Tässä on lähes pelottavan nopea perhefarkku – yli 1000-heppainen Audi RS 6 kiihtyy vielä yli 200:n nopeudessa paremmin kuin moni auto paikaltaan

Tätä autoa ei kannata haastaa Autobahnilla!

C7-korikoodilla tunnettu viimeisin Audi RS 6 on poistunut jo tuotannosta, koska auton pohjana käytetty A6 on siirtynyt seuraavaan sukupolveensa. Todennäköisesti tuplaturbo-V6:lla ryyditetty S6-sporttiversio esitellään aivan lähiaikoina, mutta nykyisen A6:n pohjalta tehtävää uutta RS 6:ta saataneen odotella vielä muutama vuosi. C7-koppainen RS 6 on kuitenkin edelleen upea auto, joka saa supernopeiden farkkujen fanit kuolaamaan.

RS 6:n muotoilua leimaavat korin linjoihin hienosti integroidut lokasuojanpullistukset, ja nokan ilmanottoaukoissakin on aggressiivisuutta juuri sopivassa suhteessa. Sisusta tarjoaa puolestaan luksusluokan tyyliä ja varusteita, vaikka Bemarin ja Mersun uudemmat kilpailijat ovatkin jättäneet Audin taakseen viimeisimmän teknologian osalta. RS 6:ta vauhdittaa vakiona 560-heppainen nelilitrainen tuplaturbokasi, joka tekee autosta yhden maailman nopeimmista farmareista. Audi on sen voimin jo todella ripeä, mutta virittämällä rinkulamerkin superfarkusta saa suorastaan pelottavan nopean.

Hollantilainen AutoTopNL-sivusto sai nyt ajaa mustalla C7-korisella RS 6:lla, joka oli päässyt saksalaisen Klasen-Motorsin käsittelyyn. Virityspaja on onnistunut lähes tuplaamaan alkuperäisen teholukeman, koska Audissa on nyt potkua 1012 hevosvoiman edestä. RS 6 liikkuu niiden voimin lähes käsittämättömällä tavalla viiden hengen perhefarmariksi, mutta paikaltaan lähdettäessä ei ylletty tuning-pajan lupauksiin.

Jo vakiokuntoinen RS 6 pinkaisee satasen nopeuteen kolmosella alkavalla lukemalla, ja Klasen-Motors kertoo oman luomuksensa kiihtyvyydeksi tasan kolme sekuntia. Auto jäi kuitenkin selvästi tästä, ja todellisuudessa satanen oli taulussa vasta hieman yli neljän sekunnin jälkeen. Syy tähän on todennäköisesti se, että jopa Audin nelivedolla on hankaluuksia siirtää näin massiivisia voimavaroja tehokkaasti asfalttiin.

Satasen nopeuden jälkeen alkaa kuitenkin tapahtua. Perhefarmari kiihtyy tästä vauhdista kahteensataan ainoastaan 4,5 sekunnissa, ja nopeusmittarin neula tanssii hurjasti vielä kahdensadan jälkeenkin. Auto kelaa vauhtia suorastaan uskomattoman vaivattomasti, ja meno alkaa hyytyä vasta kolmeasataa lähestyttäessä. Kiihdytys kahdestasadasta kolmeensataan vie silti vain 10 sekuntia, ja RS6 näytti yltävän vähintään 328 km/h:n mittarinopeuteen. Potentiaalia olisi tainnut olla vielä kovempaankin vauhtiin, mutta kuski päätti hellittää kaasujalkaansa tässä kohtaa. Katso oheiselta videolta, kuinka farkku lentää saksalaisella Autobahnilla.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

Lue lisää