Tässä on kaikkien aikojen nopein tehdastekoinen SL-Mersu – uudessa 63 S E Performancessa on yli 800-heppainen hybridivoimalinja

Nykymallinen Mercedes-AMG SL esiteltiin jo reilut kaksi vuotta sitten, mutta valikoiman huippuversio on vielä odotellut lanseerausta. Nyt sekin tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.

Huippumalli tottelee hieman kryptisen kuuloista 63 S E Performance -mallinimeä, joka kertoo kyseessä olevan lataushybridi. Tässä tapauksessa hybridiin ei ole kuitenkaan päädytty taloudellisuuden vuoksi, vaan päätavoitteena on ollut voimavarojen optimointi. Potkua onkin vähintään riittämiin, koska SL:n nelilitrainen tuplaturbokasi tuottaa jo yksinään 612 hevosvoimaa, eli 27 heppaa ”tavallista” 63-mallia enemmän. Kun keitokseen lisätään taka-akselille sovitettu sähkömoottori, kokonaisvoimavarat kirjataan jo 816 hevosvoiman ja jopa 1420 newtonmetrin lukemiin.

Kuva: Mercedes-Benz

Tehoa on hieman vähemmän kuin vastaavalla voimalinjalla varustetun neliovisen AMG GT S E Performancen 843 heppaa, mutta nelivetoinen SL tykittää silti parhaimmillaan 2,9 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 317 km/h:n huippuihin. Akun kapasiteetti on puolestaan pikkuruiset 6,1 kWh, joten pelkällä sähköllä pääsee optimiolosuhteissakin vain 13 kilometrin päähän. Hidastuvuus hoituu kuitenkin haluttaessa lähes sähköautotyyliin regeneraation avulla, jolloin jarrupolkimeen ei tarvitse juuri koskea.

Auton alta löytyvät 63:n perusmallin tavoin teräsjouset, mukautuvat iskunvaimentimet, aktiiviset kallistuksenvakaimet ja nelipyöräohjaus, mutta hiilikuitukeraamiset jarrut ovat vakiona vain hybridissä. Lisäksi E Performancen erikoisuuksiin kuuluu aktiivinen etuspoileri, joka työntyy esiin 40 millin verran vasta 80 km/h:n yläpuolella etupäähän kohdistuvan nostovoiman pienentämiseksi. Lisäksi takaluukun kannesta esiin nouseva spoileri on säädetty uudelleen hybridin suorituskyvyn ehdoilla.

Kuva: Mercedes-Benz

Teholukemien lisäksi myös auton paino on varmasti kasvanut hybriditekniikan myötä. Jo tavallinen SL 63 painaa karvan verran alle kaksi tonnia, ja neliovisessa AMG GT:ssä vastaava tekniikka kasvattaa massaa 260 kilon verran. Pistokehybridi-SL:n painoa ei ole kuitenkaan kerrottu vielä, mutta kyseessä ei todellakaan ole mikään urheiluautojen höyhensarjalainen. Myöskään hintoja ei ole vielä ilmoitettu julkisuuteen, mutta huippuversion status näkyy varmasti hintalapussakin. Toisaalta Suomen päästöpohjaisen autoveron vuoksi E Performance voi olla jopa yllättävän ”edullinen” perusmalliseen SL 63:een verrattuna.

Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat