Tässä on vähän eksoottisempi 123-korinen Mersu – AMG:n rakentaman yksilön pellin alla murisee viisilitrainen kasi

Vuonna 1976 esitelty W123-korinen Mersu tunnetaan parhaiten vanhana dieseltaksina, jonka suorituskyky ei päätä huimaa varsinkaan perustason 200 D:nä. 240 D sekä vitosdieselillä varustettu 300 D tarjosivat jo astetta ripeämpää menoa muihin saman aikakauden dieseleihin verrattuna, ja bensakonevalikoiman huipulla keikkui 280 E:n suora kuutonen. Siitä irtosi parhaimmillaan 185 heppaa, joiden voimin auto ylsi jo lähes sporttisedanin statukseen.

Kaikille tämä ei kuitenkaan riittänyt. Tuolloin vielä itsenäisenä firmana toiminut AMG iski nimittäin kyntensä myös W123-mallisarjaan, ja autoon tarjottiin monenlaisten styling-osien ohella myös lisää puhtia pellin alle. Suurin osa AMG:n asiakkaista tyytyi kuutoskoneen virityspalikoihin, mutta skaala ei päättynyt tähän. Auton nokalle sai nimittäin myös viisilitraisen veekasin latomalla tarpeeksi seteleitä tiskille. Huhujen mukaan AMG teki tällä reseptillä kaksi sedania, kaksi farmaria ja yhden coupén, joten kyse on todellisista harvinaisuuksista.


Nettiin putkahti nyt mustanpuhuva farkkukorinen 500 TE AMG vuodelta 1979, joka on todennäköisesti toinen AMG:n rakentamista veekasifarkuista. Kaliforniassa asuva AMG-harrastaja, kovasti suomalaisjuuriselta kuulostava Henric Nieminen löysi auton vuonna 2013, mutta sen tuolloinen omistaja ei tiennyt yksilön historiasta mitään. Mersun tausta ei ole vieläkään selvinnyt, mutta 500 TE:n varustelu puhui aidon asian puolesta.

Muskelifarkku vietiin Mercedes-Benzille tutkittavaksi, ja siellä selvisi mielenkiintoisia asioita. M117-koodilla tunnettuun viisilitraiseen vinkkeliin oli nimittäin asennettu myös peltipakosarjat, downpipet, lisäöljynjäähdytin ja räätälintyönä tehdyt moottorinkiinnikkeet, joiden avulla pannu oli saatu sovitettua tehtaan jäljiltä korkeintaan kuutoskoneelle tarkoitettuun W123:n konehuoneeseen.





Autossa on lisäksi mm. alumiininen taka-akselisto, tehtaan alkuperäinen pohjapanssari, AMG:n täysi korisarja ja vanteet sekä vuodelta 1979 peräisin olevat Recaron penkit, jotka on verhoiltu muun sisustan ohella beigellä nahalla. Herkkuihin lukeutuvat myös mm. AMG:n sporttiratti ja kojelaudan päällä komeileva taksikonsoli, joka kätkee tässä tapauksessa sisäänsä lisämittareita. Kaikki merkit viittaavat siis siihen, että kyseessä on todellakin aito asia, joka on rakennettu AMG:llä 1970-luvun lopulla.

Valitettavasti tätä ei pysty todistamaan, koska auton mukana ei ole säilynyt mitään sen alkuperästä kertovia papereita. Nieminen ehosti Mersun ulkoasua vuonna 2013, minkä jälkeen tehofarkku esiintyi Top Gear USA:n AMG:n 50-vuotista taivalta juhlistaneessa jaksossa. Auto nykyinen omistaja hankki sen vuonna 2017, jolloin Mercedes laivattiin Sveitsiin osaksi mittavaa kokoelmaa. Nyt se on jälleen vaihtamassa omistajaa, koska 500 TE tulee tarjolle RM Sotheby’sin huutokauppaan.

Se pidetään huhtikuussa Saksan Essenissä järjestettävän Techno-Classica-näyttelyn yhteydessä. Auton hinnaksi arvioidaan 60 000 – 70 000 euroa, mikä ei kuulosta ollenkaan pahalta summalta, jos kyseessä on todellakin aito ja huippuharvinainen AMG.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...