Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti bling blingin suuntaan pienempien H2:n sekä H3:n myötä, ja lopulta Hummerin omistanut GM lopetti koko merkin valmistuksen finanssikriisin jälkimainingeissa.

GM on kuitenkin valmistellut jo pitkään Hummerin uutta tulemista sähkön voimin. Hyötyajoneuvojen GMC-brändin alle sijoittuva upouusi Hummer tuotiin nyt vihdoinkin julkisuuteen koronakriisin aiheuttamien viivästysten jälkeen, mutta myyntiin auto saadaan vasta ensi vuoden lopussa. Uusi GMC Hummer EV vaikuttaa perinteisiä malleja pehmeälinjaisemmalta, mutta kulmikkaissa pyöränaukoissa ja maskissa on sentään sukunäköä vanhoihin Hummereihin. Koska sähköauto ei tarvitse perinteisiä ilmanottoaukkoja, maski on umpinainen ja se on saanut futuristisen oloisen valaistuksen.

Maastokelpoisuudesta viestitetään puolestaan massiivisen etupuskurin ja sen alla komeilevan pohjapanssarikoristeen avulla. Tuulilasi on hyvin pystyssä kulmassa entisten Hummerien malliin, ja läpinäkyvät kattopalat saa irti ilmavampaa kyytiä haluttaessa. Tuulilasi ei kippaa alas Jeepin tyyliin, mutta takalasin saa sentään laskettua sähköisesti. Kahdella penkkirivillä varustetun ohjaamon takana sijaitsee suhteellisen lyhyt lava, jonka voi peittää sähkön voimin liikkuvalla katteella. MultiPro-nimisen takalaidan saa puolestaan säädettyä peräti kuuteen eri asentoon.

Maastoautossa on kunnon maastorenkaat, eli tässä tapauksessa 35-tuumaiset Goodyearit. Niiden avulla sähkö-Hummer ylittää parhaimmillaan yli 45 senttiä korkeat esteet ja 61 senttiä syvät vesialueet. Jos tämä ei riitä, auton alle saa vielä kaksi tuumaa isommatkin renkaat. Maastoajoa avittaa myös säädettävä ilmajousitus, jota voi nostaa noin 15 sentin verran erityisen pahoissa paikoissa. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä kertoo kuskille erilaisia maastoajossa tarvittavia tietoja kallistuskulmaa myöten. ”Kelluvaa” mallia edustava tietoviihdejärjestelmän ruutu on 13,4-tuumainen, kun taas digitaalimittariston läpimitta on 12,3 tuumaa.

Suosittelemme

High techiä löytyy myös puoliautonomisesta Super Cruise -järjestelmästä, joka mahdollistaa ajamisen ilman käsiä yli 321 000 kilometrillä USA:n ja Kanadan valtatieverkostosta. Vaikuttavinta uudessa Hummerissa taitaa kuitenkin olla täyssähköisen pick-upin teholukema. Kolmen moottorin ansiosta potkua löytyy peräti 1014 hepan ja lähes 15 600 newtonmetrin verran. Jälkimmäistä arvoa ei kuitenkaan voi verrata perinteisiin vääntölukemiin, koska se on laskettu eri tavalla. Watts to Freedom -nimistä lähtöjärjestelmää käytettäessä nelivetoinen Hummer EV pinkaisee 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) noin kolmessa sekunnissa, eli moni superautokin on ihmeissään tämän pick-upin kanssa.

Toimintasäde on parhaimmillaan reilut 560 kilometriä, ja maksimissaan 350 kW:n lataustehon ansiosta noin 160 kilometrin range syntyy kymmenessä minuutissa. Huiman tehon lisäksi uuden Hummerin erikoisuuksiin kuuluu nelipyöräohjaus, jossa kaikki pyörät voivat ohjata samaan suuntaan pienillä nopeuksilla. CrabWalk-nimisen toiminnon pitäisi kohentaa pick-upin käsiteltävyyttä erityisesti hankalassa maastossa. Aluksi uutta Hummer EV:tä tarjotaan Atlantin toisella puolella tappiinsa asti varusteltuna Edition 1:nä, jonka hintalapussa lukee reilun 112 000 dollarin summa. Myöhemmin tulossa on myös pienempitehoisia versioita, ja noin 80 000 taalan hintainen perusmalli tuodaan myyntiin vasta keväällä 2024.

LähdeCarscoops

Lue lisää