Tässä on todellinen lammas susien vaatteissa – rallitykin luokittelumallina toimivaa Toyota GR Yarista saa Japanissa 120-heppaisena etuvetomallina

Toyota aiheutti muutama kuukausi sitten melkoisen kohun, kun uuden Yariksen pohjalta esiteltiin levitetyllä korilla varustettu kaksiovinen GR-malli tulevan WRC-auton luokittelemiseksi. Japanin kotimarkkinoilla sportti-Yariksen kuoriin saa kuitenkin myös vähemmän urheilullista tekniikkaa.

Euroopassa uutta GR Yarista on pystynyt varaamaan jo jonkin aikaa, ja nyt Toyota toi julkisuuteen Japanin malliston. Siellä myynti alkaa syyskuussa kolmen version voimin, jotka on nimetty RZ:ksi, RS:ksi ja RC:ksi. Näistä keskimmäinen, eli RS jää vain kotimarkkinoiden erikoisuudeksi. Asiaa ei välttämättä kannata harmitella vanhalla mantereella, koska RS on todellisuudessa kaikkea muuta kuin mitä GR-brändätyltä (Gazoo Racing) luokitteluspesiaalilta odottaisi.

-- MAINOS --

Autoa ei nimittäin vauhdita muiden GR Yaristen nokalla pörisevä 1,6-litrainen kolmipyttyinen turbokone, vaan voimanlähteenä palvelee 1,5-litrainen vapari, joka on nimetty komeasti Dynamic Forceksi. Tässä tapauksessa nimi on enemmän kuin vahvaa liioittelua, koska pannusta irtoaa ainoastaan 120 hepan huipputeho ja 148 newtonmetrin maksimivääntö. Ja tässä ei ollut vielä kaikki, koska ne välitetään mahdollisimman epäurheilullisen, eli portaattoman CVT-automaatin kautta pelkille etupyörille.

Laatikkoon on kuitenkin ohjelmoitu kymmenen keinopykälää, joita pystyy vaihtamaan ratin läpysköistä. Rallifiilis taitaa silti jäädä voimanlähteen osalta vain haaveeksi, mutta auton jousitus, jarrut ja kori vastaavat kuitenkin ”oikeita” GR Yariksia. Lisäksi bonuksena tulee vain 1130 kilon paino, eli auto on noin 150 kiloa turboahdettuja nelivetomalleja kevyempi.

-- MAINOS --




RZ on puolestaan käytännössä identtinen muualla maailmassa myytävien GR Yaristen kanssa, kun taas RC on vieläkin kisahenkisempi. Sen voimanlähteenä palvelee Japanissa sama, noin 270-heppainen turbokone kuin RZ:ssa, ja neliveto sekä kuusipykäläinen manuaalikin ovat identtiset. RC:ssä on kuitenkin hankkiuduttu kaikesta ylimääräisestä eroon painonsäästön nimissä, ja niinpä esimerkiksi tietoviihdejärjestelmää ei kannata tästä autosta etsiä. Näillä toimenpiteillä massaa on saatu laskettua 30 kilon verran, joilla olisi jo rallissakin merkitystä.

-- MAINOS --

Toyota kertoo saaneensa GR Yariksesta jo 6000 ennakkotilausta Euroopasta ja Japanista. Tavoitteet on siis saavutettu ainakin WRC:n osalta, koska ralliversion luokittelu ensi kaudeksi vaatii 2500 katuauton valmistamisen sitä ennen.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.