Tässä se nyt on – uuden täyssähköisen Tipparenun ensimmäiset kuvat putkahtivat julkisuuteen

Renault panostaa uuden strategiansa mukaan voimakkaasti sähköautoihin, joiden houkuttelevuutta lisätään herättämällä henkiin vanhoja mallinimiä. Täyssähköisen Renault 5:n konseptiversio on jo julkistettu, ja perässä seuraa Tipparelluna tunnetun 4:n uusi tulkinta.

Sähköisestä Tipasta esimakua antava tutkielma esitellään todennäköisesti tämän vuoden mittaan, mutta auton muotoja ei tarvitse enää arvailla. Konseptin patenttikuvat vuosivat nimittäin jo nyt julkisuuteen. Renault menettelee sähkö-Tipan kanssa todennäköisesti samoin kuin Viitosen suhteen, eli muutaman vuoden päästä myyntiin tuleva tuotantoversio on perusmuodoiltaan pitkälti identtinen konseptiauton kanssa.

Uusi Viitonen saa toimia retrohenkisenä kaupunkiautona, kun taas 4:ää viedään katumaasturimaisempaan suuntaan. Tälle on historialliset perusteensa, koska alkuperäisessäkin Tipparenussa oli reilu maavara ja auton pohjalta tehtiin jopa nelivetoista maastoversiota. Patenttikuvista pistää silmään korkean maavaran lisäksi lokasuojanreunojen ja puskurien muoviverhoukset, joilla sähköautoon tuodaan SUV-tyyliä. Sähkö-4:n keula on hyvin pysty alkuperäisauton malliin, ja nokalta sekä perästä löytyvät myös klassikon puskurinkäpyjä jäljittelevät koristeet. C-pilarin muotokin on tuttu vanhasta Tipasta, ja pystyt takavalot on tuotu aivan perän kulmiin.

Myös Megane muuttuu seuraavassa sukupolvessaan täyssähköiseksi crossoveriksi, mutta sen alapuolelta löytynee vielä tilaa katumaasturimaisemmalle ja hieman pienemmälle 4:lle. Konseptin esittely tänä vuonna ei olisi mikään sattuma, koska alkuperäinen Tipparellu lanseerattiin 60 vuotta sitten. Auto ylsi peräti 31 vuoden valmistusaikaan ja yli kahdeksan miljoonan yksilön tuotantomäärään, joten kyseessä on yksi tärkeimmistä malleista Renaultin pitkässä historiassa. Ranskalaismerkin mukaan marraskuussa on luvassa vielä F4-pakettiversioon perustuva yllätys, joten uudesta tulkinnasta saatetaan nähdä myös jakelukäyttöön tarkoitettu pakettimalli.

Suosittelemme


Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo on vihjannut, että tulossa saattaa olla muitakin uusia malleja, joiden inspiraatio kaivetaan merkin historiasta. Autot pitää kuitenkin keksiä uudelleen nykyajan ehdoilla, mikä tarkoittaa ainakin sähkövoimalinjaa ja ehkäpä myös korimallien sovittamista vallalla olevan crossover-tyylin ehdoilla.

Lue lisää