Tässä on tulevaisuuden Bemari

Maailman arvostetuimpien premium-merkkien joukkoon noussut BMW viettää tänä vuonna 100-vuotissynttäreitään. Baijerilaiset aloittivat lentokoneiden moottorien parissa, mutta pian tarjonta laajeni moottoripyöriin ja autoihin. Yrityksen nimen keskimmäinen M-kirjain tulee saksan kielen moottoria tarkoittavasta sanasta, ja BMW onkin ollut kautta aikojen tunnettu erityisen hienoista voimanlähteistään.

Nyt baijerilaismerkki esitteli juhlavuotensa kunniaksi varsin radikaalin näköisen konseptiauton, joka kertoo Bemarin suunnitelmista seuraavan vuosisadan osalle. Tästä syystä tutkielman nimeksi on annettu Vision Next 100. Konsepti on todella futuristisen oloinen, mutta se on silti korimalliltaan perinteinen porrasperä. Tämä johtuu siitä, että BMW uskoo juuri sedanin ilmentävän parhaiten merkin ydintä. On suorastaan virkistävää kuulla, että traditionaalisella porrasperälläkin on vielä sijansa kaiken katumaasturi- ja crossover-hypetyksen keskellä.

-- MAINOS --

BMW_3

Konseptissa on muitakin perinteisiä muotoiluelementtejä, koska pystysuorassa oleva munuaismaski vie ajatukset 1950-luvun klassikoihin. Designissa on myös tiettyjä vaikutteita i8-hybridisportista, mutta tutkielman kori on aerodynamiikaltaan vieläkin liukkaampi. Vision Next 100:n ilmanvastusta kuvaava cw-kerroin onkin ainoastaan 0,18. Konseptin jännästi katetuilla pyörillä on varmasti oma osuutensa alhaiseen ilmanvastuskertoimeen, ja pyörien päällä olevat korin osat venyvät tarpeen mukaan mm. renkaita käännettäessä.

Konseptiauto on 4,9 metrin pituinen, eli se on hitusen lyhyempi kuin nykyinen 5-sarja. Lisäksi tutkielma on peräti 10 senttiä Viitosta matalampi, ja ohjaamo ulottuu paremman tilankäytön nimissä sekä edessä että takana selvästi pidemmälle kuin BMW:n nykyisissä sedan-malleissa. Autossa on myös tiettyä coupé-henkeä hieman samaan tyyliin kuin merkin nykytarjontaan kuuluvissa 4- ja 6-sarjan neliovisissa Gran Coupéissa. Konseptissa ei ole minkäänlaista keskipilaria ja ovet aukeavat ylöspäin, eli kulku sisätiloihin on tehty mahdollisimman helpoksi. Sisusta on valmistettu kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista, joten ympäristöasioitakaan ei ole unohdettu. BMW on käyttänyt viime vuosina kierrätysmateriaaleja i3-sähköauton sisustassa, eli konseptiauton joitakin piirteitä on nähty jo sarjatuotannossakin.

-- MAINOS --




BMW_2

Sama koskee tutkielman korirakennetta. Se on nimittäin valmistettu hiilikuidun ja muovin yhdistelmästä samaan tyyliin kuin Bemarin nykymallistoon kuuluvien i3:n, i8:n ja uuden 7-sarjan korit. Konseptissa on päästy hyödyntämään myös hiilikuidun prosessoinnissa syntynyttä jätettä, koska osa Vision Next 100:n koripaneeleista on puristettu tästä ylijäämämateriaalista. Konseptiauto on muutenkin ajan hermolla, koska se hallitsee yhden tulevaisuuden megatrendeistä, eli autonomisen ajamisen. Boost-moodissa kuski saa itse hallita kaikkia auton toimintoja, kun taas Ease-moodi antaa ajamisen auton tehtäväksi. BMW ei kuitenkaan kerro vielä mitään konseptinsa moottoritekniikasta, vaan sen vuoro on vasta myöhemmin.

-- MAINOS --

BMW_4

Yksi Vision Next 100:n erikoisimmista ominaisuuksista on niin sanottu ”Alive Geometry”, joka koostuu lähes 800 liikkuvasta kolmiosta auton sisätiloissa. Tämä mahdollistaa mm. kojelaudan muotojen elämisen eri tilanteissa, jolloin kuskia voidaan varoittaa vaaratilanteista. Ratti tulee esiin kojelaudan syövereistä, ja sekin muistuttaa enemmän lentokoneiden ohjaussauvoja kuin perinteistä ohjauspyörää. BMW Group esittelee juhlavuotenaan yhteensä neljä konseptia konsernin eri merkeiltä. Kesäkuussa on Rolls-Royce Grand Sanctuary -nimisen tutkielman vuoro, ja myöhemmin tämän vuoden aikana paljastetaan vielä Minin ja BMW:n moottoripyöräpuolen tutkielmat.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.