkin pakata terhakkaampaakin tekniikkaa, minkä USA:ssa ja Euroopan puolella Portugalissa toimiva Legacy Overland -niminen firma osoittaa. Legacy Overland on erikoistunut aivan uudenlaisen puhdin tuomiseen menneiden vuosikymmenten maastureihin, ja FJ40-korinen Land Cruiser on yksi pajan käyntikorteista.
Näissä kuvissa esiintyvä yksilö edustaa aivan viimeisiä FJ40-koppaisia Land Cruisereita, koska se on vuodelta 1982. Ulkokuori on viimeistelty Desert Storm Tan -nimisellä vaaleanruskealla sävyllä, joka saa kontrastia mm. maskissa, puskureissa sekä vanteissa käytetystä valkoisesta. Restomod-tyylisen Toyotan alla pyörivät kromatuilla pillerikapseleilla höystetyt 16-tuumaiset alkuperäismalliset peltivanteet, jotka on kietaistu BF Goodrichin 285/75-profiilisille muta- ja maastokumeille.
Suosittelemme
Land Cruiser on lisäksi saanut lediajovalot, myöskin ledeillä toteutetun työvalon peräpeiliinsä, sen vierellä komeilevan korin värisen jerrykannun sekä koriin integroidun tunkin. Penkkejä koristaa puolestaan mustasta vegaanisesta nahasta ommeltu verhoilu, jota on piristetty korin värisillä tehostenauhoilla, Legacy Overlandin logoilla ja pienillä tuuletusrei’illä varustetuilla istuinosailla. Samaa tekonahkaa on käytetty myös kojelaudan yläosassa, ovipaneeleissa sekä etupenkkien välisessä tavaralokerossa. Lattia on puolestaan päällystetty vinyylimatolla.
Moderneja herkkuja edustavat mm. ilmastointi, neljällä kaiuttimella, Bluetooth-yhteydellä sekä Sirius XM -satelliittiradiolla varustettu RetroSoundin Long Beach -äänentoistojärjestelmä ja USB-latauspistoke. Konepellin alla murisee upouusi 5,7-litrainen crate-veekasi nelivaihteisen 700R4-automaatin parina. Sekä moottori että vaihdelaatikko ovat peräisin GM:n valikoimasta. Vaikka pannu on tehdasuusi, se on perinteinen kaasutinmoottori. Kaasuttimena palvelee Weberin 600 CFM, jonka sähköisen ryypyn pitäisi taata klassinen veekasin jytinä.
Pysähtymisestä huolehtivat puolestaan joka pyörältä löytyvät levyjarrut. Alustaa on tukevoitettu Old Man Emu -nimisen pajan lehtijousilla ja muilla jousituskomponenteilla, kun taas kaasuiskunvaimentimet ovat peräisin Terrain Tamerin valikoimasta. Legacy Overlandin Land Cruiserissa on myös esimerkiksi räätälintyönä tehty bensatankki ja kuskin oloja helpottava ohjaustehostin.