Tässä on todellinen liekinheitin – venäläisrakentajan E30-korista BMW 3-sarjaa vauhdittaa MIG-23:n starttimoottori

Nettiin putkahtelee aina säännöllisin väliajoin mitä mielikuvituksellisimpia luomuksia itänaapuristamme. Tällä kertaa venäläisrakentajan inspiraation lähteenä on toiminut suihkuturbiini, joiden asentamisesta autoihin on haaveiltu jo vuosikymmenten ajan. Muutamat autonvalmistajatkin ovat testanneet ideaa varsin huonolle menestyksellä, mutta kaasuturbiinimoottori on sentään tekemässä paluuta autoteollisuuteen sähköautojen toimintamatkan lisääjänä.

Se ei ole kuitenkaan mitään nyt julkisuuteen tulleen venäläisluomuksen rinnalla. Igor Negoda -niminen rakentaja tuntuu olevan teknisesti lahjakas, koska hän onnistui asentamaan MIG-23-suihkuhävittäjässä apuvoimanlähteenä käytetyn TS-21-moottorin huomattavasti rauhanomaisempaan menopeliin, eli 1980-luvun Kolmossarjan Bemariin. E30-korinen BMW muuttui koneenvaihdon myötä suorastaan tultasyökseväksi hirviöksi, jonka suorituskyky ei kuitenkaan vastaa auton pelottavaa ilmiasua.

TS-21-suihkuturbiini on nimittäin ilmeisesti toiminut MIG-23:n varsinaisen voimanlähteen starttimoottorina, joten siitä ei irtoa mitään huimia voimavaroja. Turbiinin huipputeho on ainoastaan 60 hevosvoimaa, mutta vääntöä siitä kumpuaa sentään 400 newtonin verran. Lisäksi koneesta tulee sen verran liekkejä, savua ja vihellystä, että naapurit voivat olla ihmeissään ja luulla päätyneensä keskelle sotilaslentokenttää.


Igor Negoda onnistui jopa yhdistämään suihkuturbiinin Bemarin alkuperäiseen vaihdelaatikkoon, mikä ei liene ihan helppo tehtävä. Myös suihkuturbiinin hankkimisen luulisi olevan kaikkea muuta kuin helppoa, mutta Negoda sai voimanlähteensä yllättävän vaivattomasti. Eräs miehen YouTube-kanavan seuraajista lahjoitti nimittäin turbiinin hänelle, ja kaksi muutakin suihkuturbiinia olisi kuulemma vielä saatavilla täysin ilmaiseksi.

Katso oheiselta videolta, kuinka suihkuturbiini pelaa Bemarin pellin alla:

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...