Tässä on todellinen kultapossu – kaikkien aikojen tehokkain Porsche 911 Turbo S tarjoaa 607 heppaa ja ylellistä yksilöllisyyttä

Tuplaturbokuutosella ja nelivedolla varustettu 911 Turbo S kuuluu jo vakiona merkkinsä nopeimpiin autoihin. 581 hevosvoiman teho riittää kiihdyttämään urheiluautolegendan vain 2,9 sekunnissa nollasta sataan, mutta tästäkin on vielä varaa parantaa. Stuttgartilaiset julkistivat nyt Turbo S:stä Exclusive Series -nimisen erikoismallin, jossa 3,8-litraisen bokserikuutosen teho on nostettu peräti 607 heppaan. Spesiaaliversio jää varsin harvinaiseksi, koska niitä valmistetaan vain 500 kappaletta koko maailman markkinoille.

Autossa ei ole tyydytty vain tehon kasvattamiseen, vaan myös ulkokuori vastaa erikoismallin statusta. Silmiinpistävin muutos on todella huomiotaherättävä metallikultainen väri, joka tottelee Golden Yellow Metallic -nimeä. Tätä maalia ei saa mihinkään muuhun Porscheen, ja näyttävä vaikutelma viimeistellään auton yli kulkevilla hiilikuidun sävyisillä raidoilla. Hiilikuitua löytyy myös konepellin ilmanottoaukoista, ja katto, sivuhelmat sekä nokkapelti on tehty kokonaan siitä. Hiilikuituosat sopivat hyvin yhteen metallikullan kanssa, mutta Exclusive Seriesin saa haluttaessa muunkin värisenä.

Muita muutoksia ovat mm. uusi takahelma sekä mustaa ja kultaista yhdistelevät 20-tuumaiset vanteet. Samoja sävyjä on hyödynnetty myös vanteiden sisällä piilevissä jarrusatuloissa, ja itse jarrut ovat keraamista mallia. Teknisiin herkkuihin kuuluvat lisäksi aktiivijousitus, mukautuva alusta ja nelipyöräohjaus, joten yli 600 hevosvoimaa välittyvät tehokkaasti tienpintaan.

Suosittelemme

Yksilöllinen linja jatkuu sisustassakin. 18 suuntaan säätyvät sporttipenkit on verhoiltu rei’itetyllä nahalla, jonka läpi näkyy alemman kerroksen kultaiset raidat. Istuinten tikkauksetkin ovat samaa sävyä, ja alcantaralla verhoillussa sisäkatossa on myöskin kullankeltaiset raidat. Jopa niskatuet on koristeltu kultaisilla Turbo S -teksteillä. Kullankeltainen on muuten ainoa vaihtoehto sisustan tehosteväriksi, vaikka autoon tilaisi jonkin muun ulkovärin. Kynnyslistat ovat puolestaan hiilikuitua ulkokuoren koristeosien tavoin.

Auton erikoisstatusta korostetaan myös sitä varten räätälöidyllä nahkaisella matkalaukkusarjalla, ja tarjolla on myös 500 kappaleen erä kultaisesta Turbosta inspiraationsa saanutta kelloa. Matkalaukut maksavat Saksassa reilut 5400 euroa, ja kellosta joutuu pulittamaan vajaan kymppitonnin. Ne ovat lähes edullisia itse autoon verrattuna, koska 911 Turbo S Exclusive Seriesin hintalapussa lukee Saksassa noin 260 000 euron lukema. Suomessa tähän päälle tulee vielä autovero.

Lue lisää