Tässä se nyt on – uusi Porsche 911 putkahti täysin naamioimattomana julkisuuteen

Porsche 911 on noussut 55-vuotisen uransa aikana ehkäpä maailman tunnetuimmaksi urheiluautoksi. Nykyinen 991-korikoodilla tunnettu malli esiteltiin syksyllä 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja faceliftin auto sai reilut pari vuotta sitten. 991 alkaa siis olla automaailman normaalin uudistumistahdin mukaisessa iässä, ja seuraaja onkin jo aivan nurkan takana. 992-koodin saava uusi 911 tuodaan parrasvaloihin lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä, ja mekin bongasimme auton äskettäin talvitesteissä Suomessa.

Testiautot ovat olleet vielä varsin vahvasti naamioituja, koska Porsche haluaa luonnollisesti varjella salaisuuksiaan viimeiseen saakka. Nyt merkille kävi kuitenkin melkoinen vahinko, koska upouusi 911 bongattiin ilman rihman kiertämää Porschen kotikonnuilla. Saksalainen instagrammaaja onnistui ottamaan uutuudesta kuvan ilmeisesti Augsburgissa sijaitsevassa Porsche-kaupassa, jonka huoltotiloissa keltainen auto komeili täysin naamioimattomana.

-- MAINOS --

Bongaus oli muutenkin varsin erikoinen, koska kuvan ottanut naispuolinen henkilö on yleensä keskittynyt Instagram-tilillään käsilaukkuja ja kenkiä esitteleviin muoti- ja pukeutumiskuviin. Uuden 911:n kuva ehti kuitenkin olla hänen tilillään lähes viikon ajan, kunnes se poistettiin ilmeisesti Porschen pyynnöstä. Tämäkin kertoo siitä, että kyseessä on aito asia eikä mikään fotoshoppaus. Se jää vielä mysteeriksi, kuinka kuvan ottanut henkilö pääsi näin helposti huippusalaisen uutuuden luo, mutta kuva kertoo tässäkin tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa.

Uusi 992 säilyttää edeltäjänsä perusrakenteen, eli mm. kattolinja säilyy ennallaan. Takalasin muodot jatkuvat kuitenkin takamoottorin ilmanottoritilään asti, jonka rivat ovat pystysuunnassa 991:n facelift-mallin tavoin. Jopa lisäjarruvalo on nyt integroitu pystysuuntaisiin ripoihin. Takavalot on puolestaan yhdistetty toisiinsa kapealla nauhalla, joka nähdään jatkossa ilmeisesti 911:n kaikissa versioissa. Valonauhassa on samaa näköä kuin Panameran ja uuden Cayennen perässä nähdyssä ratkaisussa. Takapuskuri näyttää yllättävän korkealta helmaan integroidun rekisterinsyvennyksen myötä, ja kuvan auton neljä putkenpäätä kertovat kyseessä olevan todennäköisesti perus-Carreraa tehokkaampi Carrera S.

-- MAINOS --




992:n lokasuojat muuttuvat vielä edeltäjääkin pulleammiksi, ja myös pyöränaukot kasvavat. Ovenkahvat on nyt integroitu kylkien pintaan, ja nokasta tulee entistä terävälinjaisempi. Keula näkyy Instagram-kuvassakin auton edessä olevien pienten peilien kautta. Esimerkiksi etupuskuria dominoi iso vaakasuuntainen ilmanottoaukko uusimman Cayennen tyyliin. Sisätilatkin tuodaan entistä lähemmäksi Porschen luksusmalleja, mutta 911:n peruslinjat säilyvät toki ennallaan myös sisustassa.

992:ta vauhdittaa joukko turboahdettuja bokserikuutosia. Perusmallien koneen iskutilavuus on nykyiseen tapaan kolme litraa, mutta Turbossa turvaudutaan isompaan myllyyn. Myöhemmin tulossa on myös pistokehybridi ensimmäistä kertaa 911:n historiassa, ja vaparikoneitakaan ei siirretä vielä täysin museon hyllylle. GT3:ssa ja GT3 RS:ssä luotetaan nimittäin jatkossakin vapaasti hengittäviin moottoreihin, joiden tarjoama kaasuvaste on edelleen vertaansa vailla esimerkiksi rata-ajossa. Puritaanit voivat huokaista helpotuksesta myös vaihteiston suhteen, koska ainakin GT3:a tarjotaan jatkossakin perinteisellä manuaalilaatikolla.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.