Modernin ajan Skoda Octavian neljäs sukupolvi esiteltiin muutama kuukausi sitten perusmallien voimin. Valikoima laajenee kuitenkin jo pikapuoliin RS-sporttiversion ja Scout-maastomeikkifarmarin voimin. Niistä on jo nähty muutama kuvavuoto, ja nyt Skoda julkaisi uuden RS:n ensimmäiset viralliset luonnoskuvat muutama viikko ennen auton lanseerausta maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä.
Kolmessa luonnospiirroksessa esiintyvät sekä luiskaperäinen versio että suosittu Combi-farmarimalli. Uusi RS on tehty ulkoisesti tutulla reseptillä, joka tarjoaa sporttisuutta ärsyttämättä kuitenkaan konservatiivisempaakaan asiakaskuntaa. Etupuskuria koristavat perus-Octavioita isommat ilmanottoaukot, joita reunustavat ilmeisesti litteät sumuvalot ja kiiltävän mustat koristelistat. Myös maskin kehys on kiiltävän musta kromipinnan sijasta, ja puskurin ilmanottoaukkojen takana komeilee hunajakennotyyppinen ritilä.
Kylkilinjasta eroja on sen sijaan turha hakea, koska niitä ei ole tavallisempiin Octavioihin nähden. RS:ssä on kuitenkin omaa designia edustavat isommat vanteet, joiden takaa pilkottavat tuhdimpien jarrujen punaiset satulat. Lisäksi peilinkotelot ovat mustat. Takapuskuri on puolestaan saanut muutamia uusia taitoksia ja jo nyky-RS:n peräpäätä koristavan leveän heijastinnauhan. Luiskaperämallin takaluukun kantta koristaa myös hillitty spoilerilippa, ja puskurin alareunan diffuusoriin on integroitu kaksi leveää putkenpäätä.
Niiden takana ei kuitenkaan välttämättä ole aitoja pakoputkia kummallakin puolella autoa, koska luonnoskuvissa esiintyvä uusi RS on pistokehybridi ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa. Autoa vauhdittaa sama voimalinja kuin tulevissa VW Golf GTE:ssä ja Cupra Leonissa. Voimanlähteenä toimii 1,4-litrainen bensaturbo yhdessä 13 kWh:n akkupaketilta virtansa saavan sähkömoottorin avulla. Kokonaisteho kipuaa näillä avuin 245 hevosvoiman lukemaan, ja maksimivääntö on 400 newtonmetriä.
Suosittelemme
Kolikon toisella puolella houkuttelee parhaimmillaan 55 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköllä ja minimaalinen autovero Suomen kaltaisissa päästöpohjaisen verotuksen maissa. Pistokehybridin voimalinja yhdistää Skodan korulauseiden mukaan urheiluautomaisen suorituskyvyn nykyajan edellyttämään kestävään kehitykseen ja taloudellisuuteen. Se jää kuitenkin nähtäväksi, laajeneeko RS-mallisto vielä myöhemmin pelkällä kaksilitraisella bensaturbolla ja TDI-dieselillä ryyditetyillä malleilla.