C-luokka on yksi Mercedeksen malliston kulmakivistä. Sedan-versio esiteltiin pari vuotta sitten, ja farkkumalli seurasi perässä muutamaa kuukautta myöhemmin. Viimeisin lisä valikoimaan nähtiin viime syksynä, kun Mersu paljasti Frankfurtin autonäyttelyssä todella kaunislinjaisen coupén C-luokan pohjalta. Porrasperäinen C-sarja näyttää kuin kutistetulta Ässämersulta, ja samaa voidaan sanoa myös coupésta. Siinäkin on todella paljon yhtäläisyyksiä merkin isoimman kaksiovisen mallin kanssa.
Samaisessa Frankfurtin näyttelyssä esiteltiin myös S-luokan avoversio, ja C-luokka seuraa tämänkin korimallin suhteen perässä. Avokattoisen C:n naamioituja prototyyppejä on nähty testeissä jo useaan otteeseen, ja nyt Mercedes julkisti autosta ensimmäisen virallisen tiiserikuvan. Uuden avon virallinen ensi-ilta koittaa muutaman viikon kuluttua, kun Geneven autonäyttely avaa ovensa. C-luokan avo on itse asiassa tähtimerkin pääuutuus Sveitsissä, koska uusi E-luokka paljastettiin jo tammikuussa Detroitissa.
Piirroskuvasta selviää, että suuria yllätyksiä muotoilun suhteen ei ole luvassa. Avoversio on tehty suoraan C-luokan coupén pohjalta, ja toisaalta auto näyttää kuin katottoman S-luokan pikkuveljeltä tai -sisarelta. Tämä ei ole välttämättä huono asia, koska Mersun iso avomalli on todella näyttävä auto. C-luokan avon koria on toki jäykistetty lähtökohtana käytettyyn coupéen nähden, mutta muuten se on tekniikaltaan pitkälti identtinen kaksiovisen umpimallin kanssa. Muutamia Mersun avoautoista tuttuja erikoisvarusteita on toki odotettavissa. Niihin kuuluvat mm. Airscarf-niminen niskanlämmitin ja Aircap-järjestelmä, joka ohjaa ilman pyörteilyjä ohjaamon yläpuolelle.
Kangaskattoisen avon moottorivalikoimakin vastaa pitkälti coupéa. Umpiversion aloitusmallina toimii 1,6-litraisella turbokoneella varustettu C 180, mutta voi hyvin olla, että avo-C:n pienitehoisin versio on kaksilitraisella turbonelosella vauhditettu C 200. Hieman tehokkaampi moottori sopii paremmin hinnaltaan arvokkaampaan ja korijäykisteiden vuoksi painavampaan avomalliin. Lisäksi tarjolle tulee luultavasti kaksi tehokkaampaa bensaturboa ja kaksi ahdettua dieseliä.
Alkuvaiheessa autoon ei saa kuin neloskoneita, mutta tämä korjaantuu pian. Historian ensimmäisestä C-luokan avosta esitellään nimittäin todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana Mercedes-AMG:n kehittämät tehoversiot, jotka tunnetaan C 43 – ja C 63 -tunnuksilla. Pienemmässä AMG:ssa on tuplaturbotettu kolmilitrainen veekuutonen, josta irtoaa reilut 360 heppaa. Jos tämä tehomäärä ei riitä, C 63 on parempi valinta. Sen tupla-ahdettu nelilitrainen veekasi tuottaa vajaat 480 hevosvoimaa perusversiossaan, ja lisäksi saataville tulee vieläkin tulisempi S-malli. Sen tehot kirjataan peräti 510 hepan lukemaan, joten hilseen pitäisi lähteä tukasta varsin tehokkaasti katto auki ajettaessa.