Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi. SUV-valikoima kruunataan nyt uudella XB7:llä.

Kuten nimestäkin voi päätellä, Alpinan uusin luomus on tehty möhköluokkaa edustavan BMW X7:n pohjalta. Keulalla komeilevat jättimunuaiset ovat ennallaan, mutta ulkonäköä on höystetty Alpina-perinteiden mukaisella etuspoilerilla ja takapuskurin diffuusorilla neljän putkenpään kera. Lisäksi auton alla pyörivät klassiset monipuolavanteet, jotka saa jopa 23-tuumaisena.

Sisätiloja on puolestaan kohennettu Alpinan omalla Lavalina-nahalla, jalopuukoristeilla, vakiota sporttisemmalla ratin kehällä sekä lukuisilla Alpinan logoilla kynnyslistoista mittaristoon. Keskikonsoliin on myös tuotu valmistajan laatta muistuttamaan siitä, että kyseessä ei ole ihan perus-BMW. Tyyli on Alpinan perinteille uskollisesti melko hillittyä, ja suurimmat muutokset ovatkin tapahtuneet pinnan alla.

Nokalla murisee 4,4-litrainen tuplaturbokasi, josta Saksan Buchloessa toimivan virityspajan insinöörit ovat kutitelleet peräti 621 heppaa ja 800 newtonia. Seitsemänpaikkainen katumaasturi syöksyy näillä voimavaroilla vain 4,2 sekunnissa nollasta sataan, ja huippujakin riittää 290 km/h:n verran. Alpina korostaa, että näihin suoritusarvoihin ylletään vakiona olevilla 21-tuumaisilla pyörillä.

Suosittelemme

Vaihteistona palvelee ZF:n kahdeksanpykäläinen automaatti, jonka vaihtoja on viilattu vakiota urheilullisemmiksi erityisesti Sport- ja Sport+-moodeissa. Taka-akselille on puolestaan tuotu sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, ja xDrive-nelivetoakin on säädetty parhaan mahdollisen pidon ehdoilla. Lisäksi vakiovarusteisiin kuuluu Integral Active Steering -nimellä tunnettu nelipyöräohjaus.

X7:n ilmajousituskin on saanut uudet säädöt, joiden ansiosta ajokorkeus laskee parhaimmillaan hieman yli 40 millillä. Lisäksi jousitusgeometriaa on peukaloitu esimerkiksi isomman negatiivisen camber-kulman myötä ja koria on jäykistetty mm. moottoritilan lisätuilla. Kallistelun pitäisi vähetä aktiivisen kallistuksenvaimennuksen kohennusten avulla, ja mekaaniset muutokset viimeistellään nelimäntäisillä satuloilla varustetuilla Brembon jarruilla.

Alpina ei ole siis säästellyt vaivojaan ison katumaasturinkaan kohdalla, mutta suurimmalle osalle ostajista ajettavuuden eteen tehdyillä muutoksilla lienee lähinnä teoreettista arvoa. XB7:n pääsee tilaamaan jo pikapuoliin, mutta ensimmäisten asiakasautojen pitäisi putkahdella USA:n Spartanburgin tehtaan linjoilta asiakkaille vasta syyskuussa.

LähdeCarscoops

Lue lisää