Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä ei ole todellakaan mikään jokapojan SUV.

Hieman halvemmalla pääsee, kun tyytyy Rolls-Roycen nyt esittelemään pienoismalliin autosta. Edullisuus on tosin tässäkin tapauksessa suhteellista, koska noin 67 sentin pituisen pienoismallin hinnat alkavat 17 100 dollarista, eli noin 15 700 eurosta. Tämä on vasta lähtöhinta 1:8-mittakaavan mallille, johon voi ruksia vielä lisävarusteita oikean auton tapaan. Kaikilla herkuilla ladatun pienois-Cullinanin hinta onkin sitten jo 27 360 taalaa, eli reilut 25 000 euroa.


Ison resiinimallin valmistaja on todennäköisesti maailman hienoimpien pienoismallien taustalla vaikuttava brittispesialisti Amalgam, vaikka Rolls-Royce ei asiaa kerrokaan. Jokainen yksilö valmistetaan oikean auton tyyliin tarkkaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Pienoismalliin tarjotaan yli 1000 yksilöitävissä olevaa komponenttia, ja valmistusprosessi voi viedä jopa 450 työtuntia.

Tämä on kuulemma yli puolet siitä ajasta, jonka oikean Cullinanin tekeminen vaatii. Värikartassa on puolestaan tarjolla noin 40 000 eri sävyä, ja luonnollisesti myös oikeiden autojen erikoissävyjen maalaus onnistuu. Mallit maalataan käsin kyljessä kulkevaa koristeraitaa myöten, ja tietysti myös sisusta on hyvin realistinen. Brodeerattujen niskatukien ja jalopuukoristeiden lisäksi pienoismallissa on mm. valaistut kynnyslistat, ja toki myös ulkovalot toimivat kuin oikeassa autossa.





Konepellin alla piilee puolestaan tarkka pienennös katumaasturin 6,75-litraisesta tuplaturbo-V12:sta. Konepellin ja ovien lisäksi myös takaluukku aukeaa, ja sielläkin kaikki on juuri niin kuin pitääkin. Massiivinen pienoismalli toimitetaan lähes metrin mittaisella jalustalla kuvun alla. 1:8-kokoiseen Cullinaniin pääsee tästä huolimatta käsiksi, koska kuvussa on irrotettava ikkuna-aukko.

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...