Tässä on kaikkien aikojen nopein tehdastekoinen SL-Mersu – uudessa 63 S E Performancessa on yli 800-heppainen hybridivoimalinja

Nykymallinen Mercedes-AMG SL esiteltiin jo reilut kaksi vuotta sitten, mutta valikoiman huippuversio on vielä odotellut lanseerausta. Nyt sekin tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.

Huippumalli tottelee hieman kryptisen kuuloista 63 S E Performance -mallinimeä, joka kertoo kyseessä olevan lataushybridi. Tässä tapauksessa hybridiin ei ole kuitenkaan päädytty taloudellisuuden vuoksi, vaan päätavoitteena on ollut voimavarojen optimointi. Potkua onkin vähintään riittämiin, koska SL:n nelilitrainen tuplaturbokasi tuottaa jo yksinään 612 hevosvoimaa, eli 27 heppaa ”tavallista” 63-mallia enemmän. Kun keitokseen lisätään taka-akselille sovitettu sähkömoottori, kokonaisvoimavarat kirjataan jo 816 hevosvoiman ja jopa 1420 newtonmetrin lukemiin.

Kuva: Mercedes-Benz

Tehoa on hieman vähemmän kuin vastaavalla voimalinjalla varustetun neliovisen AMG GT S E Performancen 843 heppaa, mutta nelivetoinen SL tykittää silti parhaimmillaan 2,9 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 317 km/h:n huippuihin. Akun kapasiteetti on puolestaan pikkuruiset 6,1 kWh, joten pelkällä sähköllä pääsee optimiolosuhteissakin vain 13 kilometrin päähän. Hidastuvuus hoituu kuitenkin haluttaessa lähes sähköautotyyliin regeneraation avulla, jolloin jarrupolkimeen ei tarvitse juuri koskea.

Auton alta löytyvät 63:n perusmallin tavoin teräsjouset, mukautuvat iskunvaimentimet, aktiiviset kallistuksenvakaimet ja nelipyöräohjaus, mutta hiilikuitukeraamiset jarrut ovat vakiona vain hybridissä. Lisäksi E Performancen erikoisuuksiin kuuluu aktiivinen etuspoileri, joka työntyy esiin 40 millin verran vasta 80 km/h:n yläpuolella etupäähän kohdistuvan nostovoiman pienentämiseksi. Lisäksi takaluukun kannesta esiin nouseva spoileri on säädetty uudelleen hybridin suorituskyvyn ehdoilla.

Kuva: Mercedes-Benz

Teholukemien lisäksi myös auton paino on varmasti kasvanut hybriditekniikan myötä. Jo tavallinen SL 63 painaa karvan verran alle kaksi tonnia, ja neliovisessa AMG GT:ssä vastaava tekniikka kasvattaa massaa 260 kilon verran. Pistokehybridi-SL:n painoa ei ole kuitenkaan kerrottu vielä, mutta kyseessä ei todellakaan ole mikään urheiluautojen höyhensarjalainen. Myöskään hintoja ei ole vielä ilmoitettu julkisuuteen, mutta huippuversion status näkyy varmasti hintalapussakin. Toisaalta Suomen päästöpohjaisen autoveron vuoksi E Performance voi olla jopa yllättävän ”edullinen” perusmalliseen SL 63:een verrattuna.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää