Tässä sedanissa riittää potkua – G-Power houkuttelee BMW M5 CS:stä parhaimmillaan 900 heppaa

BMW:n M-mallit ovat jo tehtaan jäljiltä tehokkaita, mutta saksalaisen G-Powerin käsittelyn jälkeen niidenkin voimavarat ovat aivan eri lukemissa. Nyt G-Power otti kynsiinsä M5:n CS-huippuversion.

Se on faceliftin jälkeisen M5-malliston kevyin, tehokkain ja kallein versio, ja viisipaikkaisuuskin on enää muisto takaosastolta löytyvän kahden kuppipenkin myötä. Vakiona M5 CS:n 4,4-litraisesta tuplaturbokasista kirnutaan 636 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä, jotka välitetään kahdeksanpykäläisen automaatin kautta takapainotteiselle M xDrive -nelivedolle tai haluttaessa pelkille takapyörille.

Auto on saatu vakionakin kiihtymään nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa, joten aivan välttämätöntä tarvetta tuningille ei olisi. G-Powerille vakioauto on kuitenkin pelkkä lähtökohta, ja niinpä jo lähtötasoa edustava GP-700-paketti nostaa lukemat tasan 700 heppaan ja 850 newtoniin pelkän softavirityksen myötä. GP-740 tuo mukanaan vielä Deeptone-nimisen putkiston, jolloin voimavarat kirjataan jo 740 hevosvoiman ja 900 newtonmetrin lukemiin. Kun reseptiin lisätään vielä uudet downpipet, käsillä on 780-heppainen ja 950 newtonia tarjoava GP-780.





Kuvissa esiintyvä GP-820 saa vielä muutamia mekaanisia muutoksia, jolloin potkua riittää 820 hevosvoiman ja tasan 1000 newtonin verran. Lippulaivana toimiva GP-900 pistää vielä paremmaksi 900 hepan ja 1050 newtonmetrin voimin. Tällöin myös turbot päivitetään sporttimallisten downpipejen ja Deeptone-putkiston asennuksen ohella. Superautoja aamupalakseen syövä sedan pidetään haluttaessa ulkoisesti lähes vakiona. Kuvien autot ovat saaneet ainoastaan 21-tuumaiset takovanteet ja 100-milliset putkenpäät, joita tarjotaan joko hiilikuituviimeistelyllä tai taotulla hiilikuitupinnalla.

Lisää näyttävyyttä saa, jos autoon hankkii GP-Ventury-nimisen rei’itetyn hiilikuitukonepellin tai GP-Dynamiciksi kutsutun hiilikuituisen takasiiven. Saksassa pelkkä GP-700-tason softaviritys kustantaa noin 2500 euroa, mutta GP-820:stä kaikkine modauksineen täytyy pulittaa jo yli 23 000 euroa. GP-900:n hinta on vieläkin enemmän, mutta sitä ei vielä löydy G-Powerin nettisivujen konfiguraattorista.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.