BMW:n historiaan kuuluu lukuisia kauniita coupéja, joista monet ovat jättäneet pysyvän muistijäljen autohistoriaan. Tähän kategoriaan lukeutuvat mm. 1960- ja 1970-lukujen E9, E24-koodilla tunnettu ensimmäinen 6-sarja ja 1980-luvun lopussa lanseerattu 8-sarja. Tuolloinen Kasi oli nousukauden hengessä kehitetty huippukallis ja -tekninen gran turismo, joka ei kuitenkaan yltänyt sitä edeltäneen Kuutosen suosioon mm. hintansa vuoksi. Niinpä auton valmistus päättyi aivan 1990-luvun lopussa, ja uuden vuosituhannen puolella BMW on jälleen valmistanut 6-sarjan kahta eri sukupolvea.
Niistä viimeinen poistui viime vuonna tuotannosta, koska seuraaja oli jo aivan nurkan takana. Siitä annettiin esimakua viime keväänä esitellyn näyttävän konseptin avulla, jolloin myös uutuuden nimi selvisi. BMW ilmoitti palaavansa 8-sarjaan, koska tarkoituksena oli haastaa entistä paremmin esimerkiksi Mersun S-luokan todella hyvin kaupaksi käyneet coupé- ja avomallit. Uuden Kasin tuotantomallia on siis odoteltu jo yli vuoden päivät, ja autosta on nähty monenlaisia virallisia tiisereitä. Nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen Le Mansin 24 tunnin kisan yhteydessä, jossa auton kisaversiokin nähdään tositoimissa.
Heti kärkeen voidaan todeta, että 8-sarja on kaunein uusi BMW pitkään aikaan. Konseptin linjoja on toki muutettu astetta tavanomaisemmiksi eri yksityiskohtien osalta ja maskikaan ei ole enää yhtä massiivinen, mutta kokonaisuus on silti näyttävä. Kattolinja kaartuu lähes Aston Martin -maisesti, ja kylkiä dominoivat etulokasuojien ilmanpoistoaukot. Valot ovat sekä edessä että takana sporttisen matalat, ja kuvissa esiintyvän M850i:n M Performance -puskurit tuovat ulkonäköön aimo annoksen räyhäkkyyttä.
Suosittelemme
Sisätilat seuraavat puolestaan esimerkiksi nykyisessä 5-sarjassa nähtyä tyyliä, mutta kaikki vaikuttaa astetta arvokkaammalta. 12,3-tuumainen mittaristo on täysin digitaalinen, ja keskellä kojelautaa komeilevalla näytöllä on puolestaan mittaa 10,25 tuuman verran. Toimintoja pystyy käyttämään usealla eri tavalla, ja baijerilaiset kutsuvat uutta käyttöjärjestelmäänsä Operating System 7.0:ksi. Tavaratilaa riittää puolestaan 420 litran verran, mutta lastausaukko on varsin ahdas. Myös takapenkkiläisten pääntilat ovat sen verran napakat, että takaosasto sopii parhaiten pikkuväen kuljettamiseen.
Tästä ei liene juuri haittaa, koska Kasi on tehty ajajan autoksi. Isommasta mallimerkinnästä huolimatta uutuus on lyhentynyt ja madaltunut jonkin verran sitä edeltäneeseen 6-sarjaan verrattuna, mutta nyt esitelty M850i xDrive painaa silti edelleen lähes 1900 kiloa hiilikuituosista huolimatta. Teho-painosuhde on kuitenkin kunnossa, koska nelivetoista GT:tä vauhdittaa 530-hevosvoimaiseksi päivitetty 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Auto pinkaisee vain 3,7 sekunnissa nollasta sataan, ja asiaankuuluvista soundeista huolehtii läpillä varustettu sporttiputkisto.
Auton myynti alkaa marraskuussa, jolloin saatavilla on myös 320-heppaisella kuutosdieselillä varustettu 840d xDrive. Myöhemmin tulossa on vielä takavetoinen 840i ja kukkulan kuninkaaksi asettuva M8. Myös korimallivalikoima laajenee, koska avomalli seuraa perässä ensi vuoden aikana. Suurempaa käytännöllisyyttä arvostaville tarjotaan puolestaan neliovista Gran Coupéa, josta saatiin jo esimakua maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä esitellyn M8-tutkielman myötä.