Tässä on ensimmäinen kuva Hyundain uudesta perhefarmarista – ensi-ilta koittaa muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä

Hyundai on yrittänyt haastaa VW Golfin ja kumppanit jo kahden sukupolven ajan i30-mallillaan. Korealaisauton ominaisuudet eivät ole kuitenkaan olleet ihan samalla tasolla pahimpien eurooppalaiskilpailijoiden kanssa, ja niinpä Hyundai ei ole valloittanut kovinkaan monessa maassa kompaktiluokan myyntitilastojen kärkisijoja. I30:n viime syksynä esitelty kolmas sukupolvi on kuitenkin kehittynyt huimasti ja muotoilukin on mukavan tasapainoista, joten menestykselle pitäisi olla nyt entistä paremmat edellytykset.

Golf-luokan autoista merkittävä osa myydään farkkuina, ja niinpä Hyundaikin esittelee tuoreesta i30:stä farmarin muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Kolmannen sukupolven farkku-i30:stä julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserikuva, joka kertoo lähinnä muotoilun yllätyksettömyydestä. Sivuikkunalinja kaartuu kuitenkin sulavasti, joten luvassa on silmää miellyttävä farmari.





Vanhan i30-farkun tavaratilan vetoisuus on 528 litraa, ja uusi malli pistää varmasti jonkin verran paremmaksi. Hatchbackin ruuman volyymi suureni malliuudistuksessa 17 litralla, joten vastaavia kasvulukemia voidaan odotella farkunkin osalta. Myös moottorivalikoima lienee pitkälti sama kuin töpöperäisessä mallissa, eli pellin alla nähtäneen 1,4-litrainen bensavapari, saman koneen turboversio sekä niiden väliin sijoittuva litran kokoinen kolmipyttyinen pikkuturbo. Näiden moottorien teholukemat ovat 100, 138 ja 120 hevosvoimaa.

Dieselpuolella tarjolla on puolestaan 1,6-litrainen nakuttaja, jota myydään 95-, 110- ja 136-heppaisina versioina. Perusvaihteisto on kuusipykäläinen manuaali, mutta joihinkin malleihin saa lisähintaan myös seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin.

Farkku ei jää i30-valikoiman ainoaksi lähiaikojen uutuudeksi, vaan loppuvuodesta Hyundai esittelee vielä N-mallimerkintää tottelevan hot hatchin. Siitä tulee tarjolle 250- sekä 275-heppaiset versiot, ja lisäksi putkessa on fastback-henkinen viisiovinen coupé. Kolmiovinen malli ei sen sijaan saa enää seuraajaa nykyisessä i30-sukupolvessa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...