Tässä on todellinen piilomuskeli – vuoden 1970 aristokraattisen coupé-Mersun pellin alla piilee AMG:n veekasi

Mercedes-fanit kiistelevät usein siitä, mikä on viimeinen aito Mersu. Esimerkiksi 1980-luvun legendaarisen kestävää W124:ää on usein mainostettu täksi autoksi, mutta sekin on jo tehdastuotettua massatavaraa. Ennen muinoin tähtimerkin huippumallit tehtiin vielä pitkälti käsin, ja tämä kehitys huipentui 1960-luvun S-luokan coupé- ja avoversioihin. Ne olivat omana aikanaan syntisen kalliita, koska esimerkiksi sisustan lukuisten puuosien ja ylellisten nahkaverhoilujen kaltaiset yksityiskohdat vaativat lukemattomia työtunteja Stuttgartin käsityöläisiltä.

W111-korikoodilla tunnetut kaksioviset luksusautot ovat nykyäänkin hinnoissaan. Alkupään tuotantoa edustavat korkeamaskiset autot, eli ns. Hochkühlerit ovat kylläkin hieman edullisempia, ja umpikattoiseen coupéen pääsee käsiksi avoversiota pienemmällä budjetilla. Faceliftin jälkeiset matalampimaskiset Flachkühlerit alkavat sen sijaan olla todella kalliita varsinkin Cabrioina, mutta umpimallitkin ovat kaikkea muuta kuin halpoja. Nämä autot tarjoavat sellaista tyyliä, jota on turha etsiä uudemmista tähtikeuloista. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin 50 vuoden takainen moottoritekniikka ja varsinkin automaattilaatikko, joka on kuuluisa nykivistä vaihdoistaan.

Asiaan on tarjolla helpotusta, jos on valmis modernisoimaan museomersunsa tekniikkaa. Saksan Pleidelsheimissa toimiva Mechatronik on erikoistunut vanhojen Mercedesten entisöintiin, mutta firma asentaa niihin haluttaessa myös nykyaikaisempaa tekniikkaa. Mechatronik on nyt laittanut myyntiin vuoden 1970 W111-coupén, joka on toteutettu juuri tällä reseptillä. Ulkokuori on entisöity viimeisen päälle, ja vanteetkin edustavat Mersun klassista barokkidesignia. Ne vaikuttavat kuitenkin hitusen alkuperäistä suuremmilta, mikä antaa jo osviittaa auton kokemista muutoksista.

Suosittelemme

Sisusta on puolestaan ruskeaa nahkaa, jolle käsinkiillotetut puuosat antavat upeasti kontrastia. Nojatuolimaisella etupenkillä istuessaan ei voisi edes kuvitella, että alla on itse asiassa muskeliauto. Konehuoneeseen on nimittäin sovitettu modernista SLK 55 AMG:stä peräisin oleva 5,5-litrainen kasi, joka luovuttaa nykyvireessään mukavat 415 heppaa. Vaihteiston nykäyksetkin ovat historiaa, koska alkuperäinen laatikko on korvattu tähtimerkin viime vuosien seitsemänpykäläisellä automaatilla. Lisäksi klassikkoon on tuotu ABS-jarrut, jotka auttavat nykyautoihin tottunutta kuskia.

Tällä kaikella on kuitenkin hintansa, koska modernisoidusta klassikosta pyydetään Saksassa peräti 400 000 euroa. Vastaavia alkuperäiskuntoisia autoja saa ”jo” noin 150 000 eurolla, joten Mechatronikin luomuksessa on reilusti uuden tekniikan mukanaan tuomaa lisää. Toisaalta auto on myös huippuentisöity muilta osin, ja se on melkoinen susi lammasten vaatteissa. Moni liikennevaloista lähtijä voikin kokea tämän vanhuksen vierellä karvaan yllätyksen.

LähdeCarscoops

Lue lisää