997-korimallin Porsche 911 Turbo lanseerattiin markkinoille vuonna 2006, ja autossa käytettiin vielä legendaarisen moottori-insinööri Hans Mezgerin konstruktioon pohjautuvaa 3,6-litraista bokserikuutosta. Myllystä irtosi kahden ahtimen ansiosta 480 heppaa tehtaan jäljiltä, mutta virityspajat ovat parhaimmillaan moninkertaistaneet tämän lukeman. Yksi Porscheihin erikoistuneita tuning-firmoista on saksalaisen Jan Fatthauerin luotsaama 9ff, joka on kehittänyt melkoisia ohjuksia mm. 997-korisen 911 Turbon pohjalta.
Tällainen Porsche nähtiin äskettäin Brittein saarilla järjestetyssä VMax 200 -tapahtumassa, jonka ideana on tarjota superautojen ja muiden huippunopeiden laitteiden omistajille mahdollisuus testata autonsa suorituskykyä turvallisissa olosuhteissa. Käytännössä tämä tarkoittaa entisen sotilaslentokentän kiitorataa, jossa jarrutusmatkaa riittää kiihdytyssuoran jälkeen vajaat 600 metriä. Sekään ei ollut tarpeeksi paikalle tuodulle 911 Turbolle, josta 9ff oli kutitellut lukuisten muutosten myötä peräti 1800 hevosvoiman huipputehon.
Autoa testattiin ensin pienemmillä ahtopaineilla, jotka nekin siivittivät Turbon melkoiseen lentoon. Porsche pinkaisi satasen nopeudesta kahdensadan vauhtiin vain 5,42 sekunnissa, ja väli 200-300 km/h sujui 7,46 sekunnissa. Kaikki meni nappiin, joten turboruuvia kiristettiin lisää. Maksimiahtopaineilla kulku alkoikin olla sitten jo lähes järjetöntä tasoa. Vai mitä sanotte 3,08 sekunnin ajasta satasen ja kahdensadan välillä tai 4,03 sekunnin suorituksesta kahdestasadasta kolmeensataan kiihdytettäessä?
Huippunopeudeksi mitattiin 365 km/h, minkä jälkeen kuski nosti jalkansa kaasulta ja alkoi jarruttaa. Sitä varten oli varattu 580 metrin suora, mutta se ei riittänyt alkuunkaan tälle Porschelle. Vauhti hidastui kyllä hieman, mutta sitä oli vielä jäljellä 142 km/h kun kiitoradan päähän tuotu heinäpaali ilmestyi auton eteen. 911 Turbo syöksyi paalin läpi, ja näillä nopeuksilla osuma oli kaikkea muuta kuin pehmeä.
Kuskille ei nähtävästi käynyt kuinkaan, mutta olkipaali rusensi auton koko etupään. Vahingot näyttävät melko mittavilta, mutta ehkäpä Porsche korjataan vielä entiselleen. Tekniikan virittämiseen on todennäköisesti uponnut niin paljon rahaa, että vauriokorjaukset eivät enää juuri paina vaakakupissa.