Tyyliniekka LIVE

Tässä on todellinen Baby-Benz – saksalainen tuning-paja teki jo 1980-luvulla luukkuperäisen kompaktimersun

Vuonna 1982 esitelty Mercedes 190 E tunnetaan Baby-Benzinä, joka kehittyi myöhemmin C-luokaksi. Nykyisestä luukkuperäisestä A-luokasta saatiin puolestaan esimakua jo 1980-luvulla saksalaisen Schulz Tuningin ansiosta.

190 E oli aiempiin Mersun malleihin verrattuna huomattavan kompakti, mutta auto oli kuitenkin perinteinen neliovinen sedan. Mercedes tutki myös pienemmän kaksiovisen luukkuperän tekemistä samalta pohjalta, ja idea eteni jopa ajokelpoiseksi testiprototyypiksi asti. Lopulta projekti päätettiin kuitenkin haudata, koska porrasperäisen neliovisen mallin myyntimahdollisuudet katsottiin merkittävästi paremmiksi.



Tässä ei oltu ihan väärässä, koska 190 E:tä saatiin kaupaksi melkein 1,9 miljoonaa kappaletta ennen kuin valmistus päättyi ensimmäisen C-luokan tieltä vuonna 1993. Nimeään kantavan Schulz Tuningin perustanut Eberhard Schulz tarttui kuitenkin tehtaan hylkäämään ideaan, ja niinpä peräpäästään pätkäisty hatchback-mallinen 190 E syntyi yksityisin voimin. 190 E Cityksi tai Compactiksi nimetyn luomuksen takapää katkaistiin vähemmän esteettisesti lähes heti takaovien jälkeen, ja takaluukku sekä takavalotkin löytyivät suoraan Mersun omasta valikoimasta.





Nämä osat lainattiin nimittäin 124-korisen tähtikeulan farmariversiosta, mutta luukkua piti todennäköisesti kaventaa ennen kuin se istui 190 E:n perään. Autoa sai ilmeisesti sekä kaksi- että neliovisena, mutta kaikissa kuvissa ”komeilee” kaksiovinen malli, jonka takasivulasit on napattu suoraan alkuperäisen 190 E:n takaovista. Niinpä ikkunoissa on vähemmän kaunis pystylista, ja etuoviakaan ei vaivauduttu pidentämään kaksiovista luomusta varten.

Schulz ei tyytynyt vain korin silpomiseen, vaan hatchbackin nokalle sovitettiin 2,6-litrainen suora kuutonen, jonka tehdaskin lisäsi myöhemmin 190 E:n mallistoon. 160 hevosvoiman tehokaan ei kuitenkaan houkutellut asiakkaita esimerkiksi VW Golf GTI:n ratista räätälintyönä tehdyn takavetoisen hatchbackin omistajiksi. Osansa asiassa oli varmasti käsityönä tehdyn auton hinnalla, joka kohosi erittäin suureksi. 190 E Cityjä valmistettiin ilmeisesti vain neljä kappaletta, joista Mercedes ei ollut erityisen innoissaan. Niinpä tähtimerkki kielsi kolmisakaraisen logonsa käytön Schulzin luomuksissa, vaikka sillä itsellä ei ollutkaan tarjota mitään vastaavaa.

Luukkuperällä varustettu ensimmäinen A-luokka esiteltiin vuonna 1997, ja loppu on historiaa. A-Mersusta on kasvanut vasta parin viimeisen sukupolven aikana sporttisemmatkin kilpailijansa haastava hatchback, jollaisesta Eberhard Schulz visioi jo kohta 40 vuotta sitten.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.