Tässä on Renaultin uusi urheiluauto lähes tuotantovalmiina

Alpine on ranskalaisten harvoja urheiluautobrändejä. Itsenäisenä valmistajana aloittanut yritys rakensi jo 1950-luvulta lähtien vauhdikkaita pikkusportteja Renaultin alustan ja muun tekniikan varaan. Alpinen legendaarisin malli on 1960-luvulla esitelty A110, jolla voitettiin jopa rallin ensimmäinen maailmanmestaruus seuraavan vuosikymmenen alussa. Pienvalmistaja ajautui samoihin aikoihin Renaultin omistukseen, ja vähitellen sen kevyistä pikkusporteista tuli pöhöttyneitä GT-autoja. Viimeiset Alpinet tehtiin Ranskan Dieppessä 1990-luvun puolivälissä, ja sen jälkeen merkin ympärillä on ollut kovin hiljaista aivan viime aikoihin saakka.

Renault ilmoitti kuitenkin muutama vuosi sitten herättävänsä Alpinen taas henkiin, ja aiheesta on esitelty jo useampi konseptiautokin. Ranskalaisten piti alun perin kehittää uusi Alpine yhteistyössä brittiläisen Caterhamin kanssa, mutta lopulta molemmat merkit päätyivät tekemään itsenäisesti omat urheiluautonsa. Uuden Alpinen tuotantoversiota odoteltiin jo kovasti piakkoin avautuvaan Geneven autonäyttelyyn, mutta Renault päättikin esitellä vielä yhden konseptin ennen lopullista tuotantomallia. Merkki paljasti tämän viikon alussa Alpine Vision Conceptin, jota suurempi yleisö saa ihmetellä muutaman viikon päästä Genevessä. Konsepti esiteltiin Monacossa eräänlaisena kunnianosoituksena vanhalle A110, joka kahmi mainetta ja kunniaa mm. Monte Carlon rallin serpentiiniteillä.

Alpine_2


Vision Concept on viime vuonna esitellyn Celebration-tutkielman evoluutioversio, ja sen muotoilu vastaa Renaultin mukaan jo 80-prosenttisesti tulevaa tuotantomallia. Silmiinpistävää on auton yhdennäköisyys vanhan A110:n kanssa. Vaikka uusi Alpine ei olekaan mikään retrokopio legendaarisesta esikuvasta, monet muotoilun yksityiskohdat ovat lähes suoraa lainaa A110:stä. Niihin kuuluvat mm. kyljen pokkausten muodot, kupumainen takalasi, nokkapellin ja etupuskurin pullistukset sekä puskuriin integroidut lisävalot, jotka vievät ajatukset menneiden aikojen ralliautoihin.

Vanhan A110:n moottori oli Porsche 911:n tyyliin takana, mutta uusi Alpine on keskimoottorinen. Autossa panostetaan erityisen paljon keveyteen, ja niinpä sen pitäisi painaa vain noin 1100 kiloa. Lopullisesta voimanlähteestä ei ole vielä varmuutta, mutta huhujen mukaan keskimoottorisportissa käytettäisiin mm. Clio RS:stä tuttua 1,6-litraista bensaturboa. Vakiomallissa uumoillaan olevan noin 250 hevosvoimaa, ja kone saatetaankin porata 1,8-litraiseksi tämän teholukeman saavuttamiseksi. Putkessa on myös huippuversio, joka saattaa tuottaa jopa 300 heppaa.

Alpine_3





Moottoreiden voima ohjataan takapyörille todennäköisesti seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kautta, ja tuotantomallin pitäisi kiihtyä nollasta sataan alle 4,5 sekunnissa. Myös ohjaamo on sporttihenkinen sekä pelkistetty, ja siellä käytettyihin materiaaleihin kuuluvat mm. nahka, alumiini ja hiilikuitu. Konseptiauton kuppipenkeissä on jopa kisahenkiset monipistevyöt, ja erityinen Sport-moodi tekee autosta vielä tavallistakin nopeammin reagoivan ja ketterämmän. Tuotantoversio esitellään todennäköisesti loppuvuodesta, ja myyntiin uuden Alpinen pitäisi tulla ensi vuoden alkupuolella. Jos auto saavuttaa menestystä, Alpinen mallistoon saattaa tulla jopa katumaasturi perinnetietoisten kauhuksi.

Alpine_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...