Tässä on ensimmäinen kuva uudesta Fiat 500:sta – kulttiauto muuttuu täyssähköiseksi

Automaailmassa on vain muutamia malleja, joita voi hyvällä omallatunnolla kutsua ikonisiksi. Yksi niistä on alun perin vuonna 1957 lanseerattu Fiat 500, jonka moderni retroversio on ollut markkinoilla jo yli 10 vuoden ajan. Nyt se saa vihdoinkin seuraajan.

Nykyinen 500 on yksi pitkäikäisimmistä automalleista, koska se on ollut myynnissä jo vuodesta 2007 lähtien vain kevyiden faceliftien saattelemana. Pikku-Fiat ei ole edustanut ominaisuuksiltaan luokkansa kärkeä enää vuosikausiin, mutta kauppa on käynyt kulttimaineen ja söpön designin avittamana melko hyvin näihin päiviin asti. Jo nyky-500:sta oli tarjolla Amerikan markkinoita varten kehitetty täyssähköversio, joka antoi esimakua tulevasta.

Seuraajassa ei nimittäin nähdä enää lainkaan polttomoottoreita, ja uutuus nähdään kaiken todennäköisyyden mukaan jo lähiviikkoina. Uusi 500 on bongattu salavalokuvaajien linsseille vielä vahvan naamioinnin peittämänä, mutta nyt autosta putkahti nettiin ensimmäinen kuva ilman rihman kiertämää. Takaapäin napatusta otoksesta erottuvat lähinnä entistä isommat takavalot sekä kromikoristeista riisuttu takaluukun kansi. Myös peilit ovat löytäneet uuden paikan etusivulasien kulmista, mutta muuten perusmuodot vaikuttaisivat olevan lähes ennallaan.

Tämä koskee myös nokkaa, eli tunnusomaiset pyöreät ajovalot säilyvät uudessakin painoksessa. Vaikka modernin 500:n toinen sukupolvi voisi muotojensa puolesta käydä faceliftistä, auton pohjana käytetään kuitenkin FCA:n upouutta täyssähköistä perusrakennetta. Samaa tekniikkaa saatetaan hyödyntää myös seuraavan sukupolven täyssähköisessä Pandassa, josta 500 erottuu erityisesti hintansa avulla. Autosta aiotaan nimittäin tehdä eräänlainen urbaani Tesla, joten uusi pikku-Fiat kurkottaa lähes premium-luokkaan.

Tämän pitäisi näkyä myös uutuuden entistä high tech -henkisemmässä sisustassa. Fiat uskoo aiempaa arvokkaamman 500:n menekkiin, koska merkittävä osa nykymallinkin myynnistä on tullut melko hintavista Abarth-versioista. Niitä ei uudesta 500:sta nähdä ainakaan heti kärkeen, mutta sähkö-Abarthien vuoro voi koittaa vielä myöhemmin. Hintatietoisia ostajiakaan ei unohdeta täysin, koska nykyinen polttomoottori-500 jää elämään täyssähköisen uutuuden rinnalle edullisempana vaihtoehtona.

Italialaiset ovat jo kertoneet, että täysin uusi 500 kootaan Mirafiorin tehtaalla omalla tuotantolinjallaan. Sen varrella häärii 1200 työntekijää, ja tehtaan uudistuksiin investoidaan yli 830 miljoonaa euroa. Sijoitusten pitäisi maksaa itsensä takaisin, koska uuden sähkö-500:n vuosittaiseksi tuotantomääräksi kaavaillaan 80 000 autoa. Jos kysyntää syntyy vieläkin enemmän, tehtaalla on kuulemma laajennuskapasiteettiakin jäljellä. Jäämme siis odottelemaan, kuinka sähköiseksi uusi 500 osoittautuu markkinoilla.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Mersu julkaisi lisätietoja uudesta S-luokasta – varustelistalle kuuluvat mm. nelipyöräohjaus ja maailman ensimmäinen takapenkin airbag

Mercedeksen S-luokka on perinteisesti saanut edustaa tähtimerkin ja välillä koko automaailmankin kärkeä teknisten innovaatioiden osalta. Syyskuussa esiteltävä upouusi W223...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...