Tässä on yksi maailman lyhyimmistä Saabeista – norjalaisrakentajan 99-sportticoupé on vain 3,90 metrin mittainen

Saab lähti mukaan pykälää isompien autojen luokkaan, kun täysin uusi 99 esiteltiin vuonna 1968 tutun ja turvallisen 96:n rinnalle. Vuoteen 1984 asti tarjolla ollut Ysiysi oli alkuperäismuodossaan reilun 4,3 metrin pituinen, mutta tämän jutun yksilö on reilusti lyhyempi.

Erikoinen sportticoupé ei ole tehtaan jäljiltä, vaan se on norjalaisen peltisepän käsialaa lähes 30 vuoden takaa. Per Ekstrøm -niminen kaveri otti lähtökohdakseen vanhan 99:n, jolle hän halusi antaa modernimman ulkoasun. 1990-luvulla valmistunut projekti vaati peräti 2500 työtuntia, joiden kuluessa keitokseen yhdisteltiin rankasti muokattujen peltiosien lisäksi komponentteja Saabin useista eri malleista.

-- MAINOS --

Mittasuhteiden kannalta tärkeintä oli kuitenkin koko komeuden pätkäiseminen vain 3,9-metriseksi. Lyhentäminen tehtiin etuoven takaa, jolloin auto sai erityisen napakan oloisen peräpään. Saabista tuli lähes aikansa pikkuautojen kokoinen, koska esimerkiksi 1980-luvun suosituimpiin pikkuisiin kuulunut Peugeot 205 oli vain 20 senttiä lyhyempi. Toisaalta Ekstrøm teki myös päinvastaisia toimenpiteitä, koska esimerkiksi konepeltiä jatkettiin alkuperäistä pidemmäksi.

Tämä oli tarpeen, jotta auton rakentamishetkellä upouudesta 9000:sta lainatut etuvaloumpiot saatiin sovitettua luomukseen. Myös spoilerit ovat peräisin Ysitonnisesta, kun taas vanteet ja puskurit napattiin 900 Turbosta. Takavalot vaikuttaisivat puolestaan olevan peräisin facelift-mallisesta 9000 CS:stä etuvalojen tavoin. Korimuutokset viimeisteltiin katon seitsemän sentin choppauksella, jotta rankasti lyhennetty auto ei näyttäisi liian korkealta.

-- MAINOS --




Kojelauta lainattiin Ysisatasesta, kuten myös nokalla muriseva turbokone. Alun perin vuoden 1991 900 Turbossa palvellut mylly sopi paikoilleen vasta, kun Ekstrøm oli muokannut korin rintapeltiä. Tuhannet työtunnit eivät menneet hukkaan, koska Per Ekstrømin CX:ksi nimeämä luomus valittiin aikanaan maailman upeimmaksi Saabiksi merkin syntysijoilla Ruotsin Trollhättanissa järjestetyssä Saab-fanien kokoontumisessa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.