Tässä on tuleva “sähkö-Golf” – VW ID.2all -konsepti on jo hyvin lähellä kahden vuoden päästä lanseerattavaa tuotantomallia

VW:n ID-brändättyjen sähköautojen alkutaival on ollut melko takkuinen mm. erilaisten softaongelmien vuoksi, ja autojen ulkonäkökään ei ole ollut kaikkien mieleen. Niinpä Volkswagen muuttaa suuntaansa, ja inspiraatio haetaan merkin perinteisistä arvoista.

Volkkarin uudesta designista ja tulevista sähköautoista saatiin esimakua Hampurissa lanseeratun ID.2all -konseptiauton myötä. Konseptit ovat usein futuristista unelmahöttöä ilman suoraa yhteyttä tuotantoautoihin, mutta VW:n sähköuutuus näyttää jo lähes tuotantovalmiilta. Myyntimallia lupaillaan vuodeksi 2025, joten kulissien takana tehty kehitystyö lienee jo varsin pitkällä.

Kuva: Volkswagen

ID.2allin luvataan tarjoavan Golfin tilat Polon kokoisessa paketissa. Auto on itse asiassa jopa hitusen nykyistä Poloa lyhyempi, mutta 2600 millin akseliväli on lähempänä Golfia. 440 litran tavaratila pistää jo Golfia paremmaksi, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee 1330 litraan. Etumatkustajan istuinkin on taittuvaa mallia, jolloin kyytiin mahtuu jopa 2,2 metrin pituisia kappaleita. Lisäksi tavaratilan välipohjan alta löytyy tilava lokero, ja takapenkin istuinosan alle voi sovittaa latausjohdon tai laittaa vaikkapa läppärin latautumaan.

Kuva: Volkswagen

Toisin kuin VW:n nykyiset sähköautot, ID.2all on etuvetoinen. Auto sopii siis hyvin Golfin vuosikymmenten aikana hiomaan muottiin, ja kompaktiluokan ikonin eri sukupolvet olivat näyttävästi esillä myös lanseeraustilaisuudessa. Paksu C-pilari on napattu uutuuteen suoraan Golfin design-kuvastosta, ja toisena keskeisenä muotoilupiirteenä toimivat erottuvat pyöränkaaret. Autosta on haluttu tehdä paljon tukevammin tiessä istuvan oloinen kuin korkeammasta ID.3:sta, ja sporttista vaikutelmaa korostavat myös konseptin 20-tuumaiset pyörät.

Kuva: Volkswagen

Muuten muotoilu on juuri sopivan konservatiivista Volkswagenin asiakaskunnan makuun, ja monia sähköautoja vaivaavaan turhaan erikoisuudentavoitteluun ei ole sorruttu. Keulan ja perän täysleveiden ledinauhojen ohella autosta löytyy myös maskimainen muotoiluelementti, joka tuo keulailmeen melko lähelle VW:n nykyistä polttomoottorimallistoa.

Sisätilat ovat avaran tuntuiset, koska polttomoottoriautojen kaltaista kardaanitunnelia ei ole. Volkswagen on myös ottanut opikseen nykyisten ID-mallien turhan halvan oloisista materiaaleista, ja niinpä konseptin sisusta on sekä arvokkaamman että sportisemman oloinen. Alaosastaan litistetty ratti on kuin Golf R:stä repäisty, ja 10,9-tuumainen mittaristonäyttö on paljon isompi kuin nykyisissä sähkö-Volkkareissa. Sitä täydentää 12,9-tuumainen keskinäyttö, jonka käyttöä helpotetaan keskikonsolin kierrettävällä pylpyrällä.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

Ruudun alla olevat ilmastoinnin säätimet ovat vihdoinkin saaneet taustavalaistuksen, ja myös ratin hipaisukytkimistä on hankkiuduttu eroon. Näiden ratkaisujen myötä viime aikojen Volkswageneiden paljon parjatun käytettävyyden pitäisi kohentua tuntuvasti, ja jopa näyttöjen grafiikka tarjoaa eräänlaisen paluun juurille. Mittariston ja radion ilmiasuksi voi nimittäin valita vanhan Kuplan mieleen tuovan näkymän tai kasari-Golfin mittaristoa jäljittelevän grafiikan kasettisoittimen kuvineen.

Kuva: Volkswagen

Konseptin akkukapasiteettia ei vielä kerrota, mutta akkujen luvataan täyttyvän pikalatauksella 10 prosentista 80 prosentin tasolle 20 minuutissa. Auton oman laturin teho on 11 kilowattia, ja WLTP-standardin mukainen toimintamatka on parhaimmillaan 450 kilometriä. ID.2allia vauhdittavan etusähkömoottorin tehoksi kerrotaan puolestaan 226 hevosvoimaa, joiden turvin satasen nopeus saavutetaan alle seitsemässä sekunnissa.

Kuva: Volkswagen

Tuotantomallista tulee tarjolle eri versioita, joiden joukkoon kuuluvat todennäköisesti myös historian ensimmäinen sähkö-GTI sekä nelivetoinen R. Perusmallin hinnan luvataan alittavan 25 000 euron rajapyykin, joten autosta voi tulla jopa nykyistä Golfia halvempi. Lisäksi VW suunnittelee sähköautovalikoimansa aloitusmalliksi vieläkin edullisempaa ”ID.1:tä”, jonka hinta pyritään painamaan 20 000 euron tasolle. ID.2allin tuotantomalli ei kaipaa enää kuin vähemmän kryptisen nimen, joten miten olisi ID. Golf?

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää