Tässä on maailman nopein Evo-Mitsu – koneen punaviiva on 13 000 kierroksessa!

Mitsubishi Lancerin Evolution-versiot nousivat legendaariseen maineeseen rallipoluilla mm. Tommi Mäkisen käsissä, mutta auton eri mallit Evo ykkösestä kymppiin ovat myös melkoisen suosittuja tuning-aihioita. Toiseksi viimeinen Evolution IX ja sitä edeltänyt Evolution VIII ovat varsinaisia virittäjien suosikkeja, koska niissä on käytetty jo hyvin kehittynyttä teknologiaa. Esimerkiksi nelivedon vääntöä jakava torque vectoring -toiminto on nähty vasta paljon myöhemmin monissa muissa sporteissa.

Evo-Mitsut sopivat siis erityisen hyvin vauhdikkaaseen mutka-ajoon, mutta niissä on muunkinlaista virityspotentiaalia. Auton kaksilitraisesta turbonelosesta pystyy irrottamaan suorastaan hämmästyttäviä teholukemia, ja niinpä Evolutionista voi rakentaa vaikkapa kiihdytysauton. Kreikkalainen eXtreme Tuners -virityspaja on päätynyt tällaiseen ratkaisuun, ja tulokseksi on saatu maailman nopein Evo-Mitsubishi.

Lancer Evolution VII:n, VIII:n ja IX:n osia yhdistelevä musta paholainen on rakennettu varsin mielenkiintoisella tavalla, koska koneen iskutilavuus on pienennetty kahdesta litrasta 1,8 litraan. Lähes kaikki muutkin moottorin osat on laitettu uusiksi, ja turbokin on varsin massiivista mallia. Viritykset on viety niin pitkälle, että myllyn tehopotentiaali on yli 2000 hevosvoimaa, mutta tällä hetkellä siitä on irrotettu “vain” noin 1700 heppaa.


Varttimailin kiihdytyssuoraa varten rakennettu peto singahtaa näillä voimavaroilla 400 metrin matkan huimassa ajassa, eli vain 7,9 sekunnissa. Loppunopeuskin kolkuttelee 300 km/h:n maagista rajaa, ja tarkka arvo on kirjattu 298,26 km/h:n lukemaan.

Erikoisinta tässä kaikessa on kuitenkin se, että massiivisesti ahdettu turbonelonen kiertää peräti 13 000 rundiin asti. Voima välitetään asfalttiin edelleen nelivedon avulla, mutta näillä teholukemilla pito meno alkaa olla jo hieman mutkittelevaa, kuten oheisesta videosta selviää.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...