C-luokan tekniikan pohjalta tehty GLC-katumaasturi on noussut viime vuosina yhdeksi Mersun suosituimmista malleista. Pian on GLC:n toisen sukupolven vuoro, josta julkaistiin nyt ensimmäinen tiiserikuva.
Stuttgartilaisten tiiserikuva on niin tummasävyinen, että siitä erottaa vain takavalon, takaluukun kannen sekä kattolinjan ääriviivoja. Kuvaa vaalentamalla esiin tulee kuitenkin uuden GLC:n koko takakulma ilman minkäänlaista naamiointia. Takavalot muuttuvat nykymallia litteämmiksi, ja sivuikkunalinja nousee nyt takareunastaan ylöspäin.
Kuvan autossa näyttäisi olevan AMG Line -varustepaketti, jonka tunnistaa esimerkiksi puskuriin koristemielessä sijoitetuista ilma-aukoista ja sen alareunassa pilkottavasta diffuusorintyngästä. GLC:n muodot eivät muutu kovin radikaalisti kyljen tai keulankaan osalta, mutta linjoja tuodaan lähemmäksi nykyistä C-luokkaa, jonka pohjalevylle uutuus myös tehdään.
SUV:n pitäisi kuitenkin olla C-luokan farmariakin käytännöllisempi. Mercedes-Benz kertoo uuden GLC:n mukautuvista tiloista, millä saatetaan viitata pituussuunnassa liikkuvaan takapenkkiin. Sellainen löytyy monesta katumaasturista ja crossoverista, mutta GLC:n ensimmäisestä sukupolvesta tätä varustetta oli turha etsiä. Mercedes vahvisti myös, että uusi GLC saa viimeisimmän version merkin MBUX-tietoviihdejärjestelmästä. Lisäksi kojelaudan kerrotaan olevan täysin digitaalinen, eli mittaristona palvelee todennäköisesti 12,3-tuumainen ruutu ja keskikonsolista kohoaa 11,9-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö.
Suosittelemme
Tekniikan yksityiskohtia ei ole vielä paljastettu, mutta kaikissa versioissa on kuulemma vakiona 4MATIC-neliveto. Lisäksi jokaisessa moottorivaihtoehdossa on mukana jonkinlaista sähköapua. Voimanlähdevalikoima on varmasti pitkälti identtinen C-luokan kanssa, eli tarjolle tulee miedolla hybridijärjestelmällä varustettuja kaksilitraisia turbonelosia ja ainakin yksi pistokehybridi, jolla pitäisi virallisten lukemien mukaan päästä noin 100 kilometriä pelkällä sähköllä.
Dieseleitäkään ei Euroopan markkinoilla unohdeta, ja AMG-mallien osalta tarjolle tulevat C-luokan tyyliin sekä GLC 43 että GLC 63. Ensin mainitun kaksilitraista turbonelosta hyödyntävä mieto hybridivoimalinja tuottaa reilut 400 hevosvoimaa, kun taas 63:ssa on vielä rutkasti enemmän potkua mutta polttomoottorina edelleen turbonelonen. AMG-versiot lanseerataan todennäköisesti hieman myöhemmin, mutta uuden GLC:n perusmallit on luvattu esitellä virallisesti jo 1.6.