Tässä on todellinen katumaasturi – vuoden 1985 Porsche 911:stä rakennettu Safari-versio on myynnissä 135 000 eurolla

Syksyllä 1963 suurelle yleisölle esitelty Porschen uusi urheiluauto tunnettiin vielä lanseeraushetkellään 901:nä, mutta nimi jouduttiin pian muuttamaan Peugeotin tekemän valituksen vuoksi. Ranskalaismerkki oli nimittäin rekisteröinyt itselleen keskellä olevalla nollalla varustetut kolmen numeron sarjat, joten Porschesta tuli 911. Tuskin kukaan osasi tuolloin aavistaa, että tästä mallimerkinnästä tulisi yksi automaailman legendaarisimmista. 911 tunnetaan ennen kaikkea asfalttiteiden kiiturina, mutta auto on nähnyt muunkinlaista ajoalustaa pitkän uransa aikana.

Porsche kilpaili 911:llä erilaisissa ralleissa 1960- ja 1970-luvuilla, ja urheiluautolegendalla onnistuttiin jopa voittamaan Monte Carlon ralli peräti kolmeen kertaan. Saksalaisten tehdastiimi jätti tavalliset rallipolut taakseen 1970-luvun mittaan, mutta 911:stä tehtiin korotetulla maavaralla höystetty erikoisversio aivan erityiseen kisakäyttöön. 911 Safariksi nimetty luomus suunniteltiin 5000 kilometrin mittaista East African Safari Rallya varten, jonka nimi muuttui myöhemmin Safari-ralliksi kilpailun lyhentymisen myötä.

-- MAINOS --

Maastoralleja varten tehty 911 kohosi todelliseksi ikoniksi, ja niinpä monet yksityiset harrastajat ja firmat ovat tehneet omia tulkintojaan 911 Safarista. Nyt Saksan Mobile.de-sivustolla olisi tarjolla tällainen auto, jota myy Berliinissä asuva yksityishenkilö. Luomuksen pohjana on käytetty vuoden 1985 911 Carreraa, ja moottorina palvelee alkuperäinen 3,2-litrainen bokserikuutonen. Siitä irtoavat 231 hevosvoimaa ohjataan manuaalivaihteiston kautta edelleen pelkille takapyörille, mutta muuten urheiluauton maastokelpoisuus on kohentunut roimasti.

-- MAINOS --




Alustan korotuksen lisäksi Porschen alle on ruuvattu paljon alkuperäistä korkeaprofiilisemmat ja karkeakuvioisemmat renkaat. Lisäksi etupuskurin alle on sijoitettu pahimmilta kosketuksilta suojaava pohjapanssari, ja katolla komeilee tukevatekoinen teline. Se toimii varapyörän sijoituspaikkana, joten rengasrikon sattuessa kohdalle kuskin ei tarvitse kaivaa vararengasta esiin nokkapellin alta. Kiinnijäämisiin on puolestaan varauduttu lapion avulla, jonka teline on kiinnitetty komeasti takana sijaitsevan moottoritilan kanteen.

-- MAINOS --

Auton rakentamisessa on kuulemma hyödynnetty 20 vuoden maastoajokokemusta ja 30 vuoden ajalta kertynyttä kokemusta Porschen kilpalaitteiden parissa. Safari-henkistä 911:tä mainostetaan erittäin maastokykyiseksi, ja auton muiksi meriiteiksi kerrotaan matching numbers -tekniikka sekä Saksan museokilvet. Ajomääräksi ilmoitetaan 911 kilometriä, mutta se lienee hatusta vedetty luku. Myös hintapyyntö jättää vähän samanlaisen vaikutelman, koska tästä luomuksesta pyydetään peräti 135 000 euroa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.