Tässä se vihdoinkin on – Mersun uuden E-luokan kuvat vuotivat julkisuuteen

Autoalalla on viime vuosina vakiintunut tapa heruttaa uutuusmalleista tiiserikuvia pala kerrallaan. Mersu teki tästä suorastaan taidetta uuden E-luokan kohdalla. Siitä on jo julkaistu viralliset sisäkuvat, otoksia muotoiluprosessista, muotoilijoiden luonnospiirroksia ja jopa tehtaan siunaamia salavalokuvia. Lopullisesti auto piti paljastaa ensi viikolla Detroitin autonäyttelyn yhteydessä, mutta uuden Eemelin pressikuvat vuotivat jo nyt julkisuuden valokeilaan. Kuvat ovat nähtävillä mm. Worldcarfans.com-sivustolla.

Mersu_2

-- MAINOS --

Ensivaikutelma autosta on tietynlainen yllätyksettömyys. Uusi E-luokka näyttää nimittäin juuri siltä kuin odotettiin. Auto sopii myös muotoilultaan täydellisesti C-ja S-luokkien väliin, koska se on lähes täydellinen kopio niistä. Esimerkiksi kyljen muotoilupokkauksessa ja takavalojen linjoissa on toki pieniä eroja iso- ja pikkuveljeen, mutta muuten jopa asiantuntijoilla tulee varmasti olemaan vaikeuksia erottaa Mersun sedanit toisistaan. Pidemmän tutkimisen jälkeen huomaa sentään, että Eemelin mittasuhteet ovat C-luokkaa sopusuhtaisemmat. Pikkuveljen pitkän nokan ja lyhyen perän välinen epätasapaino loistaa ylemmän keskiluokan sedanissa poissaolollaan.

Mersu_3

Audeja on viime vuosina moitittu samasta puusta veistetyiksi, mutta nyt sama palaute voidaan kohdistaa Mersuun. Toisaalta uusi Eemeli on muuttunut mallivaihdoksessa huomattavasti sulavalinjaisemmaksi kuin kulmikas nykyversio. Myös sisätilojen laatuvaikutelma on huippuluokkaa, eli taksimatkustajien kannattaa tulevaisuudessa pyrkiä tolpalta uuden E-luokan kyytiin. Menon pitäisi olla entistä taloudellisempaa, koska auton ilmanvastuskertoimen cw-arvo on ainoastaan 0,23. Se on ehdotonta huippuluokkaa nykyautojen joukossa. Taloudellisuutta parantaa myös alentunut paino, vaikka Eemelin mitat ovatkin kasvaneet jonkin verran. Auto on nimittäin 4,3 senttiä entistä pidempi, ja akseliväli on venynyt 6,5 sentillä.

-- MAINOS --




Mersu_4

Uusi Eeemeli tulee kauppoihin jo keväällä kahden moottoriversion voimin. Myynnin alkaessa saatavilla ovat E 220 d -dieselmalli ja bensakoneinen E 200. Dieselistä irtoaa 195 heppaa, ja keskikulutukseksi luvataan ainoastaan 3,9 litraa satasella. Bensaversiossa on todennäköisesti 183 hevosvoimaa, ja molempien moottoreiden parina työskentelee yhdeksänvaihteinen automaatti. Myöhemmin valikoimaa täydentää E 350 e -niminen pistokehybridi, jossa kaksilitraista bensaturboa avittaa sähkömoottori. Hybridin kokonaistehon pitäisi olla 279 heppaa. E-luokkaan tulee myös vielä 150- ja 258-hevosvoimaiset dieselit sekä lisää bensakoneita, joiden tehoskaala ulottuu 333 heppaan asti. Lisäksi Mercedes-AMG esittelee jossakin vaiheessa uuden E 63:n, jota saa huhujen mukaan enää ainoastaan nelivetoisena. Malliston kuninkaan teho lienee lähellä 600 hevosvoimaa. T-farmarimalli saadaan puolestaan myyntiin jo syksyllä, ja coupé sekä avomalli seuraavat perässä vuodesta 2017 alkaen.

-- MAINOS --

Mersu_5

Uudessa Eemelissä on tuttuun tapaan reilusti innovaatioita. Tietoviihdejärjestelmän monia toimintoja voidaan ohjata ratista älypuhelimen tyyliin, ja itse puhelinta pystyy lataamaan autossa induktiivisesti. Lisäksi älypuhelinta voidaan käyttää E-luokan digitaalisena avaimena, ja auton saa jopa pysäköityä ulkopuolelta puhelinsovelluksen avulla. Ajoavustimiakaan ei ole unohdettu. Eemeli menee askeleen lähemmäksi kohti autonomista ajamista, ja niinpä auto osaa lähteä automaattisesti jälleen liikkeelle korkeintaan 30 sekunnin pysähdyksen jälkeen. Lisäksi aktiivinen vakionopeudensäädin toimii 210 km/h:n nopeuteen asti, ja sen pitäisi toimia 130:n vauhtiin saakka jopa ilman selviä kaistamerkintöjä. Tämä kuulostaa erinomaiselta keksinnöltä Suomen nopeusrajoituksia silmälläpitäen.

Mersu_6Mersu_7

Kuvat: Worldcarfans.com

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...