Toyota on tunnettu varsin konservatiivisista autoistaan, joita merkin uskolliset asiakkaat ostavat sukupolvesta toiseen muotivirtauksista pahemmin välittämättä. Toki japanilaisten mallistoon on kuulunut aikojen saatossa varsin jännittäviäkin menopelejä, mutta Toyotan imago on silti perikonservatiivisen Avensis-miehen värittämä ainakin täällä kotimaan kamaralla.
Yhtiön pääjohtaja, suurena autofriikkinä tunnettu Akio Toyoda on vaatinut merkin autoihin jälleen jännittävyyttä sekä ajamisen hauskuutta, ja tulokset ovat alkaneet näkyä Toyotan viimeaikaisessa mallistossa. Japanilaisten valikoimaan kuuluu nykyään jopa takavetoinen GT86-sportti, ja perusperheautojenkin muotoilua on terävöitetty lähes liiallisuuksiin asti. Lisäksi merkki on ottanut käyttöön tuoreen TNGA-perusrakenteen, jonka pitäisi mahdollistaa entistä täsmällisemmät ajo-ominaisuudet.
Ensimmäinen uudelle perusrakenteelle pohjautuva auto on viime syksynä esitelty, suorastaan radikaalin näköinen hybridiauto Prius. Nyt se saa seuraa C-HR-nimisestä kompaktista crossoverista, joka näytettiin ensimmäistä kertaa suurelle yleisölle viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä. C-HR:n esittelykappale on parhaillaan kiertämässä Suomea, joten mekin kävimme ottamassa autosta kylmät tyypit.
Suosittelemme
Toyotan uutuus on coupé-tyylinen kompaktiluokan crossover, jonka tarkoitus on haastaa mm. Suomessa luokkaansa dominoinut Nissan Qashqai. C-HR on kuitenkin huomattavasti radikaalimpi ilmestys kuin Qashqai, ja auton muodot eivät jätä taatusti ketään kylmäksi. Autosta joko pitää tai sitten ei, mutta ainakaan se ei huku massaan menneiden vuosien Toyotien tapaan. C-HR näyttää voimakkaan viistoperäiseltä, mutta muotoilu on osittain optista harhaa. Takapenkillä riitää nimittäin pääntilaa yli 190-senttisellekin, ja tavaratilakin vaikuttaa aivan käyttökelpoiselta.
Takapenkkiläisten polvitilat eivät olen sen sijaan kovin ruhtinaalliset, mutta etuosastolla on aivan kelvolliset oltavat. Esittelyautossa oli mukavat nahkajakkarat, mutta tämä yksilö ei vastaa varustelultaan kaikin osin Suomeen tulevia tuotantomalleja. Kojelautanäkymää dominoi iso keskinäyttö, joka on nostettu taatusti erottuvalle paikalle. Sisustan tyyli on piristävän nuorekasta, ja laatuvaikutelmakin näyttää olevan kohdallaan tämän luokan autoksi.
C-HR saadaan maahantuojan edustajien mukaan Suomessa kauppoihin jo ensi kuun aikana. Aloitusmallina toimii 1,2-litraisella bensaturbolla vauhditettu versio, jonka hinta alkaa noin 27 000 eurosta. Vaihtoehtona tarjotaan 1,8-litraisella vaparikoneella ja sähkömoottorilla varustettua hybridiä, joka maksaa alustavien tietojen mukaan noin 33 000 euroa. C-HR on siis selvästi hintavampi kuin esimerkiksi Nissan Qashqai, mutta toisaalta auto tarjoaa myös yksilöllisempää tyyliä sitä arvostaville.