New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin Porschen ystäville nimi on nyt tuttu.
ALD:n perustanut ja nykyään firman luovana johtajana toimiva Teddy Santis entisöitti nimittäin 964-korimallin 911:nsä suoraan tehtaalla yhteistyössä Porschen kanssa, ja lopputulosta voi kutsua hyvällä omallatunnolla yksilölliseksi. Jo projektin suunnitteluvaihe vei kuukausia, joiden aikana Santis vieraili myös saksalaismerkin museolla ja 911:n kokoonpanolinjalla Stuttgartissa.
Autossa on keskitytty erityisesti sisustaan, joka on vuorattu Schottin auringonkukan sävyiseksi kerrotulla nahalla. Se saa kontrastia Loro Piana -nimisestä kudekuvioidusta kankaasta, jota löytyy penkkien keskiosista. Materiaaleja ei ole valittu sattumalta, koska ne löytyvät myös Aimé Leon Doren syksyn ja talven 2020 valikoimasta. Paksulla nahalla on verhoiltu niin Porschen kojelauta, ratti kuin oviverhoilutkin, kun taas saman nahan mokkaista taustaa on käytetty sisäkaton ja kattoluukun verhoamisessa.
911:n etuistuimia ei ole tyydytty vain päällystämään uudestaan, vaan ne on entisöity muutenkin Recaron pajalla Saksan Kirchheimissa. Myös Porschen nokkapellin alla piilevä tavaratila on verhoiltu Loro Piana -tehosteilla höystetyllä Schottin nahalla, ja tilaan voi sijoittaa Porsche Classicin tuotevalikoimasta inspiraationsa saaneen nahkaisen laukun samaisilla kudekuviokoristeilla. Paljon muuta nokkapellin alle ei sitten sovikaan, mutta tämähän ei ole mikään tila-auto.
Suosittelemme
Porschen ulkokuori voi vaikuttaa ensi silmäyksellä vakiolta, mutta se ei ole sitä. Auto on ensinnäkin maalattu samalla valkoisen sävyllä, jota on käytetty ALD:n lippulaivaliikkeen julkisivussa Manhattanin SoHo:n alueen Mulberry Streetillä. 911:n moottoritilan kansi on saanut puolestaan ankanpyrstöspoilerin, joka kumartaa 1970-luvun alkupuolen Carrera RS 2.7:n suuntaan. Auton alla pyörivät Cup 2 -vanteet ovat puolestaan tutut 1990-luvun 993-sukupolven 911:stä.
Projektia varten luotiin myös oma Pegasos-hevossymbolinsa, joka komeilee auton etulokasuojissa. Punainen hevonen toimii kuulemma viittauksena Porschen vanhojen kilpurien logoihin, kun taas moottoritilan kannen ritilän merkki on saanut inspiraationsa Porsche-klubien jäsenten keräämistä muistoesineistä. Muotimogulin auton kohdalla pääpaino oli sisustassa ja ulkonäössä, mutta tekniikkaakaan ei unohdettu. Auto sai nimittäin ulkokuorensa alle lukuisia uusia alkuperäisosia suoraan Porsche Classicin valikoimasta.