Tässä on Mersun uusin avoauto

C-luokka on yksi Mercedeksen malliston kulmakivistä. Sedan-versio esiteltiin pari vuotta sitten, ja farkkumalli seurasi perässä muutamaa kuukautta myöhemmin. Viimeisin lisä valikoimaan nähtiin viime syksynä, kun Mersu paljasti Frankfurtin autonäyttelyssä todella kaunislinjaisen coupén C-luokan pohjalta. Porrasperäinen C-sarja näyttää kuin kutistetulta Ässämersulta, ja samaa voidaan sanoa myös coupésta. Siinäkin on todella paljon yhtäläisyyksiä merkin isoimman kaksiovisen mallin kanssa.

Samaisessa Frankfurtin näyttelyssä esiteltiin myös S-luokan avoversio, ja C-luokka seuraa tämänkin korimallin suhteen perässä. Avokattoisen C:n naamioituja prototyyppejä on nähty testeissä jo useaan otteeseen, ja nyt Mercedes julkisti autosta ensimmäisen virallisen tiiserikuvan. Uuden avon virallinen ensi-ilta koittaa muutaman viikon kuluttua, kun Geneven autonäyttely avaa ovensa. C-luokan avo on itse asiassa tähtimerkin pääuutuus Sveitsissä, koska uusi E-luokka paljastettiin jo tammikuussa Detroitissa.





Piirroskuvasta selviää, että suuria yllätyksiä muotoilun suhteen ei ole luvassa. Avoversio on tehty suoraan C-luokan coupén pohjalta, ja toisaalta auto näyttää kuin katottoman S-luokan pikkuveljeltä tai -sisarelta. Tämä ei ole välttämättä huono asia, koska Mersun iso avomalli on todella näyttävä auto. C-luokan avon koria on toki jäykistetty lähtökohtana käytettyyn coupéen nähden, mutta muuten se on tekniikaltaan pitkälti identtinen kaksiovisen umpimallin kanssa. Muutamia Mersun avoautoista tuttuja erikoisvarusteita on toki odotettavissa. Niihin kuuluvat mm. Airscarf-niminen niskanlämmitin ja Aircap-järjestelmä, joka ohjaa ilman pyörteilyjä ohjaamon yläpuolelle.

Kangaskattoisen avon moottorivalikoimakin vastaa pitkälti coupéa. Umpiversion aloitusmallina toimii 1,6-litraisella turbokoneella varustettu C 180, mutta voi hyvin olla, että avo-C:n pienitehoisin versio on kaksilitraisella turbonelosella vauhditettu C 200. Hieman tehokkaampi moottori sopii paremmin hinnaltaan arvokkaampaan ja korijäykisteiden vuoksi painavampaan avomalliin. Lisäksi tarjolle tulee luultavasti kaksi tehokkaampaa bensaturboa ja kaksi ahdettua dieseliä.

Alkuvaiheessa autoon ei saa kuin neloskoneita, mutta tämä korjaantuu pian. Historian ensimmäisestä C-luokan avosta esitellään nimittäin todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana Mercedes-AMG:n kehittämät tehoversiot, jotka tunnetaan C 43 – ja C 63 -tunnuksilla. Pienemmässä AMG:ssa on tuplaturbotettu kolmilitrainen veekuutonen, josta irtoaa reilut 360 heppaa. Jos tämä tehomäärä ei riitä, C 63 on parempi valinta. Sen tupla-ahdettu nelilitrainen veekasi tuottaa vajaat 480 hevosvoimaa perusversiossaan, ja lisäksi saataville tulee vieläkin tulisempi S-malli. Sen tehot kirjataan peräti 510 hepan lukemaan, joten hilseen pitäisi lähteä tukasta varsin tehokkaasti katto auki ajettaessa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...