Tässä se vihdoinkin on – uusi Alpine A110 on upea kunnianosoitus legendaariselle esikuvalleen

Alpine on Ranskan tunnetuin urheiluautomerkki, joka eli kukoistuskauttaan 1960- ja 1970-luvuilla. Legendaarisella A110:llä voitettiin mm. rallin MM-sarjan ensimmäinen merkkimestaruus vuonna 1973, mutta Renaultin pohjalta tehdyt sportit etääntyivät vähitellen alkuperäisestä muodostaan. Viimeiset Alpinet olivat jo melkoisen painavia ja ylellisiä GT-autoja, jotka eivät enää juhlineet kilparadoilla entiseen malliin. Dieppen tehtaalla laitettiin lappu luukulle 1990-luvun puolessavälissä, ja sen jälkeen fanit ovat voineet vain haaveilla merkin comebackista.

Siitä on annettu viime vuosina esimakua useiden konseptiautojen avulla. Mm. Celebration- ja Vision-nimiset tutkielmat ovat enteilleet uutta tuotantomallia, joka paljastettiin nyt kaikessa kauneudessaan pitkän tiiserikampanjan jälkeen. Uutuuden nimeksi on annettu lähes tarunhohtoinen A110, ja auto seuraa vuosina 1961-1977 valmistetun esikuvansa jalanjälkiä varsin uskollisesti konseptien tavoin. Uuden ranskalaissportin tunnistaa heti Alpineksi, ja linjat ovat muuttuneet ilahduttavan vähän tutkielmiin verrattuna.


Esimerkiksi Porsche Caymanin ja Alfa Romeo 4C:n kanssa hippasille lähtevä uusi A110 on tehty vahvasti alumiinipitoisen perusrakenteen varaan, ja auton pohjalevy on täysin tasainen. Lisäksi perässä on iso diffuusori, joka tuottaa sen verran paljon downforcea, että spoilereita ei tarvita. Uuden Alpinen massaksi uumoillaan vain hieman yli 1000 kiloa, ja penkitkin ovat sen verran kevytrakenteiset, että ne painavat ainoastaan 13,1 kiloa kappale.

Auto on takavetoinen ja keskimoottorinen, eli tässä suhteessa on poikettu hieman takamoottorisen esikuvan kaavasta. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 4,5 sekuntia, mutta moottorista ei ole suostuttu antamaan vielä tarkempia tietoja. Se saattaa olla 1,8-litrainen turbonelonen, joka on suurennettu versio Clio RS:n pellin alta löytyvästä 1,6-litraisesta myllystä. Huhuissa on väläytelty myös upouutta kaksilitraista turbokonetta, joka olisi sama kuin tulevassa Megane RS:ssä. Teholukema lienee joka tapauksessa lähellä 300 hepan tasoa.





Tarkat tiedot selviävät 7.3, jolloin Geneven autonäyttely avaa ovensa. Uusi A110 tulee myyntiin loppuvuodesta, ja ensimmäiset 1955 yksilöä kuuluvat Première Édition -nimiseen erikoiserään. Sen hinta on noin 55 000 euroa Ranskan markkinoilla, mutta Suomeen tulosta ei ole vielä mitään tietoa. Uusi A110 on sen verran onnistunut retrosportti, että toivottavasti se nähdään myös kotimaan kamaralla.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...