Tässä Porschessa oli jo liikaa potkua – 580 metrin jarrutusmatka ei riittänyt 1800-heppaiselle 911 Turbolle

997-korimallin Porsche 911 Turbo lanseerattiin markkinoille vuonna 2006, ja autossa käytettiin vielä legendaarisen moottori-insinööri Hans Mezgerin konstruktioon pohjautuvaa 3,6-litraista bokserikuutosta. Myllystä irtosi kahden ahtimen ansiosta 480 heppaa tehtaan jäljiltä, mutta virityspajat ovat parhaimmillaan moninkertaistaneet tämän lukeman. Yksi Porscheihin erikoistuneita tuning-firmoista on saksalaisen Jan Fatthauerin luotsaama 9ff, joka on kehittänyt melkoisia ohjuksia mm. 997-korisen 911 Turbon pohjalta.

Tällainen Porsche nähtiin äskettäin Brittein saarilla järjestetyssä VMax 200 -tapahtumassa, jonka ideana on tarjota superautojen ja muiden huippunopeiden laitteiden omistajille mahdollisuus testata autonsa suorituskykyä turvallisissa olosuhteissa. Käytännössä tämä tarkoittaa entisen sotilaslentokentän kiitorataa, jossa jarrutusmatkaa riittää kiihdytyssuoran jälkeen vajaat 600 metriä. Sekään ei ollut tarpeeksi paikalle tuodulle 911 Turbolle, josta 9ff oli kutitellut lukuisten muutosten myötä peräti 1800 hevosvoiman huipputehon.

Autoa testattiin ensin pienemmillä ahtopaineilla, jotka nekin siivittivät Turbon melkoiseen lentoon. Porsche pinkaisi satasen nopeudesta kahdensadan vauhtiin vain 5,42 sekunnissa, ja väli 200-300 km/h sujui 7,46 sekunnissa. Kaikki meni nappiin, joten turboruuvia kiristettiin lisää. Maksimiahtopaineilla kulku alkoikin olla sitten jo lähes järjetöntä tasoa. Vai mitä sanotte 3,08 sekunnin ajasta satasen ja kahdensadan välillä tai 4,03 sekunnin suorituksesta kahdestasadasta kolmeensataan kiihdytettäessä?

Huippunopeudeksi mitattiin 365 km/h, minkä jälkeen kuski nosti jalkansa kaasulta ja alkoi jarruttaa. Sitä varten oli varattu 580 metrin suora, mutta se ei riittänyt alkuunkaan tälle Porschelle. Vauhti hidastui kyllä hieman, mutta sitä oli vielä jäljellä 142 km/h kun kiitoradan päähän tuotu heinäpaali ilmestyi auton eteen. 911 Turbo syöksyi paalin läpi, ja näillä nopeuksilla osuma oli kaikkea muuta kuin pehmeä.





Kuskille ei nähtävästi käynyt kuinkaan, mutta olkipaali rusensi auton koko etupään. Vahingot näyttävät melko mittavilta, mutta ehkäpä Porsche korjataan vielä entiselleen. Tekniikan virittämiseen on todennäköisesti uponnut niin paljon rahaa, että vauriokorjaukset eivät enää juuri paina vaakakupissa.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...