Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian toimia lähtökohtana kompaktille coupé-kattoiselle crossoverille.

Nivukseksi ristitty uutuus on kehitetty Brasiliassa, ja se nähdäänkin ensin Etelä-Amerikan markkinoilla. Myöhemmin vuorossa on myös Eurooppa, jossa auto saanee kuitenkin uuden nimen. Nivus istuisi perin huonosti Volkkarin T-alkuisten SUV:ien joukkoon, ja Suomessa tämänniminen auto voisi päätyä lähinnä ortopedien suosikiksi.

-- MAINOS --

Brasiliassa uutuuden myynti starttaa jo muutaman viikon päästä, kun taas Argentiina on luvassa myöhemmin tämän vuoden aikana. Muut Etelä-Amerikan markkinat seuraavat perässä ensi vuonna, ja Euroopan vuoro koittaa vuoden 2021 jälkimmäisen puoliskon aikana. Vaikka Nivuksen pohjana on käytetty T-Crossia, kaikki koripellit ovat omanlaisiaan. Sukunäkö on selkeintä keulan alueella, kun taas sivuprofiilissa huomion kiinnittää paljon viistompi kattolinja. Takapäässä on puolestaan T-Crossin kaltainen yhtenäinen valopaneeli, mutta Nivus vaikuttaa matalammalta ja leveämmältä.

-- MAINOS --




Tämä on osin optista harhaa. Auto ei ole nimittäin milliäkään T-Crossia leveämpi, mutta korkeutta sille on siunaantunut huomattavasti vähemmän. Pituus ja akseliväli ovat puolestaan hieman reilummat, mikä tekee luiskaperäisestä crossoverista sutjakamman näköisen. Sisustassa paistaa taas sukulaisuus Poloon, koska kojelauta on napattu suoraan VW:n suositusta pikkuautosta. 10-tuumainen keskinäyttö on kuitenkin brasilialaisten omaa designia, ja sen yhteydessä ei ole enää yhtään perinteistä nappia.

-- MAINOS --

Lisäksi uusi kosketusnäyttö mahdollistaa monenlaisia liitettävyys- ja suoratoistopalveluja. Ruudun kaveriksi saa 10,25-tuumaisen digimittariston, jolloin ohjaamon tyyli on yhtenäisen modernia. Sisätilojen mainostetaan kuuluvan luokkansa suurimpien joukkoon, kun taas tavaratilalle kerrotaan tarkka 415 litran perusvetoisuus. Etelä-Amerikassa Nivuksen nokalla pörisee litran kokoinen kolmipyttyinen bensaturbo, joka tarjoaa 116 hevosvoimaa. Samaa myllyä saa myös etanoliversiona, jolloin voimavarat kirjataan 128 hepan ja 200 newtonmetrin lukemaan. Voima välitetään etupyörille kuusipykäläisen automaatin kautta, eli nelivetoa ei ole tarjolla.

Etelä-Amerikan markkinoille menevät Nivukset tehdään Brasiliassa, mutta Euroopan version osalta valmistuspaikka ei ole vielä tiedossa. Volkswagen on luvannut kertoa myöhemmin uutisia vanhan mantereen mallista, joten jäämme odottelemaan lisätietoja.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.