Tässä on ensimmäinen kuva Hyundain uudesta perhefarmarista – ensi-ilta koittaa muutaman viikon päästä Geneven autonäyttelyssä

Hyundai on yrittänyt haastaa VW Golfin ja kumppanit jo kahden sukupolven ajan i30-mallillaan. Korealaisauton ominaisuudet eivät ole kuitenkaan olleet ihan samalla tasolla pahimpien eurooppalaiskilpailijoiden kanssa, ja niinpä Hyundai ei ole valloittanut kovinkaan monessa maassa kompaktiluokan myyntitilastojen kärkisijoja. I30:n viime syksynä esitelty kolmas sukupolvi on kuitenkin kehittynyt huimasti ja muotoilukin on mukavan tasapainoista, joten menestykselle pitäisi olla nyt entistä paremmat edellytykset.

Golf-luokan autoista merkittävä osa myydään farkkuina, ja niinpä Hyundaikin esittelee tuoreesta i30:stä farmarin muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Kolmannen sukupolven farkku-i30:stä julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserikuva, joka kertoo lähinnä muotoilun yllätyksettömyydestä. Sivuikkunalinja kaartuu kuitenkin sulavasti, joten luvassa on silmää miellyttävä farmari.

Vanhan i30-farkun tavaratilan vetoisuus on 528 litraa, ja uusi malli pistää varmasti jonkin verran paremmaksi. Hatchbackin ruuman volyymi suureni malliuudistuksessa 17 litralla, joten vastaavia kasvulukemia voidaan odotella farkunkin osalta. Myös moottorivalikoima lienee pitkälti sama kuin töpöperäisessä mallissa, eli pellin alla nähtäneen 1,4-litrainen bensavapari, saman koneen turboversio sekä niiden väliin sijoittuva litran kokoinen kolmipyttyinen pikkuturbo. Näiden moottorien teholukemat ovat 100, 138 ja 120 hevosvoimaa.

Dieselpuolella tarjolla on puolestaan 1,6-litrainen nakuttaja, jota myydään 95-, 110- ja 136-heppaisina versioina. Perusvaihteisto on kuusipykäläinen manuaali, mutta joihinkin malleihin saa lisähintaan myös seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin.

Farkku ei jää i30-valikoiman ainoaksi lähiaikojen uutuudeksi, vaan loppuvuodesta Hyundai esittelee vielä N-mallimerkintää tottelevan hot hatchin. Siitä tulee tarjolle 250- sekä 275-heppaiset versiot, ja lisäksi putkessa on fastback-henkinen viisiovinen coupé. Kolmiovinen malli ei sen sijaan saa enää seuraajaa nykyisessä i30-sukupolvessa.

Lue lisää