MAINOS: Hovisepät

TAG Heuer Aquaracer Professional 300

Luotettavuutta pinnalla ja sen alla

Tässä on Walter Röhrlin oma klassikko-Porsche – 1950-luvun 356 B Roadsteria vauhdittaa 911 Turbon kone

Ralli- ja ratalegenda Walter Röhrillä on uusi leikkikalu. Porschen merkkilähettilään valinta osui tietysti stuttgartilaiseen tuotteeseen, joka on kuitenkin kaikkea muuta kuin tehtaan jäljiltä.

Maukkaasti modifioitu auto oli ensimmäisessä elämässään vuoden 1959 356 B Roadster, mutta nyt avokattoinen klassikko tottelee 3000 RR -nimeä. Numerosarja tulee perässä pörisevän moottorin iskutilavuudesta, joka on tasan kolme litraa. Sylintereidenkin lukumäärä on kasvanut neljästä kuuteen, ja kulkua parantaa vielä turboahdin. Tämä selittyy sillä, että 356:n tekniikka on lainattu vuoden 1977 930-korisesta 911 Turbosta. Auton tarina on muutenkin varsin mielenkiintoinen, koska Porsche on matkustanut mantereelta toiselle.

Projektin laittoi alulle Viktor Grahser -niminen lentokonemekaanikko, joka kuului myös Australian Porsche 356 -rekisterin perustajajäseniin. Myöhemmin mies palasi kengurujen maasta takaisin kotikonnuilleen Itävaltaan ja toi auton mukanaan kahden muun 356:n kanssa. Tähän autoon oli ehditty vaihtaa jo Australiassa turbotekniikka, ja toinenkin kontissa matkannut 356 oli saanut osakseen erilaisia muutoksia. Grahser piti nämä kaksi autoa kontissa, jonne hän toi jopa pehmustetun tuolin Porschejensa ihailemiseksi.

Hän tiesi, että turboahdettu 356 olisi kaivannut entisöintiä, mutta valitettavasti Grahser kuoli yllättäen eikä ehtinyt tehdä autolle mitään. Tämän jälkeen turboklassikko päätyi Grahserin muiden 356:sten tavoin Diez Classic -nimistä firmaa vetävälle Rafael Diezille, joka otti auton lähes välittömästi työn alle. Turbo-356 oli saanut jo Grahserin omistusaikana leveät lokasuojat, ilmanottoaukot moottoritilan kanteen sekä erikoisen etuspoilerilipan, joka muistutti 911 S -malleissa käytettyä ratkaisua.

Suosittelemme


Diez viimeisteli auton ja siirsi samalla ohjauksen vasemmalle puolelle. Kori- sekä hitsaustöitäkin piti tehdä, ja 356 sai myös uuden maalipinnan. Ulkoväriksi valittiin Porschen oma Slate Gray -harmaa, joka saa kontrastia punaisesta sisustasta. Sittemmin Diez myi auton Walter Röhrille, joka pääsee nyt puikottamaan rallimestarin arvolle sopivaa turboklassikkoa.

LähdeCarscoops

Lue lisää