Tässä se nyt vihdoinkin on – uuden VW Golfin kuvat vuosivat julkisuuteen hivenen etuajassa

Kompaktiluokan kestosuosikki Volkswagen Golf lanseerattiin alun perin markkinoille vuonna 1974, jolloin sen tehtävänä oli astua Kuplan saappaisiin ja käytännössä pelastaa koko merkki modernin etuvetotekniikan voimin. Tässä onnistuttiin sen verran hyvin, että nykyään koko kompaktiautojen segmentti tunnetaan Golf -luokkana. Tätä nykyä tarjolla on seitsemännen sukupolven malli, joka näki päivänvalon vuonna 2012. Se on aivan elinkaarensa loppumetreillä, koska kahdeksannen polven Golf paljastetaan tänä iltana merkin kotikonnuilla Wolfsburgissa.

Auto on onnistuttu vangitsemaan salavalokuvaajien linsseille jo useampaan kertaan lähes naamioimattomana, joten lanseerauksessa ei ollut odotettavissa suuria yllätyksiä. Nyt niitä ei ole enää lainkaan ainakaan ulkonäön osalta, koska uuden Golfin kuvat lipsahtivat julkisuuteen hitusen etuajassa. Golfista on tullut aikojen saatossa hieman samankaltainen oman luokkansa ikoni kuin esimerkiksi Porsche 911:stä urheiluautojen segmentissä. Tämä tarkoittaa sitä, että uudenkin Golfin täytyy olla heti tunnistettavissa Golfiksi.





Kahdeksannen sukupolven versio on tehty jo nyky-Golfista tutun modulaarisen MQB-perusrakenteen varaan. Alustarakenteet ovat siis periaatteessa lähes samaa tavaraa, ja myös korissa on ilmeisesti hyödynnetty samoja osia esimerkiksi tuulilasin ja etusivulasien osalta. Itse korirakenne on kuitenkin uusi, minkä erottaa parhaiten hieman loivemmin laskevasta kattolinjasta ja hitusen vinommassa kulmassa olevasta takalasista. Kylkiin on puolestaan tuotu terävät pokkaukset, jotka tuovat mieleen Golfin kuudennen sukupolven.

Takavaloista ja takaluukustakin löytyy entistä terävämpiä linjoja, jotka tuovat mieleen Golfin pohjalta tehdyn T-Roc-katumaasturin. Eniten mielipiteitä jakaa varmasti uutuuden nokka, jota dominoivat litteämmiksi muuttuneet ajovalot. Niiden muotoilu saa Golfin näyttämään hieman uneliaalta, mitä valojen yläreunoissa sijaitsevat päiväajovalonauhat vielä korostavat. Niiden linjat jatkuvat pitkälle etulokasuojiin, ja myös maski on osa samaa muotoilukokonaisuutta. GTE-pistokehybridissä aiempaa litteämmän maskin yläreunassa kulkee myös pimeässä hyvin erottuva valonauha, mikä liittää auton muotoilullisesti yhteen ID.3-sähköauton kanssa.

Jo perus-Golfissa on melko isot ritilät etupuskurissa, ja GTE:ssä sekä R Line -versiossa tämä vielä korostuu puskurin näyttävämmän muotoilun vuoksi. Golf on kaiken kaikkiaan kehittynyt ulkonäkönsä osalta varsin maltillisesti, mutta sisustan osalta kyseessä on suorastaan vallankumous ainakin Volkkarin omilla standardeilla. Kojelauta on paljon nykymallia litteämmän ja pelkistetymmän oloinen, ja sen linjoissa on nähtävissä yhtymäkohtia myös upouuteen ID.3:een sekä Audin nykymalleihin.

Keskinäyttö on nostettu ylemmäksi, eli samalle tasolle täysin digitaalisen mittariston kanssa. Samalla myös nappuloiden määrä on karsittu minimiin, ja jopa valokatkaisin on eräänlainen kosketusnäyttö. Uusi tyyli tekee sisustasta entistä ilmavamman ja modernimman oloisen, mutta sen vaikutukset ergonomiaan jäävät vielä nähtäväksi. Myös sormenjälkiä syntyy taatusti vähintään riittävästi erilaisten kosketuspintojen myötä.

Tekniikan osalta vallankumouksellisuus on suosiolla jätetty ID.3-sähköauton harteille. Golfia saa tuttuun tyyliin eri kokoisilla bensa- ja dieselkoneilla, joiden pariksi tulee myös kevythybriditeknologiaa. Noin 220-heppainen GTE-pistokehybridi toiminee aluksi tehokkaimpana versiona, mutta mallisto täydentyy myöhemmin legendaarisella GTI:llä ja nelivetoisella R-huippumallilla. Ensimmäisten autojen pitäisi olla jälleenmyyjillä jo joulukuussa ainakin Saksan kotimarkkinoilla, joten uusi Golf nähtäneen Suomessakin ensi vuoden alkupuolella.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...