Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.
Muissakin Cupran tehomalleissa hyödynnetyt VZ-kirjaimet on johdettu espanjan kielen vauhtia tarkoittavasta veloz-sanasta. Bornissa mallimerkinnälle tulee katetta entistä tehokkaammasta takasähkömoottorista, joka tuottaa nyt 326 hevosvoiman huipputehon ja 545 newtonmetrin maksimiväännön. Tähänastisen valikoiman tehokkaimpaan Born e-Boost -versioon eroa syntyy siis 95 hepan ja 235 newtonin verran, joten puheet täysiverisestä hot hatchista lunastetaan ainakin voimavarojen puolesta.
Kompaktikokoinen sähköauto on kuitenkin sen verran painava, että suorituskyky ei yllä aivan samantehoisten bensakäyttöisten hot hatchien tai monien muiden sähköautojen tehoversioiden tasolle. Nollasta sataan kiihdytetään 5,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajattu 200 km/h:n lukemaan. Akun kapasiteettikin on kasvanut kahdella kilowattitunnilla 79 kWh:n lukemaan, joten toimintasädettä ei ole uhrattu suorituskyvyn alttarilla. Virallinen toimintamatka on parhaimmillaan 570 kilometriä, ja akkua pystyy lataamaan parhaimmillaan 170 kW:n teholla. Tällöin se täyttyy puolessa tunnissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista.
Myös alustaa on hienosäädetty kohentuneen suorituskyvyn ehdoilla. DCC Sport -alusta on saanut uudet mukautuvat iskunvaimentimet ja jouset sekä päivitetyt kallistuksenvaimentimet. Lisäksi ohjaus- ja jarrupoljintuntoa on viilattu sporttisempaan suuntaan. Sisätilojen osalta Cupra Born VZ on puolestaan saanut faceliftatusta ID.3:sta tutun 12,9-tuumaisen kosketusnäytön, ja sen alla olevat liukukytkimetkin on nyt valaistu. Lisäksi sisävalot reagoivat ajoavustinten toimintaan, ja ratin takana komeilevilla vaihtoläpysköillä voi säätää regeneroinnin tasoa. VZ:n vakiovarustukseen kuuluvat myös esimerkiksi Formentor VZ5:stä tutut kuppipenkit, jotka on sähköautossa verhoiltu kierrätysmateriaaleilla.
Lisävarustelistalta voi puolestaan poimia vaikkapa kattoluukun, Sennheiserin 425-wattisen äänentoistojärjestelmän 10 kaiuttimella tai etäpysäköinnin mahdollistavan toiminnon. Ulkoisesti VZ:n erottaa 3D-kuparitehosteilla höystetyistä 20-tuumaisista vanteista, ja tarjolla ovat myös takovanteet suorituskyvyn ehdoilla optimoiduilla renkailla. Huippumallin statusta korostavat pelkästään VZ:aan tarjolla olevat Dark Forest – sekä Midnight Black -värisävyt ja takaluukun kannen tummakrominen VZ-lätkä.
Suosittelemme
VZ:n myynti alkaa tämän vuoden kolmannen neljänneksen aikana, ja hinnat on luvattu ilmoittaa kesällä. Luultavasti koko Born-mallisto saa myöhemmin ID.3:n tyylisen faceliftin, mutta sen vuoro on VZ:n lanseerausaikataulusta päätellen vasta myöhemmin. Myös Volkswagenilta odotellaan vastaavaa versiota, joka saattaa saada jopa GTI-nimen tehokkaammissa sähköautoissa tähän asti käytetyn GTX:n sijasta.