Tässä on todellinen lammas susien vaatteissa – rallitykin luokittelumallina toimivaa Toyota GR Yarista saa Japanissa 120-heppaisena etuvetomallina

Toyota aiheutti muutama kuukausi sitten melkoisen kohun, kun uuden Yariksen pohjalta esiteltiin levitetyllä korilla varustettu kaksiovinen GR-malli tulevan WRC-auton luokittelemiseksi. Japanin kotimarkkinoilla sportti-Yariksen kuoriin saa kuitenkin myös vähemmän urheilullista tekniikkaa.

Euroopassa uutta GR Yarista on pystynyt varaamaan jo jonkin aikaa, ja nyt Toyota toi julkisuuteen Japanin malliston. Siellä myynti alkaa syyskuussa kolmen version voimin, jotka on nimetty RZ:ksi, RS:ksi ja RC:ksi. Näistä keskimmäinen, eli RS jää vain kotimarkkinoiden erikoisuudeksi. Asiaa ei välttämättä kannata harmitella vanhalla mantereella, koska RS on todellisuudessa kaikkea muuta kuin mitä GR-brändätyltä (Gazoo Racing) luokitteluspesiaalilta odottaisi.

Autoa ei nimittäin vauhdita muiden GR Yaristen nokalla pörisevä 1,6-litrainen kolmipyttyinen turbokone, vaan voimanlähteenä palvelee 1,5-litrainen vapari, joka on nimetty komeasti Dynamic Forceksi. Tässä tapauksessa nimi on enemmän kuin vahvaa liioittelua, koska pannusta irtoaa ainoastaan 120 hepan huipputeho ja 148 newtonmetrin maksimivääntö. Ja tässä ei ollut vielä kaikki, koska ne välitetään mahdollisimman epäurheilullisen, eli portaattoman CVT-automaatin kautta pelkille etupyörille.

Laatikkoon on kuitenkin ohjelmoitu kymmenen keinopykälää, joita pystyy vaihtamaan ratin läpysköistä. Rallifiilis taitaa silti jäädä voimanlähteen osalta vain haaveeksi, mutta auton jousitus, jarrut ja kori vastaavat kuitenkin ”oikeita” GR Yariksia. Lisäksi bonuksena tulee vain 1130 kilon paino, eli auto on noin 150 kiloa turboahdettuja nelivetomalleja kevyempi.

Suosittelemme

RZ on puolestaan käytännössä identtinen muualla maailmassa myytävien GR Yaristen kanssa, kun taas RC on vieläkin kisahenkisempi. Sen voimanlähteenä palvelee Japanissa sama, noin 270-heppainen turbokone kuin RZ:ssa, ja neliveto sekä kuusipykäläinen manuaalikin ovat identtiset. RC:ssä on kuitenkin hankkiuduttu kaikesta ylimääräisestä eroon painonsäästön nimissä, ja niinpä esimerkiksi tietoviihdejärjestelmää ei kannata tästä autosta etsiä. Näillä toimenpiteillä massaa on saatu laskettua 30 kilon verran, joilla olisi jo rallissakin merkitystä.

Toyota kertoo saaneensa GR Yariksesta jo 6000 ennakkotilausta Euroopasta ja Japanista. Tavoitteet on siis saavutettu ainakin WRC:n osalta, koska ralliversion luokittelu ensi kaudeksi vaatii 2500 katuauton valmistamisen sitä ennen.

LähdeCarscoops

Lue lisää