Tässä on todellinen perhe-Porsche – Panamera Sport Turismo on merkin ensimmäinen farmari

Porsche esitteli vuonna 2012 todella näyttävän farmarikonseptin, joka totteli Panamera Sport Turismo -nimeä. Tutkielman tehtävänä oli totutella suuri yleisö toisen sukupolven Panameraan, joka esiteltiin viime kesänä. Tuolloin autosta lanseerattiin kuitenkin vasta viistoperämalli, joka oli sulavoitunut linjoiltaan huomattavasti ensimmäiseen Panameraan verrattuna. Silti monet jäivät odottelemaan konseptiauton kaltaista sporttifarkkua.

Sen esittelyvuoro koitti nyt, kun Geneven autonäyttely on avaamassa oviansa. Tuotantomallikin on ristitty Sport Turismoksi, ja farkkuperä sopii ison neliovisen Porschen linjoihin todella hyvin. Uutuus on pysynyt hyvin uskollisena tutkielman linjoille, eli auto on todella sopusuhtainen ilmestys. Korkeampi kattolinja mahdollistaa tietysti paremmat pääntilat takapenkkiläisille, ja tavaratilakin on käytännöllisempi kuin perus-Panamerassa.

Ruuman vetoisuus normaaliasennossa on 520 litraa, ja takapenkkien selkänojat kaatamalla tila kasvaa 1390 litraan. Lisäksi farkkumallin takapenkille sopii kolme henkilöä, kun normaalimallin erillisistuimet mahdollistavat vain kahden takamatkustajan kyytiin ottamisen. Farmarin pituus ja leveys ovat identtiset tavallisen Panameran kanssa, mutta korkeutta on viisi milliä enemmän uuden kattolinjan ansiosta.

Yksi Sport Turismon erikoisimmista varusteista on aktiivinen takaspoileri, joka on vähintään yhtä monimutkainen kuin perusmallissakin. Spoileri toimii kolmessa eri moodissa nopeudesta ja ajoasetuksista riippuen. Se kääntyy vain yhden asteen kulmaan yli 170 km/h:n vauhdissa, kun taas panoraamakattoluukun avaaminen saa siiven taittumaan 26 asteen kulmaan sisustaan kantautuvien tuulen suhinoiden minimoimiseksi.

Panamera Sport Turismoa saa aluksi viitenä eri versiona, eli Panamera 4:nä, 4S:nä, 4S Dieselinä, 4 E-Hybridinä ja Turbona. Ne kaikki ovat nelivetoisia, ja Turbon tupla-ahdetusta nelilitraisesta veekasista irtoaa peräti 550 heppaa. Muiden pannujen tehoskaala on 330-462 hevosvoimaa. Pitkää Executive-mallia farkusta ei varmastikaan nähdä, mutta Turbo S E-Hybrid -niminen superhybridi saattaa myöhemmin täydentää valikoimaa. Porsche julkaisee Suomessakin uutuusmalliensa hinnat todella nopeasti, ja niinpä Sport Turismosta perittävät summat ovat jo tiedossa. Aloitusmallina toimivasta 4 E-Hybridistä joutuu pulittamaan pyöreät 127 000 euroa, kun taas Turbo keventää kukkaroa jo yli 260 000 euron verran.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...