Tässä se vihdoinkin on – Mersun uuden E-luokan kuvat vuotivat julkisuuteen

Autoalalla on viime vuosina vakiintunut tapa heruttaa uutuusmalleista tiiserikuvia pala kerrallaan. Mersu teki tästä suorastaan taidetta uuden E-luokan kohdalla. Siitä on jo julkaistu viralliset sisäkuvat, otoksia muotoiluprosessista, muotoilijoiden luonnospiirroksia ja jopa tehtaan siunaamia salavalokuvia. Lopullisesti auto piti paljastaa ensi viikolla Detroitin autonäyttelyn yhteydessä, mutta uuden Eemelin pressikuvat vuotivat jo nyt julkisuuden valokeilaan. Kuvat ovat nähtävillä mm. Worldcarfans.com-sivustolla.

Mersu_2

Ensivaikutelma autosta on tietynlainen yllätyksettömyys. Uusi E-luokka näyttää nimittäin juuri siltä kuin odotettiin. Auto sopii myös muotoilultaan täydellisesti C-ja S-luokkien väliin, koska se on lähes täydellinen kopio niistä. Esimerkiksi kyljen muotoilupokkauksessa ja takavalojen linjoissa on toki pieniä eroja iso- ja pikkuveljeen, mutta muuten jopa asiantuntijoilla tulee varmasti olemaan vaikeuksia erottaa Mersun sedanit toisistaan. Pidemmän tutkimisen jälkeen huomaa sentään, että Eemelin mittasuhteet ovat C-luokkaa sopusuhtaisemmat. Pikkuveljen pitkän nokan ja lyhyen perän välinen epätasapaino loistaa ylemmän keskiluokan sedanissa poissaolollaan.


Mersu_3

Audeja on viime vuosina moitittu samasta puusta veistetyiksi, mutta nyt sama palaute voidaan kohdistaa Mersuun. Toisaalta uusi Eemeli on muuttunut mallivaihdoksessa huomattavasti sulavalinjaisemmaksi kuin kulmikas nykyversio. Myös sisätilojen laatuvaikutelma on huippuluokkaa, eli taksimatkustajien kannattaa tulevaisuudessa pyrkiä tolpalta uuden E-luokan kyytiin. Menon pitäisi olla entistä taloudellisempaa, koska auton ilmanvastuskertoimen cw-arvo on ainoastaan 0,23. Se on ehdotonta huippuluokkaa nykyautojen joukossa. Taloudellisuutta parantaa myös alentunut paino, vaikka Eemelin mitat ovatkin kasvaneet jonkin verran. Auto on nimittäin 4,3 senttiä entistä pidempi, ja akseliväli on venynyt 6,5 sentillä.

Mersu_4





Uusi Eeemeli tulee kauppoihin jo keväällä kahden moottoriversion voimin. Myynnin alkaessa saatavilla ovat E 220 d -dieselmalli ja bensakoneinen E 200. Dieselistä irtoaa 195 heppaa, ja keskikulutukseksi luvataan ainoastaan 3,9 litraa satasella. Bensaversiossa on todennäköisesti 183 hevosvoimaa, ja molempien moottoreiden parina työskentelee yhdeksänvaihteinen automaatti. Myöhemmin valikoimaa täydentää E 350 e -niminen pistokehybridi, jossa kaksilitraista bensaturboa avittaa sähkömoottori. Hybridin kokonaistehon pitäisi olla 279 heppaa. E-luokkaan tulee myös vielä 150- ja 258-hevosvoimaiset dieselit sekä lisää bensakoneita, joiden tehoskaala ulottuu 333 heppaan asti. Lisäksi Mercedes-AMG esittelee jossakin vaiheessa uuden E 63:n, jota saa huhujen mukaan enää ainoastaan nelivetoisena. Malliston kuninkaan teho lienee lähellä 600 hevosvoimaa. T-farmarimalli saadaan puolestaan myyntiin jo syksyllä, ja coupé sekä avomalli seuraavat perässä vuodesta 2017 alkaen.

Mersu_5

Uudessa Eemelissä on tuttuun tapaan reilusti innovaatioita. Tietoviihdejärjestelmän monia toimintoja voidaan ohjata ratista älypuhelimen tyyliin, ja itse puhelinta pystyy lataamaan autossa induktiivisesti. Lisäksi älypuhelinta voidaan käyttää E-luokan digitaalisena avaimena, ja auton saa jopa pysäköityä ulkopuolelta puhelinsovelluksen avulla. Ajoavustimiakaan ei ole unohdettu. Eemeli menee askeleen lähemmäksi kohti autonomista ajamista, ja niinpä auto osaa lähteä automaattisesti jälleen liikkeelle korkeintaan 30 sekunnin pysähdyksen jälkeen. Lisäksi aktiivinen vakionopeudensäädin toimii 210 km/h:n nopeuteen asti, ja sen pitäisi toimia 130:n vauhtiin saakka jopa ilman selviä kaistamerkintöjä. Tämä kuulostaa erinomaiselta keksinnöltä Suomen nopeusrajoituksia silmälläpitäen.

Mersu_6Mersu_7

Kuvat: Worldcarfans.com

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...