Automaailmassa on vain muutamia malleja, joita voi hyvällä omallatunnolla kutsua ikonisiksi. Yksi niistä on alun perin vuonna 1957 lanseerattu Fiat 500, jonka moderni retroversio on ollut markkinoilla jo yli 10 vuoden ajan. Nyt se saa vihdoinkin seuraajan.
Nykyinen 500 on yksi pitkäikäisimmistä automalleista, koska se on ollut myynnissä jo vuodesta 2007 lähtien vain kevyiden faceliftien saattelemana. Pikku-Fiat ei ole edustanut ominaisuuksiltaan luokkansa kärkeä enää vuosikausiin, mutta kauppa on käynyt kulttimaineen ja söpön designin avittamana melko hyvin näihin päiviin asti. Jo nyky-500:sta oli tarjolla Amerikan markkinoita varten kehitetty täyssähköversio, joka antoi esimakua tulevasta.
Seuraajassa ei nimittäin nähdä enää lainkaan polttomoottoreita, ja uutuus nähdään kaiken todennäköisyyden mukaan jo lähiviikkoina. Uusi 500 on bongattu salavalokuvaajien linsseille vielä vahvan naamioinnin peittämänä, mutta nyt autosta putkahti nettiin ensimmäinen kuva ilman rihman kiertämää. Takaapäin napatusta otoksesta erottuvat lähinnä entistä isommat takavalot sekä kromikoristeista riisuttu takaluukun kansi. Myös peilit ovat löytäneet uuden paikan etusivulasien kulmista, mutta muuten perusmuodot vaikuttaisivat olevan lähes ennallaan.
Tämä koskee myös nokkaa, eli tunnusomaiset pyöreät ajovalot säilyvät uudessakin painoksessa. Vaikka modernin 500:n toinen sukupolvi voisi muotojensa puolesta käydä faceliftistä, auton pohjana käytetään kuitenkin FCA:n upouutta täyssähköistä perusrakennetta. Samaa tekniikkaa saatetaan hyödyntää myös seuraavan sukupolven täyssähköisessä Pandassa, josta 500 erottuu erityisesti hintansa avulla. Autosta aiotaan nimittäin tehdä eräänlainen urbaani Tesla, joten uusi pikku-Fiat kurkottaa lähes premium-luokkaan.
Suosittelemme
Tämän pitäisi näkyä myös uutuuden entistä high tech -henkisemmässä sisustassa. Fiat uskoo aiempaa arvokkaamman 500:n menekkiin, koska merkittävä osa nykymallinkin myynnistä on tullut melko hintavista Abarth-versioista. Niitä ei uudesta 500:sta nähdä ainakaan heti kärkeen, mutta sähkö-Abarthien vuoro voi koittaa vielä myöhemmin. Hintatietoisia ostajiakaan ei unohdeta täysin, koska nykyinen polttomoottori-500 jää elämään täyssähköisen uutuuden rinnalle edullisempana vaihtoehtona.
Italialaiset ovat jo kertoneet, että täysin uusi 500 kootaan Mirafiorin tehtaalla omalla tuotantolinjallaan. Sen varrella häärii 1200 työntekijää, ja tehtaan uudistuksiin investoidaan yli 830 miljoonaa euroa. Sijoitusten pitäisi maksaa itsensä takaisin, koska uuden sähkö-500:n vuosittaiseksi tuotantomääräksi kaavaillaan 80 000 autoa. Jos kysyntää syntyy vieläkin enemmän, tehtaalla on kuulemma laajennuskapasiteettiakin jäljellä. Jäämme siis odottelemaan, kuinka sähköiseksi uusi 500 osoittautuu markkinoilla.