Tässä on todellinen aikakapseli – vuoden 1978 Ford Fiestan mittarissa komeilee 227 kilometrin ajomäärä

BMC:n vuonna 1959 esittelemä Mini järisytti automaailmaa, koska etuvedolla ja poikittaismoottorilla varustettu pikkuauto oli jotakin aivan uutta. Huipputehokkaan tilankäytön mahdollistava rakenne sai muutkin autonvalmistajat miettimään sitä hyödyntäviä pikkuautoja, jotka ehtivät kuitenkin markkinoille vasta 1970-luvun alussa. Fiat 127:stä ja Renault 5:stä tuli välittömiä menestyksiä, joten myös Ford laittoi mietintämyssyn uudestaan päähän.

Amerikkalaisjätin Euroopan haara oli 1960-luvulla hylännyt etuvetoisen pikkuauton liian kalliina, mutta nyt Fiatin ja Renaultin esimerkki rohkaisi nopeisiin toimiin. Bobcat-projektinimellä tunnetun pikkuauton tuotekehitykselle näytettiin vihreää valoa syyskuussa 1972, ja myös muotoiluun satsattiin kunnolla. Fiestaksi lopulta nimetyn uutuuden linjoista vastasi Italiassa Ghialla työskennellyt Tom Tjaarda, jonka kynästä oli peräisin mm. De Tomaso Pantera.

Valmis tuote saapui kauppoihin nelisen vuotta tuotekehityksen starttaamisen jälkeen, eli syksyllä 1976. Fiesta oli tuolloisten takaveto-Fordien keskellä huippumoderni, ja se oli myös ulkonäöltään harvinaisen onnistunut aikansa pikkuautoksi. Fiestan esimerkki rohkaisi Fordia vastaaviin toimiin myös Escortin osalta, joka muuttui etuvetoiseksi monikäyttömalliksi seuraavan vuosikymmenen taitteessa.

Fiesta oli omimmillaan kaupunkiajossa, mutta tuskin yksikään yksilö on nähnyt niin vähän käyttöä kuin nettiin nyt putkahtanut yksilö. Se hankittiin uutena, eli vuonna 1978 lontoolaisen tiedemuseon käyttöön. The Science Museum esitteli Fiestaa näyttelyssään 37 vuoden ajan, ja autolla oli varsin erikoinen tehtävä. Sen avulla haluttiin nimittäin havainnollistaa, kuinka vanhempia ihmisiä voidaan auttaa nousemaan autoon ja sieltä pois.

Lopulta Fiestankin sisältänyt museon kerros piti sulkea remontin vuoksi vuonna 2015, ja autolle ei ollut enää paikkaa museossa. Tiedemuseoon oli jo asennettu kapeammilla ovilla varustetut uudet hissit, joihin Fordia ei olisi saatu ihan helpolla sopimaan. Niinpä vain 227 kilometriä ajettua pikkuautoa uhkasi jo purkutuomio. Eräs museon työntekijöistä päätti kuitenkin uhrautua auton vuoksi, ja sitä varten rakennettiin erityinen siirtolaite. 90 astetta kääntyvän härvelin avulla Fiesta saatiin sovitettua hissiin, mutta moottori ja sisusta piti purkaa pois pikkuauton painon laskemiseksi.

Fiesta niputettiin tämän jälkeen jälleen kasaan, ja auto katsastettiin viime huhtikuussa. Sitten Ford päätyi Richard Jordan -nimisen herran omistukseen 11 550 punnalla. Nyt auto tuli jälleen tarjolle huutokauppaan, jossa siitä odotettiin 6500-8500 punnan myyntihintaa. Meidän valuutassamme tämä on noin 7500-9800 euroa, mikä on yllättävän vähän yli 40 vuotta vanhasta ajamattomasta autosta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...