Tässä on Walter Röhrlin oma klassikko-Porsche – 1950-luvun 356 B Roadsteria vauhdittaa 911 Turbon kone

Ralli- ja ratalegenda Walter Röhrillä on uusi leikkikalu. Porschen merkkilähettilään valinta osui tietysti stuttgartilaiseen tuotteeseen, joka on kuitenkin kaikkea muuta kuin tehtaan jäljiltä.

Maukkaasti modifioitu auto oli ensimmäisessä elämässään vuoden 1959 356 B Roadster, mutta nyt avokattoinen klassikko tottelee 3000 RR -nimeä. Numerosarja tulee perässä pörisevän moottorin iskutilavuudesta, joka on tasan kolme litraa. Sylintereidenkin lukumäärä on kasvanut neljästä kuuteen, ja kulkua parantaa vielä turboahdin. Tämä selittyy sillä, että 356:n tekniikka on lainattu vuoden 1977 930-korisesta 911 Turbosta. Auton tarina on muutenkin varsin mielenkiintoinen, koska Porsche on matkustanut mantereelta toiselle.





Projektin laittoi alulle Viktor Grahser -niminen lentokonemekaanikko, joka kuului myös Australian Porsche 356 -rekisterin perustajajäseniin. Myöhemmin mies palasi kengurujen maasta takaisin kotikonnuilleen Itävaltaan ja toi auton mukanaan kahden muun 356:n kanssa. Tähän autoon oli ehditty vaihtaa jo Australiassa turbotekniikka, ja toinenkin kontissa matkannut 356 oli saanut osakseen erilaisia muutoksia. Grahser piti nämä kaksi autoa kontissa, jonne hän toi jopa pehmustetun tuolin Porschejensa ihailemiseksi.

Hän tiesi, että turboahdettu 356 olisi kaivannut entisöintiä, mutta valitettavasti Grahser kuoli yllättäen eikä ehtinyt tehdä autolle mitään. Tämän jälkeen turboklassikko päätyi Grahserin muiden 356:sten tavoin Diez Classic -nimistä firmaa vetävälle Rafael Diezille, joka otti auton lähes välittömästi työn alle. Turbo-356 oli saanut jo Grahserin omistusaikana leveät lokasuojat, ilmanottoaukot moottoritilan kanteen sekä erikoisen etuspoilerilipan, joka muistutti 911 S -malleissa käytettyä ratkaisua.

Diez viimeisteli auton ja siirsi samalla ohjauksen vasemmalle puolelle. Kori- sekä hitsaustöitäkin piti tehdä, ja 356 sai myös uuden maalipinnan. Ulkoväriksi valittiin Porschen oma Slate Gray -harmaa, joka saa kontrastia punaisesta sisustasta. Sittemmin Diez myi auton Walter Röhrille, joka pääsee nyt puikottamaan rallimestarin arvolle sopivaa turboklassikkoa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...