Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi. SUV-valikoima kruunataan nyt uudella XB7:llä.

Kuten nimestäkin voi päätellä, Alpinan uusin luomus on tehty möhköluokkaa edustavan BMW X7:n pohjalta. Keulalla komeilevat jättimunuaiset ovat ennallaan, mutta ulkonäköä on höystetty Alpina-perinteiden mukaisella etuspoilerilla ja takapuskurin diffuusorilla neljän putkenpään kera. Lisäksi auton alla pyörivät klassiset monipuolavanteet, jotka saa jopa 23-tuumaisena.





Sisätiloja on puolestaan kohennettu Alpinan omalla Lavalina-nahalla, jalopuukoristeilla, vakiota sporttisemmalla ratin kehällä sekä lukuisilla Alpinan logoilla kynnyslistoista mittaristoon. Keskikonsoliin on myös tuotu valmistajan laatta muistuttamaan siitä, että kyseessä ei ole ihan perus-BMW. Tyyli on Alpinan perinteille uskollisesti melko hillittyä, ja suurimmat muutokset ovatkin tapahtuneet pinnan alla.

Nokalla murisee 4,4-litrainen tuplaturbokasi, josta Saksan Buchloessa toimivan virityspajan insinöörit ovat kutitelleet peräti 621 heppaa ja 800 newtonia. Seitsemänpaikkainen katumaasturi syöksyy näillä voimavaroilla vain 4,2 sekunnissa nollasta sataan, ja huippujakin riittää 290 km/h:n verran. Alpina korostaa, että näihin suoritusarvoihin ylletään vakiona olevilla 21-tuumaisilla pyörillä.

Vaihteistona palvelee ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti, jonka vaihtoja on viilattu vakiota urheilullisemmiksi erityisesti Sport- ja Sport+-moodeissa. Taka-akselille on puolestaan tuotu sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, ja xDrive-nelivetoakin on säädetty parhaan mahdollisen pidon ehdoilla. Lisäksi vakiovarusteisiin kuuluu Integral Active Steering -nimellä tunnettu nelipyöräohjaus.

X7:n ilmajousituskin on saanut uudet säädöt, joiden ansiosta ajokorkeus laskee parhaimmillaan hieman yli 40 millillä. Lisäksi jousitusgeometriaa on peukaloitu esimerkiksi isomman negatiivisen camber-kulman myötä ja koria on jäykistetty mm. moottoritilan lisätuilla. Kallistelun pitäisi vähetä aktiivisen kallistuksenvaimennuksen kohennusten avulla, ja mekaaniset muutokset viimeistellään nelimäntäisillä satuloilla varustetuilla Brembon jarruilla.

Alpina ei ole siis säästellyt vaivojaan ison katumaasturinkaan kohdalla, mutta suurimmalle osalle ostajista ajettavuuden eteen tehdyillä muutoksilla lienee lähinnä teoreettista arvoa. XB7:n pääsee tilaamaan jo pikapuoliin, mutta ensimmäisten asiakasautojen pitäisi putkahdella USA:n Spartanburgin tehtaan linjoilta asiakkaille vasta syyskuussa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...