Tässä se nyt on – uusi VW Golf putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana

Nykyinen VW Golf edustaa kompaktiluokan kestosuosikin seitsemättä sukupolvea, ja se on jo aivan elinkaarensa loppumetreillä. Kohta seitsemän vuoden iän saavuttava auto poistuu pian tuotannosta seuraajansa tieltä, joka piti esitellä suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuun puolessavälissä. Siellä päätettiin kuitenkin keskittyä Golfin kokoisen ID.3-sähköauton lanseeraukseen, ja Golf saa ensi-iltansa lokakuussa.

Pienen lykkäyksen taustalla piilevät myös monet softabugit, joita Golfin prototyypeissä on ilmennyt. Auton lukuisissa toiminnoissa on Teslan tapainen etäpäivitysmahdollisuus, ja insinööreillä on riittänyt haasteita systeemin suojaamiseksi hakkereilta. Golfin sisuksissa piilee kuulemma peräti 100 miljoonaa koodiriviä.

Vuosikymmen sitten uudessa autossa tarvittiin ”vain” 10 miljoonaa koodiriviä, joten kehitys on ottanut tässäkin suhteessa melkoisia loikkia. Uuden ajan huomaa myös kahdeksannen sukupolven Golfin sisustasta, jossa ei juuri nappuloita enää näy. Mittaristo on täysin digitaalinen, ja sama koskee myös tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttöä ja jopa valokatkaisinta.

Ulkoisesti auto on kuitenkin muuttunut vain hillitysti. Golf on sen luokan ikoni, että sen pitää pysyä aina tunnistevana, ja niinpä kahdeksannessa sukupolvessakin on keskitytty lähinnä muotojen hienosäätöön. Golfin testiprotot ovat tähän asti olleet vielä kevyen naamioinnin peitossa, mutta nyt nettiin putkahti kuvia uutuudesta ilman rihman kiertämää. Otokset onnistuttiin nappaamaan Golfin mainoskuvauksissa, joissa hyödynnettiin kullankeltaista autoa.

Peräpäästä erottuvat heti entistä terävämmällä kynällä piirretyt takavalot, jotka muistuttavat mm. Tiguanissa ja T-Rocissa käytettyjä umpioita. Takapuskurin alareunassa on nykyisen Golfin tapaan pakoputkenpäitä muistuttavat kromikoristeet, ja auton sivuprofiili on lähes ennallaan. Takaylitys on kuitenkin venähtänyt hieman suuremman tavaratilan nimissä, ja kattolinjakin laskee takareunastaan hitusen nykymallia loivemmin.

Eniten mielipiteitä jakaa varmasti uuden Golfin keulan muotoilu. Konepellissä riittää pokkauksia, ja maski on entistä kapeampi viiru. Se yhdistyy myöskin hyvin litteisiin ajovaloihin, joiden yläreunassa kulkee kulmakarvamainen ledinauha. Se jatkuu pitkälle etulokasuojiin, mikä tekee etuylityksestä todellista pienemmän näköisen. Etupuskuria dominoi puolestaan iso vaakasuuntainen ritilä, jonka reunoilla on myös korinvärisiä elementtejä.

Teknisesti uutuus pohjautuu jo nyky-Golfista tutulle MQB-perusrakenteelle, joten suuria mullistuksia ei ole luvassa. GTE-pistokehybridin lisäksi voimanlähdevalikoima kattaa erilaisia mietoja hybridejä, mutta täyssähköversio joutuu väistymään ID.3:n tieltä. Sporttista linjaa edustavat tuttuun tyyliin GTI ja nelivetoinen R, jotka jatkavat pelkästään bensakoneiden voimin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...