Porsche 911 on noussut 55-vuotisen uransa aikana ehkäpä maailman tunnetuimmaksi urheiluautoksi. Nykyinen 991-korikoodilla tunnettu malli esiteltiin syksyllä 2011 Frankfurtin autonäyttelyssä, ja faceliftin auto sai reilut pari vuotta sitten. 991 alkaa siis olla automaailman normaalin uudistumistahdin mukaisessa iässä, ja seuraaja onkin jo aivan nurkan takana. 992-koodin saava uusi 911 tuodaan parrasvaloihin lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä, ja mekin bongasimme auton äskettäin talvitesteissä Suomessa.
Testiautot ovat olleet vielä varsin vahvasti naamioituja, koska Porsche haluaa luonnollisesti varjella salaisuuksiaan viimeiseen saakka. Nyt merkille kävi kuitenkin melkoinen vahinko, koska upouusi 911 bongattiin ilman rihman kiertämää Porschen kotikonnuilla. Saksalainen instagrammaaja onnistui ottamaan uutuudesta kuvan ilmeisesti Augsburgissa sijaitsevassa Porsche-kaupassa, jonka huoltotiloissa keltainen auto komeili täysin naamioimattomana.
Bongaus oli muutenkin varsin erikoinen, koska kuvan ottanut naispuolinen henkilö on yleensä keskittynyt Instagram-tilillään käsilaukkuja ja kenkiä esitteleviin muoti- ja pukeutumiskuviin. Uuden 911:n kuva ehti kuitenkin olla hänen tilillään lähes viikon ajan, kunnes se poistettiin ilmeisesti Porschen pyynnöstä. Tämäkin kertoo siitä, että kyseessä on aito asia eikä mikään fotoshoppaus. Se jää vielä mysteeriksi, kuinka kuvan ottanut henkilö pääsi näin helposti huippusalaisen uutuuden luo, mutta kuva kertoo tässäkin tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa.
Uusi 992 säilyttää edeltäjänsä perusrakenteen, eli mm. kattolinja säilyy ennallaan. Takalasin muodot jatkuvat kuitenkin takamoottorin ilmanottoritilään asti, jonka rivat ovat pystysuunnassa 991:n facelift-mallin tavoin. Jopa lisäjarruvalo on nyt integroitu pystysuuntaisiin ripoihin. Takavalot on puolestaan yhdistetty toisiinsa kapealla nauhalla, joka nähdään jatkossa ilmeisesti 911:n kaikissa versioissa. Valonauhassa on samaa näköä kuin Panameran ja uuden Cayennen perässä nähdyssä ratkaisussa. Takapuskuri näyttää yllättävän korkealta helmaan integroidun rekisterinsyvennyksen myötä, ja kuvan auton neljä putkenpäätä kertovat kyseessä olevan todennäköisesti perus-Carreraa tehokkaampi Carrera S.
Suosittelemme
992:n lokasuojat muuttuvat vielä edeltäjääkin pulleammiksi, ja myös pyöränaukot kasvavat. Ovenkahvat on nyt integroitu kylkien pintaan, ja nokasta tulee entistä terävälinjaisempi. Keula näkyy Instagram-kuvassakin auton edessä olevien pienten peilien kautta. Esimerkiksi etupuskuria dominoi iso vaakasuuntainen ilmanottoaukko uusimman Cayennen tyyliin. Sisätilatkin tuodaan entistä lähemmäksi Porschen luksusmalleja, mutta 911:n peruslinjat säilyvät toki ennallaan myös sisustassa.
992:ta vauhdittaa joukko turboahdettuja bokserikuutosia. Perusmallien koneen iskutilavuus on nykyiseen tapaan kolme litraa, mutta Turbossa turvaudutaan isompaan myllyyn. Myöhemmin tulossa on myös pistokehybridi ensimmäistä kertaa 911:n historiassa, ja vaparikoneitakaan ei siirretä vielä täysin museon hyllylle. GT3:ssa ja GT3 RS:ssä luotetaan nimittäin jatkossakin vapaasti hengittäviin moottoreihin, joiden tarjoama kaasuvaste on edelleen vertaansa vailla esimerkiksi rata-ajossa. Puritaanit voivat huokaista helpotuksesta myös vaihteiston suhteen, koska ainakin GT3:a tarjotaan jatkossakin perinteisellä manuaalilaatikolla.