Syksyllä 1963 suurelle yleisölle esitelty Porschen uusi urheiluauto tunnettiin vielä lanseeraushetkellään 901:nä, mutta nimi jouduttiin pian muuttamaan Peugeotin tekemän valituksen vuoksi. Ranskalaismerkki oli nimittäin rekisteröinyt itselleen keskellä olevalla nollalla varustetut kolmen numeron sarjat, joten Porschesta tuli 911. Tuskin kukaan osasi tuolloin aavistaa, että tästä mallimerkinnästä tulisi yksi automaailman legendaarisimmista. 911 tunnetaan ennen kaikkea asfalttiteiden kiiturina, mutta auto on nähnyt muunkinlaista ajoalustaa pitkän uransa aikana.
Porsche kilpaili 911:llä erilaisissa ralleissa 1960- ja 1970-luvuilla, ja urheiluautolegendalla onnistuttiin jopa voittamaan Monte Carlon ralli peräti kolmeen kertaan. Saksalaisten tehdastiimi jätti tavalliset rallipolut taakseen 1970-luvun mittaan, mutta 911:stä tehtiin korotetulla maavaralla höystetty erikoisversio aivan erityiseen kisakäyttöön. 911 Safariksi nimetty luomus suunniteltiin 5000 kilometrin mittaista East African Safari Rallya varten, jonka nimi muuttui myöhemmin Safari-ralliksi kilpailun lyhentymisen myötä.
Maastoralleja varten tehty 911 kohosi todelliseksi ikoniksi, ja niinpä monet yksityiset harrastajat ja firmat ovat tehneet omia tulkintojaan 911 Safarista. Nyt Saksan Mobile.de-sivustolla olisi tarjolla tällainen auto, jota myy Berliinissä asuva yksityishenkilö. Luomuksen pohjana on käytetty vuoden 1985 911 Carreraa, ja moottorina palvelee alkuperäinen 3,2-litrainen bokserikuutonen. Siitä irtoavat 231 hevosvoimaa ohjataan manuaalivaihteiston kautta edelleen pelkille takapyörille, mutta muuten urheiluauton maastokelpoisuus on kohentunut roimasti.
Alustan korotuksen lisäksi Porschen alle on ruuvattu paljon alkuperäistä korkeaprofiilisemmat ja karkeakuvioisemmat renkaat. Lisäksi etupuskurin alle on sijoitettu pahimmilta kosketuksilta suojaava pohjapanssari, ja katolla komeilee tukevatekoinen teline. Se toimii varapyörän sijoituspaikkana, joten rengasrikon sattuessa kohdalle kuskin ei tarvitse kaivaa vararengasta esiin nokkapellin alta. Kiinnijäämisiin on puolestaan varauduttu lapion avulla, jonka teline on kiinnitetty komeasti takana sijaitsevan moottoritilan kanteen.
Suosittelemme
Auton rakentamisessa on kuulemma hyödynnetty 20 vuoden maastoajokokemusta ja 30 vuoden ajalta kertynyttä kokemusta Porschen kilpalaitteiden parissa. Safari-henkistä 911:tä mainostetaan erittäin maastokykyiseksi, ja auton muiksi meriiteiksi kerrotaan matching numbers -tekniikka sekä Saksan museokilvet. Ajomääräksi ilmoitetaan 911 kilometriä, mutta se lienee hatusta vedetty luku. Myös hintapyyntö jättää vähän samanlaisen vaikutelman, koska tästä luomuksesta pyydetään peräti 135 000 euroa.